Hee dames, Wij wonen hier sinds kort, bijna een half jaar (huurhuis). sinds we hier wonen hangt er (vaak) een wietlucht in huis. Vooral met de ramen open is het niet te harden (als er word geblowd) maar de geur komt over het algemeen duidelijk niet alleen via het raam binnen. Het is niet altijd maar wel vaak aanwezig, altijd op de zelfde plekken in huis. Zoals vanochtend rond half 8 toen ik uit bed kwam weer enorme wietlucht, wat niet door het raam binnen kwam naar mijn idee. Ik dacht altijd dat het gewoon kwam doordat ze dus blowen maar sinds een topic dat hier onlangs is geweest over wietplantages begon ik ook aan een plantage van de bovenburen te denken. Ik heb toen gelezen dat er hier aardig wat experts op dit gebied schrijven hier dus ik dacht ik vraag hier wat het verschil in beleving is tussen blowende (boven)buren en buren met een plantage. Ik zei trouwens al tegen mn man dat ik de gemeente of de woningbouw wilde bellen om mijn vermoedens aan te geven, ik irriteer mij mateloos aan de geur ongeacht waar het vandaan komt, maar mijn man die wilt dat niet omdat ie bang is voor problemen want volgens hem zijn het geen lekkere types...
Vaak is er een opbouw van geur, was het eerst minder? Hoor je iets brommen als je aan de muur luistert? Zijn er ergens ramen afgeplakt of dichtgemaakt?
Wij hebben een wiet plantage naast ons gehad en roken er eigenlijk niks van . Wel de typische wiet geur maar onze oude buurman had er ook een handje van om overal en nergens te blowen. Uiteindelijk vielen er wel dingen op veel afval vooral rond bepaalde periodes ik denk met snoeien ect. Rare mannen die het huis binnen kwammen met eigen sleutel om plantjes te verzorgen. Maar als je twijfeld kan je anoniem de politie bellen, de wietplantage die naast ons zat was zo slecht aangesloten stroomdraden met schilderstape aan elkaarverbonden op halve cm van de bewatering ect dat de agent zei dat het een wonder was dat ons huis nog stond.
Er is geen opbouw van geur, het is nog het zelfde als toen we hier kwamen wonen. Verder, zij wonen op 9 hoog, boven ons, dus ik kan niet aan de muur luisteren of er iets bromt en ik kan ook van buiten niet zien of er ramen zijn afgeplakt omdat het te hoog is om te kunnen zien.
Toen wij een wietplantage onder ons hadden roken we een hele sterke tioletverfrissers lucht en daardoor dus een wietlucht. Onze beneden buurman hoorde 'gestofzuig' midde in de nacht en alles zat dicht. Maar gewoon met gordijnen, achteraf had die blijkbaar daar achter vuilniszakken gedaan en van die niet door kijk folie op de ramen. Ook stond de wietplantage in speciale tenten waardoor het allemaal nog minder opvalt. (Dat vertelde de politie) En je kan altijd advies inwinnen bij de politie.
Wij hebben geen galerij helaas. alleen een binnen halletje waar alleen de voordeuren zijn, de lift en de trap. Er is geen mogelijkheid om bij elkaar naar binnen te kijken. Wat wel zo is, is dat de geur voornamelijk heel sterk in het kleinste slaapkamertje te ruiken is, waar onze kleine slaapt, en het daaraan grenzende toilet. Het is gewoon heel vervelend want ik kan moeilijk de hele dag de ramen dicht hebben waar de kleine slaapt en dan nog ruik je het heel sterk met de ramen dicht. Als je van de geur uit gaat zou je zeggen dat ze vanaf half 8 vanochtend al 4 jointjes gerookt hebben. Ik zal straks eens proberen aan het plafond te luisteren.
Ik had hier twee blowende buurmannen (heb ik weer!) en in het begin toen mijn huis nog leegstond en ik aan het laminaat leggen en met de verhuizing bezig was; leek het hier 1 grote wietplantage qua geuren en had ik haast gewoon spijt van deze woning. Omdat de bovenbuurman er vrijwel nooit was en ik hem ook niet kende - en hij altijd na een half uurtje weer verdween voor een tijd dacht ik dat hij het was. Toen heb ik de woningbouw laten komen en heeft de woningbouw contact met hem opgenomen. Maar later bleek dus dat ik tussen 2 fanatieke blowers zat. Een goede wietplantage ruik je niet tenzij het oogsttijd is... Ik ruik hier alleen nog af en toe een wietlucht bij mijn boekenkast die tegen de muur aan staat en als het raampje van de andere buurman bij de voordeur open staat. Gelukkig.... Want als ik iets vies vind, is het die geur wel.
hmm, dat stelt een beetje gerust dan.. Al baal ik er enorm van dat mijn huis de hele dag naar wiet stinkt!!:x
Ik zou er gewoon even na toe gaan? Vragen of ze kunnen minderen omdat je hele huis er naar ruikt. Als ze echt een plantage hebben dan schieten ze in de stress en is die snel weg. Geen gedoe met politie en toch geen plantage meer. Zo niet dan zullen ze zich misschien wel een beetje aanpassen. Ik ken er genoeg die daar met kinderen wel rekening willen houden hoor! Nee heb je, Ja kun je krijgen
Een goed opgebouwde plantage geeft niet een intense geur af bij de buren. Waar je een plantage dan aan herkent: opvallend gedrag rond de woning, mensen die op rare tijden komen en gaan, pand lijkt niet bewoond etc. Bij een professionele plantage zie je ook echt niet dat de ramen onprofessioneel afgeplakt zijn ofzo.
Onze buurvrouw (paar huizen verderop) rook ook altijd een sterke wietlucht. Zij heeft toen de politie gebeld. Deze zijn bij haar langs geweest en roken het ook. In de avond vloog er een politie helicopter langs met infrarood en kregen we een man van de eneco aan de deur die de meterkasten in de straat kwam controleren. Mocht ze het nu weer ruiken, dan moet ze meteen de brandweer bellen zodat die een controle meeting kunnen uitvoeren. Hier zijn ze dus wel serieus aan de slag gegaan met de melding. Wij zelf ruiken geen wietlucht, maar zij en de buren wel.
Of een paar plantjes voor eigen gebruik wat niet zo goed is weggemoffeld in combinatie met een buur die blowt? Ik ben er mee opgegroeid dus ik vind het niet stinken. Ik vind normale sigaretten rook echt veel viezer stinken binnen. Maar sowieso als die persoon boven je woont lekker boeiend gewoon de politie bellen of de persoon die jullie appartement beheerd als jullie er zulke overlast van ervaren. Tuurlijk gaat iemand chagrijnig zijn als z'n paar plantjes zo liefde loos behandeld worden door de politie maar stel voor dat er wel iets meer zit of iemand probeert de huis tuin en keuken elektricien uit te hangen en er is brandgevaar dan zal die chaggie buurman mij een worst wezen. Als ie dan z'n eigen wiet wil verbouwen gaat ie maar lekker in een vrijstaande woning lopen knutselen...
Onze vroegere achterburen hebben een wietplantage gehad. Er was nooit iemand thuis en als er mensen waren dan waren ze een beetje luguber en kwamen ze met grote tassen, midden in de nacht enz. . Tot op een dag ik naar beneden keek ( woonde in een appartement) en daar stonden allemaal politiemannen stuk of 10. Dus ik naar beneden om te vragen wat er was, mochten ze natuurlijk niet zeggen. Maar had al een vermoeden dat het voor onze achterburen zou zijn ( wij deelden een terras). En ja hoor scheen dat de hele wietplantage naar beneden is gevallen naar de juwelier. Ik had altijd al een vermoeden maar ja de politie inschakelen was verdacht want wij konden het alleen weten. Vond eigenlijk ook wel rustig geen achterburen Maar goed wat ik er mee wil zeggen is dat je van een plantage niks merkt, qua lucht onze. Dus het moeten wel rokende mensen zijn. Blijft wel lastig, vond het in ons geval ook te gevaarlijk om er wat van te zeggen, je weet maar nooit dus snap je man wel. Maarja die lucht is ook niet te harden.
Ik zou even contact opnemen met de politie of gemeente en aangeven wat je ruikt. Zij kunnen een warmte- of amperemeting doen, en als er dan een wietplantage zit wordt deze onmiddellijk ontmanteld. Onderschat niet welke risico's ook jouw gezin loopt als het idd zo is, je zou zeker niet de eerste buurvrouw zijn waar de woning volledig van uitbrandt. Een langdurig aanwezige geur is echt voldoende om te melden. Is er niets aan de hand, dan heb je sowieso overlast van de geur van het blowen, dus een melding is het in ieder geval waard. Qua lucht: het is echt niet zo dat je nooit iets ruikt. Een groot deel van de wietplantages die worden ontdekt komen aan het licht doordat buren iets ruiken.
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het nog even met mn man overleggen en ik denk dat we dan de woningbouw gaan bellen voor de zekerheid. Zelf langsgaan moet ik even wat moed voor verzamelen. Straks even met mn man overleggen hoe en wat.
Vochtplekken rond kozijnen, veel mosgroei bij de deur en ramen, geen sneeuw op het dak in de winter, condens aan de binnenkant van de ramen, wietlucht, brommende geluiden, veel aanloop van personen op specifieke uren. Ramen dicht en altijd gordijnen of iets ervoor. Je ziet het in de meeste gevallen redelijk snel als ergens een plantage zit.
2 huizen verderop zat een wietplantage, nooit iets van gemerkt eigenlijk buiten het feit dat er wel eens wat aso volk rond hing. Zo af en toe roken we een hele lichte wietlucht, maar dat was 2 dagen en dan was het weer over. Achteraf waren er wel tekenen, maar niet heel erg opvallend eigenlijk.
Ruik je de wietlucht steeds voor een korte tijd, of is het een paar uur achter elkaar of de hele dag door aanwezig? Als je het steeds voor een korte tijd ruikt wordt er waarschijnlijk steeds een blowtje gerookt, maar anders is er een grote kans dat er een plantage aanwezig is, of dat er een aantal plantjes in huis staan. Heb zelf 1 x een melding gedaan omdat ik het wel heel sterk rook, zowel op straat als binnen en daar is toen 20 kg aan henneptoppen weggehaald! Zoals meerdere mensen ook al schrijven kwamen daar ook veel vage lui over de vloer of werd er een hand gegeven voor bij het hek en vervolgens gingen die handen gelijk in hun zakken.
Gewoon melden. Desnoods bij Meld misdaad anoniem. Zo'n melding kan overal vandaan komen. Buren, familie, 'vrienden', exen, concurrenten, etc. Geen reden dat ze jullie zouden verdenken. Natuurlijk niet er bij zeggen dat jullie de buren zijn. Als je meldt dat je een wietkwekerij vermoedt, dan kan de politie snel onderzoeken of ze andere aanwijzingen zien, zoals een hoge elektriciteitsrekening, of dat er in de buurt afgetapt wordt, bijvoorbeeld van een lantaarnpaal. Zien ze iets verdachts, dan kunnen ze actie ondernemen.