Hallo Ik ben telkens erg misselijk ( ben er overriggenswel erg blij mee hoor, geeft me iets meer vertrouwen erin, maar niet handig met een kleine meid over de vloer ). Ik heb geen last van ochtend misselijkheid, alleen 's middags en 's avonds is het raak. Zodra ik op bed lig is het goed, dan zakt het weg. Nu heb ik Emesafene zetpillen meegekregen zodat de misselijkheid weg gaat.( heb ze gekregen nadat de assistent met mijn ha heeft overlegt, dus niet tijdens consult). Maar wat doen die zetpillen eigenlijk? Dat vraag ik mij af. Want in de bijsluiter staat: In de regel is een behandeling van een week tot 10 dagen voldoende( tijdens zwangerschap). dus nu is mijn vraag wat doet Emesafene? Zorgt die ervoor dat je lichaam sneller went aan alle hormonen die aangemaakt woren? Want hoe kan anders een week voldoende zijn? En hoe lang mag je dat gebruiken? En kan het kwaad voor je kindje? Ik probeer ze zo min mogelijk te gebruiken, maar ik ben zo ontzettend beroerd, dat ik nu drie dagen achter elkaar een zetpil gebruikt heb.( ik spuug gelukkig niet, maar kan amper drinken en eten door de misselijkheid) oeps veel vragen weer , word een gewoonte lijkt het wel Ik hoop dat je wat antwoorden voor mij hebt. Liefs Jolanda
Hoi Jolanda, In de zetpillen zitten twee soorten stoffen, meclozini en pyridoxini. Pyridoxine is vitamine B6, dit helpt om de ernsitge misselijkheid en braken te verminderen bij zwangeren. Meclozine heeft meerdere functies, het is een middel dat ook voor allergieën wordt gebruikt. Het heeft een sterk anti-misselijkheidseffect, en nog twee andere effecten. De werking berust op remming van het misselijkheidseffect en/of braakeffect. Het kan bij veel en langdurig gebruik (langer dan voorgeschreven en/of in te hoge dosering) wel kwaad voor het kindje. Maar in die mate die het voorgeschreven en gebruikt wordt kan het geen kwaad, of er zijn bij mensen geen afwijkingen aantoonbaar. Op lange termijn, 10-20 jaar weet je het niet, naar alle waarschijnlijkheid niet. Een week gebruik, ja dat heeft meestal voldoende effect om de ergste misselijkheid te verminderen. Maar helaas niet altijd. Dan zou je eventueel nog een kuur kunnen krijgen via je huisarts. Waarom jezelf niet voldoende zetpillen krijgt, is omdat het toch wat bijwerkingen, contra-indicaties heeft en lang niet altijd goed werkt. Hopelijk behoor je tot de grote groep zwangeren waarbij de misselijkheid na 12 weken verdwijnt! Succes, Japke P.S. Vragen mag altijd, ook al zijn het er veel.
Dank je wel Japke. hihi ja ik stel altijd een heleboel vragen tegelijk Ik hoop ook dat ik een van de zwangeren ben waarbij de misselijkheid na 12 weken ophoud. Al moet ik zeggen dat ik bij de zwangerschap van mijn dochter 16 weken doodziek geweest ben. Dat ben ik nu niet, maar goed tis wel voor een goed doel natuurlijk Ik gebruik nu 1 zetpil per dag, en ik mag er 2 hebben. Ik had er zes gekregen, maar ik mocht nog een keer herhalen, dus ik krijg er morgen weer 6. Kan de misselijkheid ook te maken hebben met vermoeidheid? Ik had vannacht slaapdienst ( maar ik slaap daar erg slecht) en toen ik opstond vanmorgen was ik direct al misselijk, kan dat te maken hebben met vermoeidheid? Want ik ben de afgelopen dagen alleen 's middags en 's avonds misselijk, dus het viel me op. De rest van de uitleg over emesafene is mij duidelijk. verder heel erg bedankt voor de antwoorden. Liefs
hoi Jolanda, misselijkheid kan zeker te maken hebben met vermoeidheid. Als je moe bent of over het algemeen niet fit, dan speelt het vaak meer op. Ik hoop dat je baat hebt bij de emesafene. Mirjam
Vandaag heb ik geen emesafene gebruikt. Ik denk ik probeer het eens zonder. heb nu nog zes zetpillen, maar ja als het niet nodig is dan liever niet natuurlijk. Moet zeggen dat ik wel misselijk ben, maar iets minder dan voorheen. alleen heb ik nu weer een beetje zeurend gevoel onder. En een beetje trillerig ook in mijn onderbuik, en af en toe steekjes. Ik heb geen bloedverlies gelukkig. Maar kan dit ook te maken hebben met de banden, of het groeien van je baarmoeder? Ik bedoel die ongie krampjes hoe lang kan dat eigenlijk door gaan in de zwangerschap? pfff toch weer even wat zorgjes he, tja zal er wel bijhoren natuurlijk. Kan niet wachten tot het vier mei is dat ik te horen krijg of het wel of niet goed is. Dan zal het denk ik allemaal een stuk beter gaan, hoop ik Liefs
hoi Jolanda, ja, veel vrouwen hebben in het begin van de zwangerschap dat ongesteldheidsgevoel, gewoon een weegevoel of echt wat krampjes in de onderbuik. Daar hoef je je niet druk om te maken. Het kan inderdaad ook al groeipijn zijn, of bandenpijn. Bandenpijn kan de hele zwangerschap aanhouden. Die krampen van het begin verdwijnen meestal bij een week of 12. Kun je wel je eten en drinken binnenhouden zonder emesafene? Anders moet je het toch nog even blijven nemen hoor. Vooral drinken is heel belangrijk! Ik hoop van harte dat het allemaal goed zit, laat maar even weten als je wilt, als je op 4 mei geweest bent! Mirjam
Hallo Ik spuug niet, maar echt lekker voelde ik me gister niet. Heb vanmorgen ook maar weer een zetpil gebruikt. Maar ik ben nog erg misselijk. Maar ik heb weer een vraag. Hoe kijken jullie tegen homeopatische middelen aan? Ik ben net bij de da geweest en heb daar homeopatische druppels gehaald. Het heet Ipecacuanha d3 Ik weet dat het niet echt bewezen is dat het werkt, maar het kan geen kwaad om het te proberen toch? Wat vinden jullie van dat soort middeltjes?
Hoi Jolanda, Als er op staat dat je het als zwangere mag gebruiken dan heb ik geen bezwaar. Moet je overleggen met je huisarts of verloskundige dan is er meer twijfel bij mij. Ik heb mezelf niet verdiept in homeopathische middelen in de zwangerschap. Enkele middelen zoals St Janskruid of valeriaan wordt afgeraden. Het is een keuze aan jezelf. Mocht je graag een homeopathische middel willen gebruiken of een klacht hebben waar we met de niet-homeopathische kant geen oplossing voor hebben. Dan zou je het beste die vraag of advies kunnen voorleggen bij een homeopathische arts of verloskundige (er zijn er weinig maar wel wat). Succes, Japke
hmm het volgende staat in de bijsluiter ( ik heb het overriggens nog niet gebruikt hoor) Gebruik van A. Vogel ipecacuanha d3 tijdens zwangerschap of borstvoeding: Voor zover bekend kan dit homeopatische geneesmiddel zonder bezwaar overeenkomstig de aanbevolen dorering worden gebruikt. Vraag bij twijfel uw arts of apotheker om advies. Meer staat er niet in over zwangerschap dan. Samenstelling: Het actieve bestanddeel is Ipecacuanha D3 Alcoholgehalte is 70% v/v ( dit zegt mij niks eigenlijk die v/v) Ik dacht zelf altijd dat als het homeopatisch kan dat het minder schadelijk zal zijn dan echte geneesmiddelen, maar misschien zit ik er naast. Maar ik heb het dus nog niet gebruikt tot nu toe, ik wachte eerst een ntwoord van jullie af Groetjes Jolanda
hoi Jolanda, ik ken het middel zelf niet. D3 zegt iets over de verdunningsgraad. Er wordt altijd wel alacohol aan toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen. Als jet het wilt gebruiken zou ik het wel overleggen met je huisarts. Mirjam
Hallo Mirjam en Japke, Nou ik ben naar het ziekenhuis geweest, en ik ben helemaal blij. We hebben het hartje zien kloppen, en het zag er allemaal hartstikke goed uit 8 week en een dag op dit moment, en het was 15,7 mm groot. volgens de gyn was dat precies op schema. Ik ben echt opgelucht. Had alleen gedacht weer te gaan bevallen met een keizersnede, maar de gyn zij dat als dit kindje tegen die tijd goed ligt en niet in een stuit zoals bij mijn dochter, dat ik dan op de normale manier moet bevallen. Dat idee beangstigt me wel een beetje moet ik zeggen. Maar misschien denk ik er tegen die tijd heel anders over. De misselijkheid is nu overdag zo goed als weg, maar komt 's avonds weer opzetten, maar daar maak ik mij geen zorgen meer om nu ik het hartje heb gezien. En verder kom ik nu onder controle bij de verloskundige en niet via het ziekenhuis, en daar ben ik ook erg blij mee. Al met al een mooie dag, in alle opzichten!! Groetjes Jolanda
hoi Jolanda, wat super zeg dat het er allemaal zo goed uitzag! Fijn dat het ook beter gaat met de misselijkheid. Zeg tegen je verloskundige dat je opziet tegen de bevalling, dan kan zij hier alvast met je over praten. Misschien is het ook goed om tzt een zwangerschapscursus te volgen, dan praat je er ook over met andere vrouwen, en dat kan al veel helpen. Hele goede zwangerschap gewenst! Mirjam