Goedemiddag, Ik ben 19 wkn zwanger en heb vandaag te horen gekregen vanwege bloedingen dat ik per direct moet stoppen met mijn werk als pedicure bij de mensen thuis. Het werken in mijn eigen salon mag ik wel gewoon nog aanhouden. Nu is mijn vraag of ik eerder al de ZEZ uitkering kan krijgen voor het gedeelte dat ik niet werk of dat ik dan een arbeidsongeschiktheidverzekering moet hebben. Ik heb namelijk gehoord dat dit op doktersadvies wel gaat en dat er dan nog een aantal weken kunnen komen bij mijn 16 wkn ZEZ uitkering. En zo ja... kan ik dan wel nog gedeeltelijk werken of moet ik dan volledig stoppen? Het volledig stoppen is nu nog niet nodig dus dat wil ik dan eigenlijk ook niet doen. Ik hoop snel antwoord te krijgen. Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, Marjon
Beste Marjon, Ben je zwanger en werk je als zelfstandige? En kun je vanwege ziekte voorafgaand aan je zwangerschapsverlof niet werken? Je hebt dan alleen recht op een (ziektwet-)uitkering als je een vrijwillige verzekering hebt afgesloten voor de Ziektewet. Actuele informatie vind je hier. Vanuit de ZEZ-regeling heb je recht op (minimaal) 16 weken zwangerschapsverlof en een Zwangerschapsuitkering tijdens je verlof. Het verlof kan ingaan tussen de 6 en 4 weken voor de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum. Als je wilt kun je het verlof en de uitkering dus in laten gaan 6 weken voor je uitgerekende datum. Op deze manier is de periode voor je bevalling dat je niet hoeft te werken het langst. Actuele informatie over de ZEZ-uitkering vind je hier. Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige zwnangerschap. Met vriendellijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare