vraag

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door lennyt, 4 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lennyt

lennyt Fanatiek lid

22 feb 2008
    2.844
    0
    0
    budel dorplein
    Ben nu 13 weken zwanger en mijn werkgever vroeg vorige week zaterdag of dat ik al wist wat ik ging doen na de geboorte. ofdat ik de donderdagavond en de zaterdag bleef werken ofdat k helemaal wil stoppen met werken.
    Heb duidelijk aangegeven dat ik nog totaal geen idee heb wat ik ga doen.
    En toen heeft ze aangegeven dat het nu nog niet van belang is maar dat ze het terzijner tijd wel graag wil weten nu kan ik daar inkomen.
    Maar is het verstandig om het halverwege mijn zwverlof ontslag in te dienen of erna pas
    ben eerlijk gezegd best bang als ik halverwege of in het begin van mijn zwangerschapsverlof aangeef dat ik wil stoppen geen uitkering krijg ivm zwangerschap
    en ik wil ze wel graag gewoon de kans geven om iemand anders te zoeken

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lennyt,

Voor het recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) maakt het niet uit of je tijdens of na het verlof ontslag neemt. Je hebt recht op WAZO als je in de tien weken voor je uitgerekende datum een dienstverband hebt of hebt gehad. Als je contract tijdens het verlof eindigt, loopt het verlof gewoon door.

Meestal betaalt UWV de WAZO-uitkering aan de werkgever, die betaalt vervolgens gewoon je loon door tijdens het verlof. Eindigt je contract voor of tijdens het verlof? Dan is het verstandig om de WAZO-uitkering rechtstreeks van UWV te ontvangen. Er vindt dan geen overgang plaats tijdens het verlof. Je werkgever moet op het aanvraagformulier vermelden dat wij de uitkering aan jou moeten overmaken. Hij kan tevens vermelden dat je contact eindigt tijdens het verlof.

Houd er wel rekening mee, dat je na afloop van het verlof geen recht op WW hebt, als je zelf ontslag neemt. Volgens de wet ben je dan namelijk verwijtbaar werkloos; had je geen ontslag genomen, dan zou je geen beroep op de WW hoeven doen. Voor de WAZO wordt niet gekeken naar verwijtbaarheid. Omdat UWV sowieso je inkomen betaalt tijdens het verlof (het zij via je werkgever, het zij rechtstreeks aan jou), is er in tijdens de WAZO geen sprake van een benadelingshandeling als je zelf ontslag neemt.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. lennyt

lennyt Fanatiek lid

22 feb 2008
    2.844
    0
    0
    budel dorplein
    helemaal top dank je wel das duidelijk