vraag ZEZ

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by seepje, Dec 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. seepje

seepje Fanatiek lid

Mar 23, 2014
    1,559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Geachte,

Ik ben zelfstandig ondernemer en werk minimaal 1225 uur per jaar in mijn eigen bedrijf, dit betekend dat ik recht heb op het minimum loon, wel zijn mijn eigen inkomsten lager, dit heb ik ook aangetoond door de aangiftes van voorgaande jaren mee te sturen, levert dit aan het einde problemen op met terugbetalen of iets of blijft het minimum loon gewoon omdat ik wel die 1225 uur per jaar werk?

Daarnaast heb ik nog een vraag, ik beval waarschijnlijk eerder dan de uitgerekende datum omdat ik in verwachting ben van een tweeling. Heb ik dan vanaf de datum van bevalling nog recht op 16 weken of krijg ik dan alleen nog maar 10 weken als ik al beval voor mijn ZEZ uitkering in gaat? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste seepje,

Je wilt weten of je echt recht hebt op het wettelijk bruto minimumloon en hoe lang de ZEZ-uitkering duurt als je eerder bevalt.

Voor de beoordeling van de ZEZ-uitkering wordt er allereerst gekeken of je inderdaad minimaal 1225 uur hebt gewerkt. Omdat je daar aan voldoet heb je recht op 100% van het bruto wettelijk minimumloon.

Als je voor ingang van je verlof bevalt gaat het verlof de dag na de geboorte in. Deze duurt vanaf dat moment 16 weken.
    Beval je voor je uitgerekende datum, maar is je verlof al wel ingegaan? Stel je bevalt een week eerder dan je uitgerekende datum. Dan heb je in principe 5 weken zwangerschapsverlof gehad en krijg je 11 weken bevallingsverlof.

In totaal verandert er niets aan de duur van je verlof. Deze zal ook in totaal 16 weken bedragen.

Actuele informatie over de hoogte van de ZEZ vind je hier en bevallen op of voor de uitgerekende datum hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page