Flessen niet leeg, andere voeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Kuona, 2 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Mijn dochtertje krijgt nu bijna een maand volledige flesvoeding. Ze krijgt nu 5x150/5 en 1x 90/3('s nachts). Ze drinkt haar flesjes niet leeg, meestal laat ze 40cc staan. Ik probeer op haar verzoek te voeden maar ze wilt dan vaak pas na 5 uur of langer :$ Dat lijkt me niet de bedoeling? Kan het zijn dat de kv te zwaar verteerbaar voor haar is? Is het dan verstandig om comfort voeding te geven?
    Ze spuugt regelmatig en daarom heb ik een tijdje jbpm in haar flesjes gedaan (1 schepje). Sinds een week laat ik de jbpm weg omdat ik het zo'n smerig spul vind dat erg klontert. Het spugen gaat redelijk, maar sinds ik de jbpm weg laat lijkt ze last van haar ontlasting te hebben.
    's Nachts is ze erg onrustig en wordt regelmatig wakker, niet van de honger, ze is dan gewoon klaarwakker. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben hoor, maar ik vermeld het er toch maar even bij.

Ze krijgt nu trouwens Kruidvat standaard 1 voeding.

2. misa

misa Niet meer actief

Ja fv is zeker zwaarder verteerbaar dan bv. Maar hoeveel weegt je kindje? Daar moet je misschien naar kijken bij de hoeveelheden.

En als de JBPM helpt (voor wat dan ook): niet stoppen zou ik zeggen! :) Ik weet niet hoe je het toevoegd, maar je kunt het beter al mengen door de voeding. Wat wij altijd doen, is de bakjes met voeding al klaarzetten voor de hele dag (zo'n torentje). Daar doen we de nutriton al door, even goed schudden. Als je de fles dan maakt, mengt het beter. :)

3. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Met de jbpm ging alleen de ontlasting beter. De onrust was daarvoor al. Het spugen is wel weer wat meer geworden maar wel binnen het normale. Ze heeft er gelukkig ook geen last van.
    Ik ga morgen wegen maar ik schat dat ze ruim 6,5 kg weegt. Ze zou dus al 1000cc mogen maar komt vaak nog niet aan de 800cc.
    Tnx voor de torentjes tip, dat is wel een goed idee mocht ik besluiten weer jbpm toe te gaan voegen. Ik vind het alleen ook zo'n gedoe met spenen. Voorheen gebruikten we difrax met m-speen voor de jbpm. Nu zijn we echter over op avent-flessen omdat die difraxflessen altijd lekten. Geen idee welke speen ik dan weer voor die aventflessen moet gebruiken. Die hebben meerdere gaatjes ipv grotere gaatjes, dat werkt dan alsnog niet met dikkere voeding.

4. misa

misa Niet meer actief

Maar die 1000 ml is de maximale hoeveelheid. Ik denk dat 800 cc niet persé heel verkeerd is. Drinkt je kindje uberhaubt niet beter uit een andere fles?
    En het onrustige.. Ja, lastig.. Honger? Zuigbehoefte? Warm? Koud?
    Moet je haar wakker maken voor de laatste fles?

Met avent zou je speen 2 kunnen proberen. Het is wel dikkere voeding, maar het zijn geen 'vlokjes' die voor de opening gaan zitten.

Ik heb ook difraxflessen en gebruikte met de jbpm (2,5 schep) de m speen. Nu ons zoontje maar 1 schepje jbpm krijgt, heeft hij speen s. Dus zou dat voor jullie ook niet werken? Maar een klein schepje jbpm en dan speen 1 van avent?

5. misa

misa Niet meer actief

En anders zou ik bij twijfel gewoon eens bij de ha langs gaan. :)

6. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik dacht dat 150cc/kg de richtlijn was en 115cc/kg het minimale? Op zich drinkt ze wel voldoende ja.
    Honger is het iig niet, ze krijgt 's nachts wel een voeding maar drinkt dan minimaal. 's Ochtends wil ze dan ook amper drinken...
    Als ik haar om 23 uur niet wakker maak wordt ze zelf uiterlijk om 0.30 wakker, vaak ook al rond 22.30.
    Voor de gewone voeding gebruiken we nu de 2 speen, dan doet ze een kwartier over 120-140cc. Volgens mij heeft ze geen optimale zuigtechniek. Zo gaat de s speen van difrax te langzaam en de m speen veeeeel te snel.

7. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik ga het sowieso morgen op het inloopspreekuur vh cb vragen. Het is niet zo dat ik me ongerust maak over haar gezondheid maar het zou fijn zijn als ze wat grotere flessen zou drinken en 's nachts wat minder onrustig zou drinken. Ik dacht dat het mss met elkaar te maken zou kunnen hebben.

8. misa

misa Niet meer actief

Ja, vragen kan altijd. 150 ml per kg is het gemiddelde ja. En ik dacht 180 het maximale?? Het minimale weet ik eigenlijk niet. (vreetzakje hier...)

Ja die spenen van difrax zijn niet voor alles handig. Gaat makkelijk te snel. Maar wel handig als je het gaat verdikken met JBPM of pap ofzoiets. Dan is iets als avent misschien niet altijd handig..?
    Het blijft proberen soms.
    Zo werkte de m speen hier wel heel goed als het erg verdikt was. Was het maar een beetje verdikt (zoals nu) dan is de s speen prima.

Als je de voeding maar heel ietsje indikt, werkt de nr 2 speen van avent dan niet nog steeds? Heb je gelijk het moeilijke poepen opgelost. Alleen dan het onrustige drinken nog.
    Denk je dat ze pijn heeft met drinken? Heb je al gedacht aan spruw?

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt me dat ze voor haar gewicht op zich voldoende drinkt hoor. Net als bij borstvoeding is ook bij kunstvoeding de output belangrijker dan de input. Als je kind normaal groeit en tevreden is, dan maakt het echt niet zo heel veel uit hoeveel er eigenlijk ingaat. Je hoeft niet te stressen dat er meer in moet.

Jbpm is geen geknoei als je het poder van te voren mengt met het kv-poeder. Het werkt het beste als je het dan oplost in de helpft van het benodigde water dat net van de kook is. Is het goed opgelost dan vul je het aan met koud water.

10. misa

misa Niet meer actief

Al bij het cb geweest? Wat zeggen ze?

11. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik zie nu dat ik onrustig drinken typte, ik bedoel onrustig slapen ;)
    Net bij cb geweest en ze is iig goed gegroeid. Ik kreeg veel begrip maar weinig nieuwe dingen gehoord. Ze heeft de nachtvoeding ip niet nodig, vannacht ga ik haar een slokje water aanbieden want volgens mij heeft ze wel dorst.
    Vannacht was het weer raak. Ze sliep tot 4.30, best netjes. Ze dronk 60cc en was daarna klaarwakker. Ze was heel druk en ging gewoon niet slapen. Uiteindelijk is ze om 6 uur toch nog in slaap gevallen.
    Dit weekend gaat mijn zoontje uit logeren. Dan ga ik eens kijken of het kletsen overgaat in slapen of in huilen. En even kijken hoe lang dat dan duurt. Als ze vanzelf weer gaat slapen dan is dat wel een optie, en dan maar hopen dat zoontje daar de andere nachten gewoon doorheen slaapt.
    Ik ben trouwens weer begonnen met de jbpm, ontlasting gaat nu al beter! En vantevoren mengen werkt idd ook goed tegen klontjes. Ik heb wel het idee dat het te moeilijk door de speen gaat. Volgens mij is mijn dochtertje een beetje een luie drinker. Of ze heeft niet veel zuigkracht?

12. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Hee Kuona, mijn dochtertje is ook van maart en ik herken heel veel in wat je schrijft. Ik heb inmiddels al meerdere artsen bevraagd (cb-arts, huisarts) en het belangrijkste is - wat Dirksmama ook al schrijft - dat je kind een tevreden indruk maakt. Die 150+5 is slechts een richtlijn; als ze verder goed groeit is ze blijkbaar gewoon niet zo'n grote drinker.
    Lina weegt al iets meer dan 6,5 kg. en zou dus ook minimaal 800 ml. per dag moeten drinken. Daar komt ze echter nooit aan, ze drinkt per keer 130 ml., soms iets meer, soms iets minder (1000 ml. is inderdaad het maximum wat ze mogen). Ze was echter heel goed gegroeid en verder prima gezond, dus wat dat betreft zijn er geen zorgen.

Wat het 's nachts wakker worden betreft: wij hadden dat tot een maandje geleden ook. We dachten ook dat het huilen 's nachts een teken was van honger. Het cb zei dat we moesten proberen om de laatste fles uiterlijk om 22.00/22.30 uur te geven, en dan pas de volgende ochtend weer (ook om haar te stimuleren om door te gaan slapen). Ze krijgt sindsdien overdag 5x150+5 (die ze dus niet altijd leegdrinkt) en om 22.00 uur doen we een lepel rijstebloem bij de melk, zodat ze een lekker verzadigd gevoel krijgt. In het begin werd ze ook nog steeds rond 3 uur 's nachts wakker, maar dan deden we haar fopspeentje in haar mond en viel ze uiteindelijk weer in slaap. Is het misschien ook een tip voor jou om dat te proberen? Als jouw dochtertje 's nachts nog wakker wordt, maar dan slechts 90ml. drinkt, heeft ze blijkbaar niet héle erge grote honger, maar wordt ze gewoon wakker omdat haar ritme dat aangeeft (haar 'fysiologische klok' denkt 's nachts "hee, ik heb alweer een paar uur geslapen, normaalgesproken word ik nu wakker en krijg ik een fles"). Als je haar, zodra je hoort dat ze begint te huilen, haar fopspeentje geeft, is de kans groot dat ze gewoon weer in slaap valt en je de eerstvolgende voeding vanaf 5 uur/6 uur 's ochtends kunt geven. Op deze manier went ze er ook aan dat ze 's nachts geen fles meer krijgt en dat is voor haar (en voor jou :) ) op den duur natuurlijk veel prettiger.
    Het is even doorzetten, maar op deze manier lukt het wel.

13. misa

misa Niet meer actief

Het speentje zou ook zeker een goede oplossing kunnen zijn. :)

En ja, je kindje kan misschien minder zuigkracht hebben. En ik weet niet of je van difrax de smalle hals of brede hals hebt. Want soms kunnen kindjes heel anders of zelfs niet drinken uit een andere (vorm) speen.

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hoi!

Hier hetzelfde probleem. Onze dochter is nu bijna 4,5 maand en weegt 6 kilo. Ze krijgt 150+5, 5 keer per dag aangeboden. Maar dat gaat echt allemaal niet leeg. Nu weet ik wel dat ze eigenlijk meer moet drinken, maar ik heb ook altijd moeite met eten en als ze op mij lijkt... :) en als ze honger heeft laten ze het echt wel weten!

Vandaag zei t cb bureau ook dat je je niet te veel zorgen moet maken. Goed letten op de natte luiers en niet te veel zorgen...

15. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    @Nuk: Jij dus ook geen hongerig kindje. Ik las altijd over kindjes die meer dan het maximum wilden drinken maar hier dus het omgekeerde ;)
    Bedankt ook voor je tips voor de nachten. Het zou idd best wel eens kunnen zijn dat ze wakker wordt omdat haar ritme nu eenmaal zo is. Ik probeer het altijd wel met het speentje maar dat werkt helaas niet. Mijn dochtertje is een ontzettende draaikont en als ze wakker wordt gaat ze dus alle kanten opdraaien, dat speentje blijft op die manier ook niet zitten. Het rare is trouwens dat ze vaak wel haar ogen nog dicht heeft als ze 'wakker' is. Ze lijkt voor de rest dan wel wakker. Ze kletst en draait wat af op zo'n moment. Tot hoe laat slaapt jouw dochtertje nu door?

@Misa: We hebben de smalle s-flessen van Difrax, daar drinkt ze op zich prima uit (qua aanhappen), ze kan ook goed uit de brede aventflessen drinken.

@Monique P: Er zijn dus toch nog wel meer weinige drinkers. Slaapt jouw dochtertje goed de nachten door? Hier heb ik wel eens het idee dat ze overdag net 100cc te weinig drinkt en die daardoor 's nachts in wil halen...

16. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    @kuona: ja! ze slaapt vanaf 1 maand al door. Ze krijgt soms als het zo uitkomt de laatste fles om 10 uur en ze slaapt door tot 8 uur s ochtends. meerdere mensen zeggen dat ik haar s nachts wakker moet maken om haar nog een voeding te geven. Maar 1) als ze echt honger heeft wordt ze echt wel wakker en laat het weten (want het is een driftig kindje, dus dan hoor ik t wel:D) en 2) dan drinkt ze toch niet!

Vandaag zei t cb niet te veel zorgen maken, ze is een smal poppetje en heeft niet veel nodig.

Hoeveel krijgt jouw kleintje dan?

17. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Heerlijk hoor. Nou zeker op deze leeftijd hoef je haar echt niet wakker te maken 's nachts hoor, daar zou ik ook echt niet aan beginnen!

Mijn dochtertje krijgt overdag 5x 150/5 aangeboden maar drinkt dat niet allemaal op. 's Nachts bied ik 90/3 aan, dat gaat de ene keer wel op de andere keer niet. Heel soms drinkt ze wel eens 180/6 maar dat zijn uitzonderingen.

Hoe zwaar is jouw dochtertje nu dan? Mijn dochtertje woog vandaag 6780. Er was ook een jongetje van ik schat een maand of 2 en die woog zo ongeveer hetzelfde :D Mijn zoontje woog op de leeftijd van mijn dochter nu al bijna 8,5 kilo, haha.

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    yuna is van 24-03. Ze woog vanochtend 6 kilo en was 64 cm. Bij de geboorte was ze 46 cm, dus dat heeft ze goed rechtgetrokken...

Maar maak je haar s nachts wakker, of komt ze zelf omdat ze honger heeft?

Maar wij eten toch ook de ene dag meer dan de andere dag? (ik wel iig) dus ik denk ook dat ze dat zelf een beetje reguleren. En dat je dochter 6.7 kilo is, prima toch, misschien krijgt ze straks een spurt dat je in een keer meerdere flessen 180/6 kan geven.

Ha, ja joh wat een verschil in kinderen he! En ook jongens/meisjes denk ik, meisjes toch fijner en ieler denk ik dan. (natuurlijk zijn er uitzonderingen...)

19. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Zo dan is ze goed de lengte ingegaan idd!
    Haha nee, ik maak haar zeker niet wakker 's nachts :D Ze wordt zelf wakker, maar niet persé van de honger. Ze drinkt paar slokken heel gretig maar haakt alweer snel af. Ik denk dat ze misschien dorst heeft 's nachts. Mijn dochter volgt haar curve prima, dus ze groeit idd goed genoeg. Komt wel goed, ik hoop dat ze snel wat beter gaat slapen 's nachts!

20. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    mmm, ja misschien droomt ze ook wel! Ik hoor af en toe ook van die kreten uit haar kamer komen...

En als ze goed groeit idd, niet te veel zorgen maken want die 150/5 is ook een richtlijn.

Ik hoop ook voor je dat ze beter gaat slapen idd!

Deel Deze Pagina