Ik ben het er helemaal mee eens: Het ligt er maar net aan hoe groot/klein je kleine is bij geboorte, en, ondanks alle schattingen van verloskundigen ten spijt, dat weet niemand 100% zeker vantevoren... Hoogstwaarschijnlijk kun je prima op je gevoel afgaan. (Tot nu toe merk ik dat de aanstaande mama's een beter idee/gevoel hebben over de grootte van hun kleine, dan wie dan ook om hen heen...) Mijn gevoel zei mij dat wij geen klein kindje krijgen zouden, dus ik heb niks gekocht in maatje 50. Achteraf is dat maar goed ook, want onze kleine meid was 54 cm. en 9 pond... Maatje 50 had ze dus nooit aan gekund...
Je kan altijd 2 pakjes maat 50 kopen, en de rest 56. Dan is het ook geen weggegooid geld. Mijn kereltje zat 2 weken in 50,daarna 56, vanaf 5 weken 62 en 3 maanden zat hij al in 68. Het is maar net hoe groot je kindje is, en hoe hard hij groeit.
Daarom geef ik meestal als ik op kraam viste ga. Maatje 50/56 want dat krijg je bijna niet. Maar ze moeten dan toch ook kleertjes aan. Iedereen zegt ja maar daar zij ze zo uit. Ja dus geen kleertjes aan geven dan. Dus alle kraamvrouwen zijn altijd heel blij met het maatje wat ik geef.
Jesper was 8 pond (4060 gram) en was 52 cm lang. Ik heb hem maat 50 een week aangegeven. Ook al in de eerste week 56 aangehad. Verder heeft hij haast geen maat 50 meer aangehad, daarna 56 nog een week of 8 denk ik. Toen redelijks snel ook maat 62 al aan.
maat 50 bij de geboorte, dit kon hij twee maanden aan toen ging hij naar 56 en vanaf 4 maanden 62 vanaf 6 maanden 68 vanaf 8 maanden 74 en dat heeft hij nu nog steeds