Ik wilde het net schrijven, haha, Joodse vrouwen hebben over het algemeen hun hoofddoek achter geknoopt (zo draag ik hem ook ) En niet alle haren zijn weggewerkt, zoals bij Moslima's. Joodse vrouwen moeten hun hoofd wel bedekken, maar hoeven dus niet alles onder hun doek. Ze doen hem ook wel gewoon los over hun hoofd met de punten alleen los naar achteren geslagen. Althans, de zeer zelden keren dat ik mijn tantes dat heb zien doen (en die dragen hem dus nauwelijks tot nooit)
Ik heb echt héél wat hoofddoeken, draag ze altijd in een lange versie. En voel me er zo eigen mee, ik kan het gevoel ook niet uitleggen. Met mijn hoofddoek voel ik mij oprecht een koningin, het is mijn kroon, mijn bescherming. Ik voel me zo compleet en ben me heel bewust van de reden dat ik mijn hoofddoek draag. Je maakt inderdaad heel wat mee op straat, ben ook een tijdje niqaab dragend geweest maar voor veiligheid van mijn kinderen (en mijzelf achteraf) afgedaan. Ik draag alles lang en bedekt, meestal zwart en mijn gezicht en handen zijn vrij. Zal even een voorbeeld opzoeken.
Zou een van de dames eens een voorbeeld van een niqaab willen bijvoegen? Ik kan het wel googelen hoor, maar er zijn er misschien meer die dat dan moeten doen om te weten hoe dat er uit ziet. En ook weer even off topic, maar zijn er dames die wel zwemmen met een burkini hier? Of zwemmen jullie niet?
Wat een mooi topic trouwens, vol met wederzijds respect en begrip! Heel fijn omdat ook zo eens te mogen lezen/ervaren.
Ik vind het niet lelijk of zo, al zou ik een andere kleur misschien mooier vinden (zegt iemand die praktisch zelf altijd zwart draagt ) Maar ik vind het ook niet storend of zo. Het lijkt mij zelf wel onhandig dragen, maar dat is misschien ook een kwestie van wennen denk ik? En zoals jij zelf aangeeft: JIJ voelt je er prettig bij, je beschermd, dan is het toch prima?
Ik heb ook bruin, groen, blauw, lichter blauw, beige, zelfs roze en zo'n beetje alle kleuren van de regenboog haha. Maar mijn kleur is gewoon zwart, dit was vroeger al het geval toen ik nog niet hoofddoek dragende was en nu nog steeds haha.
Nou, net als ik dus En ik heb inderdaad ook wel allerlei kleuren, maar draag het liefste zwart. Alleen doordat je helemaal bedekt bent valt het denk ik meer op. Maar ik zie liever dit, dan een Turkse vrouw die een bloemetjeshoofddoek met een ruitjes truitje en een totaal andere kleur rok aan heeft. Dat doet soms zeer aan je ogen dit vind ik dan veel rustiger! en van welk materiaal is het dan gemaakt? (met het oog op de zomer) En draag je er dan in de zomer nog andere kleding onder, of verkleed je je weer als je thuis bent? Hoe doe jij dat?
Ik zwem gewoon tussen dames en dan draag ik een bikini of tankini.. Op vakantie regelen we meestal een hotel met zwembaden apart voor vrouwen en mannen.. Dan draag ik ook een bikini of tankini
Ik lees geloof ik veel Moslim meiden die later bekeerd zijn? Klopt dat? Of zijn de meesten van jullie van huis uit wel moslim? En de term Moslima, die hoorde ik voor het eerst in Nederland ( Ik ben in Islamitische landen opgegroeid, zowel Midden Oosten als Azie dus heb heel wat landen en hoofddoeken gezien )
En het valt me op dat de rok van het model wat jij laat zien nét te lang is. Is dat standaard zo? of draag jij hem op je schoenen. Als ik zo zou lopen zou ik om de haverklap struikelen ben ik bang
Wat een fijn topic dames! heel fijn om te lezen. Ik vind het schokkend om te lezen dat je voor de veiligheid van jezelf en kinderen je kleding moet aanpassen.
Oh dat is wel fijn dat dat kan! (dat wist ik ook niet dat dat kon!) En misschien dan een andere rare vraag, die iemand hier mij kan beantwoorden, ook al is het off topic. Ik ga volgend jaar met mijn oudste zoon, mijn beste vriendin en haar vader naar Turkije op vakantie. Nu is er in alle hotels waar wij heen gaan een Hamam. Is dan de bedoeling dat je daar dan naakt in gaat? Of gaan vrouwen en mannen gescheiden? Hoe werkt dat in Turkije? Aangezien mijn vriendin en ik wel willen, maar niet naakt en zeker niet gemengd
Het valt mij inderdaad ook op dat moslima's hier het onderling sneller hebben over broeder/zuster, in Arabische landen zeggen ze dan bv gewoon meneer/mevrouw ofzo. Niet allemaal maar dat merk ik wel als ik bij m'n schoonfamilie ben. Misschien omdat bijna iedereen er moslim is en dus niet nodig om dat zo te benoemen? De term moslim staat in de koran en moslima is dus vrouwelijk.
Ik denk dat het een abaya is, dus een lange jurk, en niet een rok. Die van mij zijn wel enkellang maar komen niet tot onder m'n voeten. Zou dan Idd ook struikelen en heel onpraktisch wanneer het regent.
Nee joh je hoeft niet naakt te zijn. Ze hebben speciale doeken net als een handdoek. En het is idd apart voor vrouwen en mannen, zover ik het weeet zeker. Leuk trouwens gezelliggg.
Haha ik zorg wél altijd ervoor dat mijn bedekking gestreken is, vlekvrij en netjes en verzorgd eruit ziet. Nette tas en schoentjes erbij en klaar is keessie. In de winter draag ik wat dikkere en zwaardere stoffen, ook vesten of jassen uiteraard. Zomers luchtige stoffen, ik heb wel altijd een broek/legging onder mijn jurk aan. Maar vaak niet meer dan dat, op ondergoed na dan. Ik vind een jurk/rok die net wat te lang is prachtig. Praktisch is het niet echt haha maar ik ben redelijk lang van mezelf (1,72) en vaak zijn de jurken in de winkel net wat tekort, zonde want dat vind ik niet mooi. Dus ik heb mijn jurken ook net op het randje van mijn schoenen of wat te lang zelfs.
Ja, dat vind ik ook! Is dat met de getoonde kleding, of is een niqaab wat anders? Ik heb ook de indruk dat de tolerantie tegenwoordig stukken minder is dan 25 jaar geleden. Ik kom uit Rotterdam van oorsprong en het was destijds absoluut geen probleem dat vrouwen hoofddoeken droegen of helemaal gedekt gingen. Al moet ik ook zeggen dat ik ook het idee heb dat de moslima's tegenwoordig meer bedekt zijn dan toen (en dus ook strenger in de leer, zeg maar) Ik heb meerdere Turkse, Libische en Marokkaanse vriendinnen gehad waar de moeders wel hoofddoeken droegen maar geen van mijn vriendinnen hoefde deze te dragen en zijn ze later ook niet gaan dragen. Mijn Libische vriendin wel (die is met een hoofddoek met sluier wat ik eerder vertelde getrouwd) maar de anderen niet. Misschien zie ik het fout hoor, maar bovenstaande is mijn ervaring.
Heel interessant topic! Ik vroeg me zondag ineens af, terwijl we naar een stel moslimvrouwen een ijsje zaten te eten, hoe doen jullie dat als je naar de kapper gaat? Komt er een kapper thuis? Lijkt me niet de bedoeling dat je door een man geknipt word. Hebben jullie ook een vrouwelijke huisarts voor bijv zaken down under. Kan me van jaren terug herinneren met een moslima op middelbare leeftijd dat ze voor haar uitstrijkje naar het ziekenhuis moest want er was alleen een mannelijke huisarts. Al ga ik zelf bij dat soort zaken ook liever naar een vrouw en denk met me heel veel vrouwen! Ben wel benieuwd. Heb veel geleerd en op een prettige manier!