Vraagje aan de dames die hoofdbedekking dragen

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 6 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Met die eerstgenoemde site hebben zoveel mensen slechte ervaring dus helaas koop ik daar niet. Maar toch bedankt, even die andere link bekijken.

2. Islah

Islah Niet meer actief

Maar ook al zou een man het dragen (ik hoor dit trouwens heel vaak) wat zou daar erg aan zijn dan?

3. Hester

Hester Niet meer actief

Zou voor mij inderdaad niet uitmaken, maar ik kan me haar gevoel wel goed voorstellen. Ik vind het ook niet prettig dat je niet kan zien met wie je te maken hebt. Het komt voor mij ook wel bedreigend over.
    Is dit verplicht dan om te dragen voor jullie?

4. Islah

Islah Niet meer actief

Nee niet verplicht (volgens de meerderheid van de geleerden en de 4 de sunnitische wetscholen in ieder geval).

Ik kan haar verder wel begrijpen maar bedoel meer dat het dan toch niet uitmaakt of het nou een man of vrouw is die het draagt? Is het 'erger' als een man het zou dragen dan wanneer een vrouw dit draagt?

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb met een hoofddoek in allerlei lengtes en vormen geen enkel probleem. Sommige vind ik zelfs heel erg mooi. En als ik een bad hair day heb, dan ben ik jaloers haha.
    Een niqaab en andere kleding die het gelaat en lichaam compleet bedekken vind ik niet prettig om te zien. Voor mij is dat inderdaad hetzelfde als iemand met een bivakmuts of helm op loopt.
    Een groot deel van de communicatie is non verbaal. En dan hoef je niet met iemand te praten of te kennen. Onbewust 'zend' je continu non verbalen communicatie uit.
    Dat je dat stukje dan mist omdat je het simpelweg niet kan zien, is voor mij heel onnatuurlijk en daardoor een beetje bedreigend.
    Man/vrouw/kind of pygmee eronder maakt mij geen drol uit.

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Een man in niqaab, is dat de islamitische versie van een travestiet?

En ik bedoel dan ook elke keer die week. Tjemig, mijn zoontje blijft ook niet eeuwig 5 he:(

Er zijn hier wel vrouwen die een thobe dragen. Uitsluitend om te kunnen autorijden.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik kom regelmatig in landen waar niqaab gedragen word,en kan ontzettend veel opmaken uit de ogen van de vrouwen en hun lichaams houding. Maar er zijn er ook genoeg die de ogen ook bedekt houden.
    Ik blijf het altijd fascinerend vinden, soms vang je een glimp op van wat ze eronder dragen en vaak zijn dat de mooiste kleren!

Daarnaast vind ik vooral in Nederland de vrouwen heel stoer die het dragen. Maar dat vind ik ook al van vrouwen die gewoon hijaab dragen. Er zijn momenteel zoveel vooroordelen,dat ik het zelfs een risico vind.

8. Islah

Islah Niet meer actief

:D:D lol

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, uiteraard wil ik niet iedereen spreken op straat :$:p Maar ik vind het wel prettig om te zien wie er loopt, de houding en de gezichtsuitdrukking. En dat kan dus niet met een niqaab.

Moeilijk uit te leggen, maar ik hou op straat heel veel mensen in de gaten. Loopt er iemand achter me, laat ik die passeren bijv. Dat doe ik heel bewust.

Het voelt voor mij inderdaad net zoals een bivakmuts, bedreigend. Ik vind het dus echt niet prettig.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Als je te weinig aan lichaamshouding ziet dan ligt dat eerder aan de wijde bedekkende kleding dan aan een klein lapje dat een deel van het gezicht bedekt, denk ik.
    Misschien heb ik er meer oog voor omdat ik zelf al jarenlang zulke kleding draag en veel kennissen/vriendinnen van me ook. Maar ik weet wel dat er een aantal jaren geleden een transseksueel moslim werd (man die vrouw werd dus) en aan hem/haar zag je ondanks het dragen van een wijde abaya ontzettend goed dat het (wil hier niemand beledigen maar weet niet precies hoe het te verwoorden) geen 'originele' vrouw is. Echt typische mannenbewegingen. Een vrouw loopt heel anders, wat eleganter zeg maar (wil niet het woord lomp gebruiken maar daar komt het eigenlijk wel op neer...). En ook als je alleen naar de achterkant keek zag je dat, dus ik denk dat het al dan niet zien van het gezicht weinig met lichaamshouding te maken heeft. Nogmaals begrijp ik wel dat je er niet van houdt, maar met het herkennen van lichaamshoudingen heeft gezichtsbedekking weinig te maken, eerder de lichaamsbedekking. En ondanks wijde kleding is het toch vaak gewoon te herkennen.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is dit toch?
    Female Thobes photo and picture on TradeKey.com

Vind ik echt heel mooi om te zien!

Ik ben opgegroeid met dit beeld van de kleeddracht van moslimse vrouwen. 'Vroeger' werd de gesluierde vrouw juist als mysterieus en exotisch aangemerkt, met bijbehorende kleden in felle kleuren, veel goud enz. Dat beeld kreeg ik in ieder geval via de media tot ong 20 jaar geleden.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Daarin verschillen we dan van mening ;) Ik vind lichaamsbedekking heel anders dan gezichtsbedekking. Ik moet met een conversatie zo'n 75% van het gesprek uit de gezichtsuitdrukking, liplezen en lichaamstaal halen. Vaak versta ik delen van de zin niet, maar door bovenstaande kan ik (of mijn hersenen doen dat automatisch :p) de rest aanvullen. En zoals jij zegt dat ik niet met iedereen op straat praat, dat klopt. Maar dan nog vind ik het prettig om aan iemands lichaamstaal te zien "in wat voor bui iemand is", om het maar zo te zeggen.
    Ik vind nl een complete bedekking net zoals een bivakmuts best bedreigend over komen. Daarbij vraag ik me ook af omdat jij zegt dat de meeste vrouwen geen probleem hebben met de sluier op te lichten bij de bank bijv waarom zij dan toch hun gehele gezicht willen bedekken?

13. Islah

Islah Niet meer actief

Ok, maar je bedoelde dan waarschijnlijk vooral gezichtsuitdrukking, dat is natuurlijk iets specifieker dan lichaamshoudingen.

Goede vraag waarom. Het is dan een noodzaak om te kunnen identificeren en daarom zullen ze er niet zo'n probleem mee hebben. Je bent natuurlijk niet hele dagen op zulke plekken dus de meesten zullen niet zoiets hebben van; ik heb 'm ooit eens een paar seconden afgedaan ter identificatie dus ga het ook maar nooit meer dragen. De niqaab is iets wat vanuit de Islam op z'n minst wordt aanbevolen en de eerste moslimvrouwen droegen het wat waarschijnlijk een van de hoofdredenen is voor de meeste vrouwen om het nu ook te willen dragen.

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, ik weet niet, vind het lastig uit te leggen hoor. Ik vind (en ik denk velen met mij) het gewoon prettig om iemands gezicht(suitdrukking) te zien.
    En wat was de reden dat de eerste moslimvrouwen het droegen? Waarom wordt het aanbevolen? Weet je dat toevallig?

15. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

dat weet ik toevallig wel maar laat ik daar mijn mond eens over houden. Google helpt.;)

16. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik heb weleens begrepen dat de niqaab in eerste instantie gedragen werd voor bescherming van het gezicht voor het woestijnzand. Dus niet eens zozeer als bedekkend (als in je gezicht niet (willen) laten zien) maar meer zoals je ook nu met een sjaal doet als je wordt gezandstraald op het strand. Ik zal het inderdaad eens googelen.

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen een moslim uitschelden voor terrorist en bang zijn voor een vrouw in niqaab. In kinderboeken worden spoken meestal afgebeeld als een groot wit laken met een beetje een lichaam eronder. Dat lijkt voor een 5-jarige dus best wel op een niqaab. Dus bang zijn voor een zwart spook vind ik niet erg vreemd. Jongere kinderen hebben meestal nog geen beeld van spoken en oudere kinderen hebben meestal al een ander beeld van spoken, dus het lijkt me logisch dat zij er niet of minder bang voor zijn.

Terrorisme is een minder standaard onderwerp in kinderboeken en kinderen leren er op die leeftijd nog niets (of heel weinig) over op school. De beelden die zij dus hebben van terroristen komen dus van de ouders. En het idee dat het normaal is om vreemden zo onrespectvol aan te spreken op straat leer je ook uit de omgangsvormen die je ouders je leren. Jouw voorbeeld is inderdaad gewoon slechte opvoeding en kortzichtigheid van ouders, Chebu's voorbeeld is redelijk normaal kindergedrag. Wel iets om een kind op aan te spreken en hem rustig de situatie uit te leggen, maar geen reden tot boosheid. Gewoon vergelijkbaar aan de Ninja opmerking.

Ik vind gezichtsbedekking trouwens ook onprettig. Het gezicht is hier al eeuwenlang een onderdeel van dagelijkse communicatie. Gewoon passerend op straat maak je constant aannames op basis van gezicht en livhaamshouding. Je kunt jezelf wel aanleren om dit niet meer nodig te hebben, maar dat is best lastig. Het is een beetje vergelijkbaar aan de verschillen herkennen tussen Japanners. Ik weet heus wel dat ze niet allemaal op elkaar lijken, maar ik ben op andere dingen getraind dan zij en vind het dus heel moeilijk om de verschillen te herkennen. Dat is ook bij gezichtsbedekking. Dat kost heel veel moeite en de eerste reactie is, die heeft iets te verbergen, dat is namelijk wel hoe het in Nederland werkt. Gezichtsbedekking associëren we makkelijker met roofovervallen dan met religie. Tegelijkertijd vind ik een wet die gezichtsbedekking verbiedt compleet idioot. Het is mijn angst, dus ik heb me daar overheen te zetten. En het is natuurlijk complete schijnveiligheid. Nederland wordt op geen enkele manier veiliger als er geen niqaabs mogen worden gedragen.

18. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Trouwens, in Japan dragen ook heel veel mensen mondkapjes. Dus over de mond en de neus. Eigenlijk is dat niet zoveel anders in het staatbeeld. Hoewel het een wat vriendelijker beeld is, maar dat is meer een mening.

Bijgevoegde bestanden:

19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nou, ik heb dan vooral het gevoel dat ik elk minuut dood neer kan vallen omdat ik niet zo'n kapje draag : ).

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk ook dat een niqab bijv in het wit of lichtroze ofzo ook alweer anders opgevat wordt.

Deel Deze Pagina