Vraagje aan de dames die hoofdbedekking dragen

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 6 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Ben ik het niet helemaal mee eens, je kan dan ook de algemene lichaamstaal zien :) en dat zie je niet als iemand een niqaab draagt.

2. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Niqaab is alleen de gezichtsluier. Maar inderdaad, tuurlijk zal iemand die niqaab draagt geen strak zomerjurkje aan hebben. Jij hebt het nu over lichaamstaal (ik weet niet wat je dan precies daaraan kunt/wilt zien). Maar veel mensen zeggen voornamelijk dat ze de gezichtsuitdrukking willen zien. Ik maakte de vergelijking met de mondkapjes omdat dat heel gangbaar is in een aantal aziatische landen. Zij zien dan ook geen gezichtsuitdrukking meer. Het doel heiligt voor hen de middelen denk ik dan.

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als ik in Japan rond zou lopen zou ik vermoedelijk de eerste dag wat vervreemd rond lopen, maar daarna ben je er al een end aan gewend en zal je snel andere manieren vinden om mensen te "lezen". Als ik in saoudi-Arabië, Afghanistan of waar dan ook waar gezichtsbedekking de norm is, zou rondlopen, zou het na een korte tijd ook totaal geen issue meer zijn. Je referentiekader past zich dan makkelijk genoeg aan. Maar in Nederland betekent gezichtsbedrkking meestal gevaar. Rationeel weet ik heel prima dat de kans dat een vrouw in niqaab een gevaar is, minimaal is, maar mijn referentiekader herkent makkelijk een bivakmuts of dergelijke als gevaar en ik raak dan meer op mijn hoede. Tegelijkertijd ben ik ingesteld op gezichten "lezen". Als iemand langs mijn kind loopt kijk ik meteen naar de uitdrukking qua gezicht en lichaam. Hetzelfde voor als er een man op mij afloopt. Niet omdat ik ervan uitga dat ze meteen kwaad zullen doen, maar om in te schatten of ze hem gezien hebben en dus niet per ongeluk over hem struikelen bijvoorbeeld. Dat soort zaken kan ik niet zien als iemand volledig bedekt is omdat ik dan op andere dingen moet letten. Dat valt wel aan te leren, maar in een samenleving waarbij zulke bedekking een uitzondering is, is dat heel moeilijk. En dus is mijn initiële reactie een van ongemakkelijkheid. Dat is niet een waardeoordeel, uiteindelijk vind ik dat men moet waar men zich prettig bij voelt, zelfs als ik me er helemaal niets bij kan voorstellen, maar ik voel me er wel ongemakkelijk bij.

4. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Natuurlijk is dat geheel wat anders want het is om een geheel andere reden.

De Japanners dragen die mondkapjes om geen smog/bacterieen in te ademen terwijl de niqaab gedragen wordt om iets te verbergen.

Een wereld van verschil.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    mooi verwoord..
    ik beleef het ook zo, zonder enige waardeoordeel, maar meer de onwennigheid omdat ik in de omgeving woon waar ik misschien 2x per jaar een vrouw in niqaab zie lopen.

Als ik eerlijk ben zou ik hetzelfde hebben met een volledig naakt iemand die over straat loopt. Het is zo'n afwijking van de 'norm'straatbeeld dat je gewend bent, dat ik me op dat ogenblik geen houding zou kunnen geven.

Terwijl ik in een sauna of op een naaktstrand [als ik daar zou komen] helemaal geen probleem heb met naaktheid.
    Maar midden op straat zou ik gewoon niet weten waar ik moet kijken, niet kijken, wat is het idee erachter bij dat persoon. Is het een verward iemand [en moet ik misschien even opzij met mijn kind], of juist helemaal niet enz.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Bedekken.

7. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Het ging niet om de reden. Dat die anders is weet denk ik iedereen hier wel ;). Het ging om het niet kunnen zien van de gezichtsuitdrukking van de ander.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Denk trouwens dat we beter ontopic kunnen gaan, zou jammer zijn als dit topic wordt gesloten. Het ging immers over hoofdbedekking...

9. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Je geeft zelf aan dat de mondkapjes vriendelijker zijn dus schijnbaar vind je zelf ook dat er een verschil is.

De reden doet wel degelijk terzake omdat de houding van de betrokkenen anders is. Een Japanner die een mondkapje draagt om geen smog binnen te krijgen, zal een buitenstaander gewoon aankijken, lachen en vriendelijk zijn.
    Een vrouw met een niqaab daarentegen zal wegkijken en haar hoofd afdraaien. Aankijken en lachen gebeurt niet.

10. Islah

Islah Niet meer actief

O nee? Heb jij daar dan ervaring mee?
    Sorry maar wat een onzin zeg! Ik maakte regelmatig een praatje met mensen (keek ze dus ook aan ja) en glimlachen ook, dat kan je overigens goed aan de ogen zien hoor, wanneer een niqaabi glimlacht. Dus als je er geen verstand van hebt zeg dan gewoon niks...
    Wat een vooroordelen weer. Misschien ben ik wel vriendelijker dan 10 Japanners bij elkaar, dat weet jij niet. Maar ik heb niet voor niets mijn kleding aangepast, door toedoen van mensen zoals jij.

Gelukkig duurt het niet meer lang tot ik naar een land ga emigreren waar ik kan dragen wat ik wil en waar mensen wat toleranter zijn jegens kledingkeuzes. :)

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Huh? ?

Ik heb laatst in de wachtkamer van een zkh gewoon gezellig gekletst met een vrouw in niqaab. Ze keek me aan hoor, en ze lachtte ook.
    Hoe kom je daarbij dat ' dat niet gebeurt'?

Misschien persoonlijke ervaring?
    Of bedoel je op straat? Ik grijns ook niet naar wildvreemden op straat, en ik draag niks op mijn hoofd.

12. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Ik heb jaren in Egypte gewoond dus "heb er wel ervaring mee".

Een vrouw in niqaab lacht niet naar een man en zal vaak haar hoofd wegdraaien.

Het is ieders eigen keus hoe en wat ze willen dragen maar voor het grootste gedeelte van de bevolking komt een niqaab nu eenmaal minder vriendelijk over.

Een combinatie van de zwarte kleur, gedrag en het ontbreken van gezichtsuitdrukking.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Er aan meerdere verhalen rond, dus het is maar net welke je geloven wil.

Hieronder een voorbeeld.
    Zij verklaren dat toen de gelovige vrouwen ‘s nachts [‘s avonds] naar buiten gingen [met gewone kleding] om naar het toilet te gaan sommige Moenafiqeen [hypocrieten] probeerden hen lastig te vallen, denkende dat de vrouwen slavinnen waren. De vrouwen schreeuwden dan luid wat er voor zorgde dat de Moenafiqeen op de vlucht sloegen. Daarop openbaarde Allah سبحانه وتعالى deze Ayah. Imam al-Qoertoebi verklaart dat de Djilbaab een stuk stof is die het hele lichaam bedekt. Ibn ‘Abbaas en ‘Oebaydah as-Salmaani رضي الله عنهم hebben gezegd dat het volledig om het lichaam van de vrouw gewikkeld moet zijn zodat niets verschijnt of word getoond dan één oog waarmee ze kan zien. De Tabi’een en Qatadah verklaarden dat de djilbaab gewikkeld moet zijn van boven het voorhoofd, en zo gemaakt dat het de neus bedekt, [hoewel de ogen getoond mogen worden] en de boezem en het merendeel van het gezicht bedekt moet laten.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar wel naar een vrouw, toch?

15. Islah

Islah Niet meer actief

Je spreekt jezelf nu wel erg tegen. Japanners met mondkapje zouden vriendelijk lachen, en bij niqaabdraagsters zie je ineens geen enkele gezichtsuitdrukking. Terwijl beide nagenoeg hetzelfde bedekken. Zeg dan gewoon dat je ertegen bent (wat ik wel kan begrijpen hoor), maar kom niet met onzinredenen waarom.
    En ik ga inderdaad ook niet bewust oogcontact zoeken met mannen en steeds naar ze lachen nee, maar 50% van de wereldbewoners bestaat uit vrouwen dus zou niet weten waarom ik daar niet naar zou mogen kijken, glimlachen en praatje mee maken.

Daarbij is de niqaab heus niet altijd zwart. In Marokko dragen ze vaak juist wit.

Ik ben vroeger in Slowakije geweest en daar keek ook bijna niemand je aan en als ze je al aankijken dan was dat niet echt op een vriendelijke manier. Dus het zal vast ook wel iets cultureel bepaald zijn.

16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    ik heb weinig verstand ervan verder maar toen ik nog in de winkel werkte kwam daar vaak een vrouw in een niquaab maar die keek je gewoon aan hoor als ze wat vroeg. was verder ook hartstikke vriendelijk. wel altijd enige afstand houdend maar gewoon beleefd en correct.

17. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    wel lullig een keer trouwens...

ik was aan het bijvullen en ineens stond er iemand achte mij ( zij dus) en ze vroeg: mag ik wat vragen... ik was zo druk bezig dat ik er van schrok.. dus ik zei ook nog... o ik schrik me dood! mee draai ik me om en toen was zei dat in die niquaab. o zei ze dat hoeft niet hoor haha. vond het zo lullig... schrok helemaal niet van haar eigenlijk maar meer dat er ineens iemand achter me stond en wat vroeg. wilde eerst nog zeggen van oh sorry en het uitleggen maar dacht, dat staat ook weer stom. niks mee gedaan maar voel me er nog steeds lullig onder als ik er aan terug denk haha

18. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Ik zou dat met iedereen hebben die achter mij staat zonder dat ik het doorheb, dus ik denk niet dat het lulliger is bij die vrouw in niqaab dan iemand anders. ;)

Een niqaab vind ik overigens ook wel wezenlijk anders dan een mondkapje. Lichaamstaal lees ik aan de hand van houding + gezichtsuitdrukking. Dit mist voor mij allebei wanneer iemand een niqaab draagt. Ik zou het contact maken, indien nodig, dan dus denk ik erg moeilijk vinden.
    Een mondkapje doet voor mij dan weer vrijwel geen afbreuk aan die lichaamstaal, want de bedekking is te weinig om echt van invloed te zijn.

19. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Tsja, ik zou nooit iemand onaardig aanspreken op volledige bedekking, maar ik moet zeggen dat ik ook wel even een keer extra omkijk als ik iemand volledig bedekt zie rondlopen.
    Dat zie je nu eenmaal niet zoveel... Ik kijk ook een keer extra om als ik een man in een roze tutu zie, of iemand in een bananenpak, of iemand op extreem hoge hakken, of of of...
    Ik vind een niqab niet erg prettig als kledingstuk, als mensen dat aan hebben. Ik heb het gevoel dat iemand zich dan zo nadrukkelijk van mij / Nederland / niet-moslims / wat dan ook wil distantiëren, waardoor ik mezelf wat 'verdrukt' voel. Ik weet niet of ik het nu helemaal goed formuleer. Ik weet ook wel dat dat puur in mijn hoofd zit, en dat iemand in een niqab dat er vast niet mee bedoeld, maar het voelt als een soort afkeuring van mijzelf. Van het feit dat ik niet zo bedekt rondloop.
    Met alleen een hoofddoek heb ik dit stukken minder.
    Nogmaals, ik zou er nooit iemand onaardig om bejegenen, en het is van de zotte dat vrouwen met bedekkende kleding zoveel met agressie en onaardigheid te maken krijgen.
    Maar om heel eerlijk te zijn voel ik me wel prettiger tussen wat minder bedekte vrouwen dan tussen super bedekte vrouwen...

20. Islah

Islah Niet meer actief

Maar tussen alleen een hoofddoek en geheel bedekt incl. gezicht zit natuurlijk nog ontzettend veel in. Mensen zien mij ook vaak als 'helemaal bedekt' (vooral nu het warmer wordt) en draag wel meer dan alleen een hoofddoek.
    Maar mijn handen/gezicht zijn wel gewoon zichtbaar.

Overigens vind ik het uitschelden van iemand omdat ze weinig kleding draagt (wat je ook vaak hoort) ook heel erg, dat wilde ik wel even gezegd hebben om misverstanden te voorkomen.

Deel Deze Pagina