Moeite met overschakelen van 6 flessen naar 5

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Lovely little, 18 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely little

19 dec 2011
    93
    0
    0
    Hallo mamas!

Mijn zoontje is nu 9 weken, en mag van het cb naar 5 voedingen van 150/5 maar komt nog gewoon om de 3 uur,
    Met 120/4 kwam hij na 2,5 uur of soms nog eerder al voor zijn fles.
    Hij sliep dan ook maar een uurtje, bv; 14.00 uur uit bedje en de fles van 120/4 na 15min. boeren, verschonen, even in de box en dan bij tekenen van vermoeidheid gapen, in oogjes wrijven, rustig naar zijn bedje toe, dat is ongeveer na 1 uur, of 1 uur en 10 min, dan slaapt hij meestal na ongeveer 20 min. in (wel altijd met huilen, een paar keer gaan we dan kijken.) en wordt dan eerder wakker, nu zei het cb geef hem dan maar 150/5 dan komt je zoontje misschien wel on de 4 uur, maar nee hij slaapt wel langer dan maar wordt toch een half uur to 3 kw eerder wakker, dan krijgt hij toch veels te veel voeding?.. als we hem telkens eerder geven, soms wordt hij wel een uur eerder wakker, en in de box is geen optie want dan is hij toch uit zijn ritme...
    want als hij dan wel goed slaap tot ongeveer een kwartier voor de fles dan gaat hij niet in de box, dan is hij dat ritme kwijt, zelfde als met verschonen dat wil ik wel eerders doen maar is hij zn regelmaat kwijt, en dat is zo belangrijk!
    Onze zoon is toch al heel onrustig, ook met slapen enzo, snel wakker van geluiden..
    Soms weet ik het even niet meer...:(

Hoe doen of deden jullie dat toch..en wat een respect voor al die moeders die al een kleine schat hebben rondhuppelen en nog een kleintje hebben, want het is superfijn om moeder te zijn maar ook heel heel pittig!:)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Leuk hoor als iets van het CB 'mag'...belangrijkste bij dit soort dingen is en blijft toch echt of je kind het er wel mee eens is!

Zes flessen is heel normaal op deze leeftijd, en je, die moeten dan natuurlijk wat kleiner zijn dan bij vijf flessen. Laat het gewoon aan je kind over, als hij toe is aan minder vaak een fles met meer inhoud dan vertelt hij je dt echt wel!

3. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Wij hebbennvan het begin af aannte horen gekregenndat ons zoontje wel iets te veel voeding kreeg. Dit kwam ook doordat hij echt om de drie uur wilde eten en als hij weer meer nodig had kwam hij zelfs al eerder. Ik heb er gewoon aan toe gegeven (wel de 1 liter grens in de gaten gehouden) en wat blijkt? Toen hij rond de 6 kilo woog zat hij ineens goed met de hoeveelheid voeding. Hij zal ht dus wel nodig gehad hebben.

Het had hier ook te makennmet het gaan door slapen. Hij sliep met een week of 8 van 9 tot 6 en met eennweek of 10 van 8 tot 8. Dit maakte dat hij op de dagnalleen zn voedingen kreeg en dus niet meer temveel kreeg.

Gewoon lekker doen wat je kindje wil (tot op zekere hoogte), zijn/haar ritme volgen en dan komt het vanzelf goed.

Ik had in het begin ook hele theorieen om hem dan meer te geven enndaar koest hij dan 4 uur mee doen. Maar dat werkte geeoon niet. Onze kleine wilde tot voor kort echt om de drie uur eten (overdag) en pas sinds een goeie week om de 4 uur....

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze kleine man is nu bijna 4 maanden en dronk tot gisteren toe nogsteeds 7 flessen van 150+5. Dit is volgens het CB nooit een probleem geweest want hij groeide er gewoon goed op. Nu hebben we 7 flessen van 120 gemaakt omdat hij enorm veel spuugt en veel last van zn reflux heeft dus probeersel.

Maar waarom hou je je zo vast aan de klok? Een kindje raakt toch niet uit zn ritme van een keer 15 minuten eerder/later in de box? Wij voeden en slapen gewoon op verzoek hier, het komt globaal op dezelfde tijden neer, 3-6-9-12 zeg maar maar kan ook zomaar een uur of 2 afwijken. Dat is juist veel makkelijker als zo strak in de regelmaat volgens mij. Hier geen zorgen over "Moet ik nou eerst verschonen of eerst de fles als hij heel veel honger heeft."

Dus mijn tip is; laat het wat meer los. En je kan ook overwegen je kindje niet zo lang te laten huilen, 20 minuten voor zo'n jonge baby is toch nergens voor nodig? Blijf lekker bij hem tot hij slaapt, help hem een beetje, of laat hem nog lekker bij je in de buurt slapen.

Om de 4 uur halen wij hier echt zelden, is best wel lang zonder eten voor een kindje!

5. Dexie

Dexie Actief lid

9 nov 2012
    139
    0
    0
    Ons kindje slaapt ook niet tot zijn volgende voeding ditis ook helemaal niet erg. Bij ons is het ritme verschonen, voeden, bij mama spelen, alleen spelen en slapen. Vaak komt hij een uur voor zijn voeding dit geeft niets dan laat ik hem gewoon spelen bij mij of in de box. Het ritme hoef je niet zo strak te nemen. Je kunt je kindje niet commanderen zeg maar. Gewoon goed naar je kindje kijken wat hij of zij wilt dan komt het ritme er vanzelf.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Volgens mij word er met al die ritme's juist het tegenovrstelde bereikt... Als je niet eerder kan verschonen omdat je baby dan uit zn ritme raakt, daar is toch niet mee te leven? De baby kan ws beter tegen een ander "ritme" als je denkt hoor! Op den duur slapen ze namelijk niet meer van voeding tot voeding. En liggen babies echt in de box vanaf fles tot bedtijd? Hier ligt hij heel weinig in de box, word heel veel geknuffeld en op schoot gespeeld.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het enige 'ritme' dat je kan hebben, is het ritme dat je kindje zelf aangeeft. Of je nu bv of fv geeft, voeden op verzoek is echt het beste! Je zal zien dat je kindje meer tevreden is en dat ritme komt zelf wel. Laat de klok los, kijk naar je kindje en zie wat hij nodig heeft. En pas je daar op aan. Een kind kan niet leren leven op de klok, zeker niet met 5 weken.

Laat het CB dus maar kletsen. Jij weet het als moeder veel beter, jij kent je kindje immers het beste!

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nou inderdaad! Het is een baby, een klein mensje met allerlei veranderende gewoontes zoals wij, geen kleine machine!

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik voed gewoon op verzoek en dat betekent dat onze dame 6 keer 120+4 krijgt nog, en ook zelfs nog wel 7 keer 90+3. Die wil echt niet meer en dat hoeft dus ook niet. Haar ritme is op deze manier goed en we merken vanzelf wel wanneer ze meer wil drinken per keer, (ik begin met grotere flessen te maken als de hoeveelheid die ik aanbied de meeste keren helemaal op gaat en merk dan wel of ze die extra 30+1 dan wel of niet opdrinkt).

Gewoon je kind volgen en z'n natuurlijke hongergevoel. Er echt niet meer in willen proppen dan ze zelf willen, daarmee ga je dat natuurlijke hongersignaal overrulen en dat is nergens voor nodig, lijkt me ;)

Als ze eerder wakker wordt, maar geen honger heeft, wisselt het ritme hier gewoon. Kan moeilijk een fles gaan aanbieden als ze geen honger heeft. Dus ja, dan ligt ze bij mij op de arm of lekker even in de wipper ofzo. En krijgt dan weer een fles als ze honger heeft. En dat betekent dan soms dat ze daarna direct zo moe is dat ze gaat slapen.
    Heeft zij geen last van en zolang ik 'go with the flow' hanteer, ikzelf ook niet :)

Deel Deze Pagina