Vandaag na wederom bloedverlies uitgebreid speculumonderzoek gehad bij de vk. Hij zei iets over erosie aan de baarmoedermond tegen zijn leerling. Na het onderzoek zei hij geen afwijkingen te zien maar wilde nog even met de gynaecoloog overleggen. Er is nu een afspraak bij de gyn ingepland. En wellicht daar een uitstrijkje? Nu ben ik thuis en bedenk ik me wat is een erosie dan en kan het kwaad. Of is dit normaal? En waarom een uitstrijkje? Ik las dat een uitstrijkje een kans geeft op vroeggeboorte en ben al zo gestresst. Ik ben voor de zwangerschap gecheckt op soa ed ivm vruchtbaarheidsonderzoek. En gister is een kweekje afgenomen ivm vaginose.
Goedenavond, ik heb een site voor je gevonden waarop goed uitgelegd wordt, wat erosievan de baarmoedermond betekent. De site heet: Gezondheidsplein.nl | Alles over gezondheid binnen handbereik en bij zoeken tik je de term baarmoedermonderosie in. Dan kom je vanzelf op de goede plek. Men adviseert soms een uitstrijkje omdat baarmoedermonderosie heel soms kan duiden op het aanwezig zijn van onrustige cellen in de baarmoedermond. Belangrijk is dat er een afweging gemaakt moet worden of het maken van het uitstrijkje opwegen tegen de risico's. Ik zou dit zeker bespreken met de gynaecoloog. Succes! Groetjes Monique
Volgens de gyn kan het geen kwaad. Maar ze gaan toch in je baarmoedermond met het staafje? Ik lees tegenstrijdige berichten..
Het is een klein borsteltje waarmee ze wat cellen van de baarmoedermond weg schrapen en dit onderzoeken ze dan. Het borsteltje gaat niet de gehele baarmoedermond in, maar alleen het eerste stukje. In het ziekenhuis waar ik werk, wordt dit regelmatig gedaan in de zwangerschap en er is hierdoor zover ik weet nooit een vroeggeboorte door ontstaan. De kans hierop is echt klein, maar inderdaad wel beschreven op internet. Het is een keuze die jezelf moet maken. Succes! Groetjes Monique