Hoi hoi, Afgelopen dinsdag 18 september ben ik naar de echoscopiste geweest. Ik kreeg een 20 weken echo. De verloskundige daar constanteerde dat ik een voorliggende placenta heb. Die naar alle waarschijnlijkheid er over heen zit. Nou heb ik veel gelezen. Maar toch zit ik nog met een aantal vragen: - Hoe groot is de kans dat ik thuis mag bevallen? - En als er enig bloedverlies komt, wat moet er dan gebeuren. Er is mij overigens ook verteld dat ik met 30 weken nog een echo krijg om te kijken of de placenta nog weg gegaan is. Is deze kans nog redelijk groot of moet ik mijn grootte wens om een normale bevalling te doen laten varen. Alvast erg bedankt voor een ieder reactie.
HI Ellen, je baarmoeder gaat nog een behoorlijk stukje groeien en met het groeien van de baarmoeder zie je dat de placenta vaak mee naar boven word getrokken. Is dit neit het geval en blijft de placenta voor d euitgang liggen, dus over de baarmoeder mond dan betekent dit dat je niet vaginaal mag bevallen er zal dan en datum voor een keizersnede worden gepland. Een voorliggende placenta zoals ze dit noemen kan bloedverlies veroorzaken, op het moment dat je bloedverlies hebt moet je alstijd je verloskundige bellen. Als er vaak bleodverlies optreed word je veel rust opgelegd en dit kan ook een ziekenhuisopname betekenen. Maar we lopen te ver op de zaken vooruit! Lekker genieten van je zwangerschap en afwachten wat je placenta doet bij de 30 weken echo. Imke