Kindje gekregen..waar recht op en hoe aanvragen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door RoAn1981, 14 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Vier weken geleden zijn wij ouders geworden van een mooie dochter. We komen nu in wat rustiger vaarwater en willen dus de administratieve dingen gaan regelen. We zien echter door de bomen het bos niet helemaal meer...Wie kan ons even op weg helpen?
    We hadden bericht gekregen van de SVB, dus de kinderbijslag hebben we net aangevraagd, dat was makkelijk :)

Maar nu de Belastingdienst..Ik vind die site niet echt duidelijk. Ik ga straks ouderschapsverlof opnemen, betaald (werk bij de overheid). Dan kan ik geloof ik ouderschapsverlofkorting aanvragen. Kan ik dat nu al doen, of kan dat pas als ik weer aan het werk ben? En welke gegevens heb ik daarvoor nodig? Moet ik daarvoor de gegevens van mijn loonstrook zoals die straks zal zijn hanteren?

Ook gaat onze dochter straks 3 dagen naar het kinderdagverblijf, en we willen graag weten wat we daarvoor wellicht als bijdrage in de kosten voor kunnen krijgen. Welke gegevens hebben we daarvoor nodig, de gegevens van ons beider loonstrook zoals die straks zal zijn (partner gaat ook ouderschapsverlof opnemen, maar dan onbetaald)?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

toelagen.nl , kun je proefberekeningen doen. Daarop kan je met inderdaad de lonen die jullie gaan krijgen en de prijs die het kdv+ uren per maand nakijken wat jullie gaan krijgen aan kinderopvangtoeslag.

uren en prijs staan op het contract van kinderdagverblijf, als je zekerheid hebt over jullie lonen . kan je dat digitaal aanvragen met je digiD.

Voor de kinderopvangtoeslag is het altijd prettiger als je iets boven je eigenlijke salaris gaat zitten, alleen als jullie een koophuis hebben en maandelijks de hypotheekrente terug krijgen is dat weer lastiger want dan krijg je meer terug als waar je recht op hebt. Dus dan moet het zo precies mogelijk. Komt de rente per jaar terug zou ik 3000,- hoger gaan zitten bij de inschatting voor inschatting van de kinderopvangtoeslag. I.v.m. declaraties/overwerk etc.

ouderschapsverlofkorting geef je aan bij je jaarinkomsten aangifte.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Het zijn wel geen toeslagen, maar vergeet niet je kindje bij je verzekering aan te melden voor WA, vaak een iets uitgebreidere inboedelverzekering, en regel de zorgverzekering voor zover je dat nog niet gedaan hebt. En meld haar aan bij jullie pensioenfonds(en), sommige accepteren kinderen niet voor een wezen uitkering als ze niet aangemeld zijn en er zal jouw of je man maar wat overkomen.

4. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

29 sep 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoe moet je je kind aanmelden bij pensioenfonds en waarom?
    Heb ik niet gedaan maar wist ook niet of dat moest. Moet dat dan bij je man als bij je eigen pensioenfonds ? Bouwt hij dan al pensioen op dan?

5. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Wij hebben ook een begrafenisverzekering afgesloten.
    Als je je kindje bij personeelszaken meld worst pensioen volgens mij automatisch geregeld.
    Tip voor de toeslagen, vraag bij je voorlopigheid toeslag wat minder terug. Beter later nog wat terugvragen dan moeten terugbetalen!

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je kind bouwt zelf geen pensioen op maar krijgt dan wel een wezenpensioen als jij of je man komt te overlijden voordat hij/zij 18 is. Dus bij beide pensioenfondsen voor de zekerheid aanmelden, of navragen bij hr of dat moet.

7. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Er bestaat ook een combinatiekorting bij de belastingdienst.
    Wij laten volgend jr door een expert de papieren regelen voor 1 jr zodat we niks vergeten...

Mss zou je een adviseur kunnen vragen hoe of wat.

Mbt kinderopvang dat moet je wel ruim van te voren aanvragen

Deel Deze Pagina