Zonder ff te vertellen waar ik vanmorgen was... Tis toch eigenlijk gek dat je vooruit moet betalen voor iets dat je aanvraagt/besteld? doe jij dat?
Het ligt eraan wat voor iets het is vind ik. Meestal doe ik een aanbetlaing hoor! Betaal niets volledig voor ik het heb. Maar de geboortekaartjes moest ik wel al betalen. Dus tjaa op hoop van zege maar...
Op zich is het niet gek. Er zijn genoeg webshops die werken met vooruitbetaling hoor. En ja als je iets graag wilt ontvangen, dan zul je het vooruit moeten betalen. Dus inderdaad ik doe het ook regelmatig hoor. Even vanuit de leverancier gesproken: wanneer je slechte ervaringen hebt met bepaalde producten, klanten of groepen... dan stap je daar op een bepaald moment op over. Wij (bedrijf waar ik werk) werken met pro forma's voor klanten waarbij problemen zijn geweest en dan heb je het niet over een keertje aanmanen, maar over echt aan incassoburo overgeven. En ook bij klanten in het buitenland.
Dat is toch niet zo gek? Een winkel moet toch ook zeker weten dat je het komt halen. Voor hen is het een verzekering dat ze het niet voor niks bestellen. Maar als je het niet vertrouwt, dan moet je het niet doen.
Ja, ok.. bij webwinkels idd.. Maar in een ( hoe noem ja dat?) fysieke winkel.. Ik heb vanmorgen zelf t voorbeeld van "de bakker" maar gezegd.. zo van "als ik bij de bakker brood bestel, betaal ik zo pas bij t ophalen"... ( als er "mooi wat" reactie's zijn, zal ik mn "avontuur" ( groot woord) wel vertellen.. hahahahaha... Zal alvast verklappen dat ik in een iets opstandige bui was, door dat t zoeken naar een parkeerplaats al niet zo vlot liep.. hahahahaha
Anders ... Ik doe doorgaans niet aan aanbetalingen. Het is niet verplicht en de koper hoeft het ook niet te accepteren. Het kan voor mij ook een reden om van de koop af te zien (is ook regelmatig gebeurd). Ik ben niet van plan om 20% of meer te gaan betalen voor iets wat ik nog niet heb en waarvan ik niet weet of het onbeschadigd wordt geleverd of dat het ook daadwerkelijk is wat ik heb besteld of dat ik het uberhaupt wel krijg. Daarnaast vallen er winkels dagelijks om en dan kan je naar je aanbetaling fluiten. Ik ben wel te porren voor onderhandelingen over een eventuele vooruitbetalen (afhankelijk van hoe graag ik het wil hebben en of ik het elders niet kan krijgen of duurder is). Bijvoorbeeld mijn keuken en apparatuur heb ik 0% aanbetaald (betalen bij aflevering) mijn keukenblad wilde ze 30% hebben en dat hebben we afgemaakt op een vooruitbetaling van 100 euro. Maar het is zeker niet verplicht ...
In een winkel betaal ik nooit vooruit. Ook niet bij meubels of andere dure producten die speciaal besteld moeten worden. Bij webshops kun je soms helaas niet anders.
Ik houd er ook niet zo van, maar soms doen we het wel. Laatst hebben wij een bank gekocht die in december/januari geleverd gaat worden. De medewerkster vroeg om een aanbetaling van 1 derde van het totaalbedrag ( 3000,-)!! Mijn vriend zegt: daar begin ik niet aan, je kan 150,- krijgen en meer niet. Oké zegt die medewerkster, dat is prima. Dus maw: ik snap wel dat bedrijven willen dat je iets aanbetaald, zodat hun zekerheid hebben dat je het op komt halen, maar ik ga écht geen (bijna) 1000,- betalen voor een bank die ik nog lang niet heb.... Voor hetzelfde geldt gaat het bedrijf failliet en ben ik m'n geld kwijt.
Ze kunnen het wel vragen maar je bent niet verplicht om een aanbetaling te doen. Dus ook niet jullie aanbetaling van 150 euro. Toen wij een bank gingen kopen wilden ze ook dat we een aanbetaling gingen doen. Heb geantwoord dat ik dat niet doe, en dat we dat ook niet verplicht zijn. Toen hebben ze hem gewoon besteld zonder aanbetaling.
Ik doe het ook niet meer. Toen we net verhuisden hadden we een koelkast gekocht bij een winkel. Daar heb ik toen een aanbetaling op gedaan van 300,-. De winkel heeft de koelkast geleverd, en ingepakt laten staan. Omdat we druk aan het klussen waren en het anders onder het bouwstof zou komen heb ik er niks van gezegd. Toen we een week later de koelkast uitpakten zat er een flinke deuk in. Hij stond al die tijd in de garage, en daar is niemand geweest in die week, maar de winkel wilde nergens meer van weten. Natuurlijk is het dom van ons achteraf dat we niet meteen op schade hebben gecontroleerd, maar een beetje medewerking was ook wel zo netjes geweest. Nu hebben ze hem opgehaald, maar de aanbetaling was ik kwijt Dus nee, nu doe ik geen aanbetalingen meer, je bent het ook niet verplicht.
Soms wel, soms niet. Net als de bank die we hebben besteld. Daar hebben we de helft van aanbetaald. Toch veel geld, maar aan de andere kant, ze zijn CBW erkend dus mocht er iets met de zaak gebeuren ( wat mij niet lijkt want deze meubelwinkel is er al tientallen jaren ) dan krijgen wij het betaalde geld gewoon terug. Het resterende bedrag wordt via automatische incasso afgeschreven als ze de bank hebben geleverd.
Hier hetzelfde! Maar dat komt eigenlijk door mijn vriend, die wil dat niet, haha. Een vriend van hem had ooit een keuken gekocht en al voor 50% betaald, toen dat bedrijf failliet ging. Hij kon toen dus fluiten naar z'n geld én naar z'n keuken. Sindsdien betaald mijn vriend nooit meer iets vooruit.
Ik bestel altijd boeken bij Proxis en dat was eerst ook betalen na aflevering. Later kreeg ik netjes een brief in de bus met de mededeling dat vooruit betaald moest gaan worden (en netjes excuses voor die nodige verandering), omdat er toch veel mensen waren die na aflevering niet betaalden en Proxis dus moeite had om die al geleverde boeken terug te krijgen. Zo hebben een paar wanbetalers het verpest voor de rest.
Ook niet altijd .... Feit is dat het niet verplicht is en je het dus ook niet hoeft te doen, maar goed dat is een keuze denk ik. Hoe vaak is er al niet een keukenboer omgevallen en mensen die naar hun keuken en aanbetaling konden fluiten ... of meubelwinkels?? nee hoor, mij niet gezien .... 100 euro is balen maar niet onoverkoombaar als ik het kwijt ben, maar 1000 euro aanbetalen en dan kwijt zijn lijkt me echt niet fijn.
Dat vind ik dan weer een risico voor hen. Vooral bij een bankstel lijkt het me niet meer dan logisch dat je een gedeelte aanbetaalt. Bij bankstellen kan je zelf de kleur, stof, poten etc uitzoeken, dus die wordt dan voor je gemaakt. Als je de bank ineens niet meer wil, dan zitten zij met een bank die speciaal voor iemand is gemaakt en die misschien niet snel meer verkocht gaat worden. Ik vind het dan meer dan terecht dat ze hiervoor een aanbetaling vragen.