Nee zo'n gebedsset wordt meestal voornamelijk thuis gebruikt. Handig als je moet bidden, over je gewone kleren (of pyama...ochtendgebed is momenteel rond 4.00 uur 's ochtends) en klaar ben je.
Je moet je bedekken tijdens het bidden maar waarmee maakt op zich niks uit. Het is alleen gewoon handig om bepaalde kleding te hebben waarmee je alleen bidt en niet mee naar buiten gaat (dan kan het sneller vies worden bv) én die je makkelijk aan/uittrekt en comfortabel zit.
Ik heb in mijn directe omgeving wel meerdere vrouwen die niqaab dragen, niet bijzonder veel maar ze zijn er wel. Vorige keer werd er nog 1 geweigerd bij een speeltuin waar ik bij stond, dat word hem niet waar ik bij sta. En ze mocht daarna ook gewoon naar binnen. Reden was dat kinderen bang zouden zijn. Ja als ze bang worden gemaakt wel ja. Kinderen zijn nog zo open en oprecht, als ze het al 'eng' vinden kan je dat heel gemakkelijk wegnemen. De kinderen keken trouwens niet op of om! Totaal geen aandacht voor die vrouw met gezichtsbedekking. Na afloop bij het weggaan vroeg een kindje aan zijn moeder; mama is dat een ninja? Waarop die moslima met niqaab begon te lachen en nina achtige bewegingen maakte, kind lag in een deuk.
Serieus Dagelijks???? Ik kan het me niet voorstellen. Echt niet. En dat in een stad als Rotterdam (waar ik dus zelf vandaan kom).....Dat was eerder echt niet zo. Ik vind het erg dat die verharding zo toeneemt. Niet alleen vanuit de Nederlanders, maar doordat je zo behandeld wordt, krijg je dat ook terug vanuit de moslims.....2 kampen tegenover elkaar dus. Zo onnodig Ik woon zelf nu in een klein stadje in overijssel en hoewel wij hier een aantal moslimfamilies hebben wonen, uit verschillende landen herken ik dit hier (Godzijdank!!) niet. Wij hebben hier een moskee vanwaar er jaarlijks een speciale dag wordt georganiseerd met een open dag, een marktje etc. Vanuit onze kerk (wij zijn katholiek) gaan de kinderen die het vormsel krijgen naar de moskee, de synagoge en de hervormde kerk om te kijken en te praten met de imam, de rabbi en de dominee. Het gaat hier gelukkig nog gemoedelijk eraan toe.
Ik ken wel een paar Turkse vrouwen die er een dragen. En dan bedoel ik niet op de Turkse manier dat de neus eruit floept.
Ik heb tot nu toe vooral meegelezen. Ondanks dat ik (vrijwel) dagelijks contact heb met vrouwen met hoofddoeken, wist ik er weinig van. Wel dat er verschillende 'modellen' zijn, maar meer ook niet eigenlijk. Leuk om dat eens te lezen. Ik wist eigenlijk nooit of het 'done' of 'not done' was om een Islamitsche vrouw te complimenteren met een hoofddoek, als ze een mooie aan heeft. Ik twijfelde altijd een beetje, omdat het van oorsprong natuurlijk niet bedoeld is om 'mooi' te zijn. En zeker van een niet-moslim was ik dan bang dat het misschien verkeerd over zou komen. Maar n.a.v. dit topic ben ik over mijn schroom heen gestapt en heb laatst inderdaad iemand een compliment gegeven. En ach, eigenlijk had ik het kunnen weten: complimenten vallen natuurlijk altijd goed. Ik heb ook zitten kijken op een site met Islamitische kleding. Ook interessant om te zien. Bestellen de meeste moslima's online? Ik kan me voorstellen dat er in de grootste steden wel winkels voor zijn, maar bij ons in de stad zou ik niet weten waar je zulke kleding koopt. Nu ben ik ook niet de doelgroep, dus misschien zie ik het over het hoofd.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die niqaab niets vind. Niet omdat ik vind dat iemand zelf mag beslissen wat hij/zij zelf draagt, maar ik vind het prettig om naar iemands gezicht te kijken. Te zien of iemand lacht bijv. Daarbij ben ik slechthorend en moet ik heel veel van het liplezen hebben en ik zou daar dus veel moeite mee hebben.
Klopt, in de grote steden als Rotterdam en Amsterdam heb je wel redelijk wat winkeltjes, maar daarbuiten bijna niet. Ik ken ook wel moslima's die bij winkels in bijvoorbeeld Dubai bestellen. Zelf koop ik gewoon overal en nergens. Het scheelt dat maxirokken alweer een tijd in de mode zijn, kan overal terecht . En in Turkije heb je ook wel meer keuze in bedekte kleding, daar kijk ik ook altijd. De meeste moeite heb ik nog met het vinden van mooie hooggesloten shirts (nadeel van geen hoofddoek dragen want anders zie je dat niet eens). Ik draag tegenwoordig mijn basic shirts onder tuniekjes enzo maar achterstevoren :x
Ik zie wel eens hier in de buurt een jonge meid in een rolstoel, zij heeft dan gewoon een lange jurk of rok tot aan de enkels (dus niet te lang) en daaronder zie je ook inderdaad een broek.
Ik heb tijdens een van m'n zwangerschappen in een rolstoel gezeten. Toen droeg ik gewoon dezelfde kleding als altijd. Maar het was wel een gehuurde rolstoel dus weet niet of daarin dan nog veel verschil zit.
Een tijdje terug las ik over een (web-)winkel die is geopend met kleding voor rolstoelers. Je hebt inderdaad dingen nodig die aan de voorkant wat langer zijn dan achter, om ervoor te zorgen dat het echt mooi valt. Natuurlijk gaat gewone kleding ook wel, maar dan ben je toch steeds bezig met rechttrekken.
Heb ik ook hoor. En ik begrijp wel dat kinderen bang worden als ze iemand zien die zo'n ding dragen.....om heel eerlijk te zijn vind ik het er óók best 'eng' en intimiderend uitzien. Onze allerliefste inwonende nanny is een moslima en draagt (buiten de deur) inderdaad de mooiste hoofddoeken. Heel interessant allemaal om zoveel over een een cultuur en religie te leren waar mijn man en ik voorheen zo weinig vanaf wisten.
Dat doet me denken aan hoe mijn zoontje de eerste keren in de supermarkt hier beleefde. Elke keer als hij een vrouw in niqaab zag werd hij onwijs bang voor het 'zwarte spook' en dook hij snel het volgende gangpad in. Na een week was het wel over hoor, toen had hij wel door dat sommige vrouwen zich hier zo kleden (en hij heeft een Indisch vriendje en zijn moeder kleedt zich ook zo) maar hij was echt bang die eerste week.
Apart, mijn dochter vond het absoluut niet eng de eerste keer toen ze het zag, ze was net een jaar toen we naar KSA gingen en wat ouder toen we naar Tunesië gingen waar ook een aantal vrouwen gezichtsbedekking dragen. Maar daar dragen ze, in tegenstelling tot KSA, vaak ook niet geheel zwart. Zelf in al die jaren dat ik het droeg ook nooit meegemaakt dat er kinderen bang waren. Wel nieuwsgierig. Mijn ervaring is vaak dat kinderen wiens ouders er negatief over denken het soms eng vinden, omdat de moeder bv. er automatisch al vanuit gaat dat het zo eng voor het kind is. En dit ook zo benoemt met het kind erbij.
Kan me dat van R'dam ook niet voorstellen eigenlijk..? Ik heb een tijdje in Den Haag gewoond, wel in een wijk waar veel moslims/allochtonen wonen, maar daar vond ik het juist heel prettig en kreeg ik eigenlijk nooit commentaar. Ook als ik naar andere wijken ging of naar de stad ofzo veel minder dan hier in Zeeland, hier is het toch wat bekrompener wat dat soort dingen betreft. Er zijn ook niet echt interreligieuze bijeenkomsten, wat wat mij betreft ook niet per se hoeft trouwens hoor. Maar wel goed contact (onze moskee bv. staat naast een gebouw van de Jehovah's getuigen). Wat gezichtsbedekking betreft, begrijp ik je wel, maar het is toch niet zo op straat dat je iedereen wil spreken en aankijken als je op straat loopt? Ik let vaak niet eens wie ik zie als ik op straat loop, laat staan dat ik met ze allemaal wil praten haha. Wanneer ik bv. naar het ziekenhuis moest (om maar een voorbeeld te noemen) deed ik de niqaab gewoon omhoog (waardoor m'n gezicht zichtbaar was) in de spreekkamer. Ook toen ik mijn oma bezocht in het ziekenhuis deed ik 'm gewoon even omhoog. Of ter identificatie bij de bank. Meeste vrouwen die dat dragen maken daar geen punt van.
Ik ken wel moslima's die speciaal hiervoor naar Brussel gaan, maken ze er gelijk een leuk dagje winkelen van (zelf vind ik winkelen niet leuk dus mij niet gezien hoor). Ken er redelijk wat die online bestellen maar ook die kleding laten naaien. Vooral als ze op vakantie naar Marokko gaan. Mijn kleding is ook deels genaaid, deels besteld en heb wat dingen gekocht in het buitenland. Zoals Eylem zegt nu met de maxirokken kan je vaak al gewoon bij de H&M ofzo terecht voor een deel van je kleren, da's wel handig.
Wat een fijn en respectvol topic. Ik heb zelf niets bij te dragen, ik draag geen hoeden of hoofddoeken en heb ook niet direct een vraag aan degenen die deze wel dragen, maar ik lees met veel interesse mee.
Mijn zoontje zag voor de eerste keer een volledig bedekte vrouw in het zwart in de supermarkt hier in KSA. Voor de allereerste keer. Hij was toen net 5 geworden. Waar zou hij anders zo'n vrouw moeten zien? In de Duitse stad waar wij woonden waren er geen vrouwen die er zo bij liepen. Voor de goede orde: ik heb nooit benoemd dat het eng is. Of in ieder geval kan ik het me niet herinneren. De moeder van zijn beste vriendje is ook volledig bedekt. Maar het is altijd heel makkelijk de ouders de schuld te geven natuurlijk. Alsof alles wat kinderen zeggen, wordt ingegeven door de ouders. En toen bezag ik het later door zijn ogen en ja, voor een kind dat zomaar vanuit zijn wereld in een andere wordt geplaatst, is het misschien wel verwarrend en eng. En dat kun je toch niet vergelijken met je dochter die al vanaf heel jonge leeftijd in aanraking komt met deze kledij? Mijn dochter is nu 13 maanden en hier geboren en die zal dan waarschijnlijk over een tijdje ook niet bang zijn. Omdat op haar daycare ook moeders zijn die de kinderen volledig bedekt komen ophalen.
Heb in februari nog een vrouw gezien in niqaab, was toen samen met mijn twee kinderen van 3 en 5, zij reageerden ook helemaal niet. Ze vonden het niet eng ofzo, terwijl het ook voor hen de eerste keer was voor zover ik me kan herinneren, want hier in Antwerpen zie je ze bijna nooit. Mijn zoontje was net 2, zag een Afrikaan zei "Aaa,monsteer!" en rende lachend weg (het was ook niet de eerste keer dat hij een Afrikaan zag). Ik heb me bij die meneer verontschuldigd, gelukkig vond hij het juist grappig (of deed alsof) heb uitgelegd aan zoontje dat hij dat nooit mag doen, na die keer heeft hij het ook nooit meer gedaan. Ik begrijp dat een kind die voor het eerst een niqaabi ziet, het raar(eng) vindt, maar een kind van 5 die elke keer bang wordt vind ik wel wat overdreven, eerlijk gezegd.
Jammer dat je je zo aangesproken voelt. Ik zei toch 'mijn ervaring' en zover ik weet heb ik geen ervaring opgedaan met jou(w kinderen) aangezien ik je niet persoonlijk ken. Ik woon in Zeeland en het zijn hier soms ook al kinderen van een jaar of 8 of zelfs jonger die ons (ook man) naroepen voor terrorist e.d dus ja, ik geloof dat dat inderdaad door de ouders komt.