Fooi - Wat geef jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door BellaLuna, 18 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BellaLuna

BellaLuna Niet meer actief

Na het topic 'Mensen aan de deur - wat geef jij?' , nu maar zo'n topic.

In tegenstelling tot mijn man ben ik een zeikerd als het op fooi aankomt. Ik vind het niet meer dan normaal om in een restaurant/terrasje wat extra's te geven aan het bedienend personeel, dus dat doe ik dan ook. Maar mijn man gaat nog verder bij het geven van fooi. Zelfs als de pizzabezorger aan de deur komt (en hij rekent al extra voorrijkosten, dus voor 2 pizza's ben je zo 20 euro kwijt), geeft mijn man een aantal euro's fooi. Zelfs in de supermarkt presteert hij het nog om fooi te geven (!), 'maak d'r maar een rond bedrag van' , zegt hij dan..

Tja, hij is veel te gul in mijn ogen, en ik ben een zeikerd als het op het gebied van fooi aankomt......... En hoe zit het bij jullie? :D

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    ik ben echt een krent hoor...
    Ik rond vaak een bedrag wel af (naar boven, hihi) dus meestel 1-2 euro fooi.
    maar niet als ik 1 colaatje op het terras op heb.. En als de bediening slecht is geweest blijf ik mooi op mijn wisselgeld staan wachten:)

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    leuk, zo'n topic :)
    In de supermarkt, kledingwinkel, drogist e.d. geef ik geen fooi, het is allemaal al duur genoeg hihi :D
    In een restaurant of café ronden we het meestal af naar boven,,, tenzij we een slechte bediening hebben gehad, dan geven we geen fooi...

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik geef gemiddeld zo'n 8 procent fooi als we uit eten gaan. Dat is overigens ook een normaal bedrag als de bediening goed is geweest. De pizzabezorger geef ik vaak wel een kleine fooi, DAT rond ik af. Maar in een supermarkt etc geef ik geen fooi :)

5. BellaLuna

BellaLuna Niet meer actief

En wat is die 8 procent in euro's waard? ;)

En ik weet het ja, ik ben echt een grote Krent met hoofdletter. Kan die centen goed gebruiken hoor!! Leven is al duur genoeg. :p

6. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

In een restaurant/cafe geef ik meestal wel wat euro's fooi. ligt er maar net aan hoe het eten en de bediening geweest is.

De pizzakoerier meestal niet, is maar net in wat voor een bui ik ben.

maar in de supermarkt echt niet hoor!

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja ligt er ook hoe de service is, hier in NL zit de fooi al in de prijzen verrekend dus hoef je minder te geven. Maar in buitenland zit het niet in de kostprijs berekend en is het normaler, in spanje geef je minimaal 10% bv, hier in nederland houd ik 5-8% aan ongeveer..

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Trouwens niet in de supermarkt ofzo hoor, vind ik wel wat ver gaan haha

9. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Hier in Portugal gaat men in de horeca uit van 10%
    Meestal ronden we het af op een mooi bedragje, afhankelijk van de bediening.
    Een koffie (50 a 60 cent) betaal ik zonder fooi, op de aardige braziliaanse dames in het koffiehoekje van het winkelcentrum na, die krijgen 10 cent voor hun spaarpotje (staat in veel winkels naast de kassa).
    In winkels/supermarkten geef ik geen fooi en op de markten (vaak zigeunermarkten) probeer ik zelfs af te dingen :p

10. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Het ligt er inderdaad helemaal aan hoe de bediening was. Meestal rond ik het af naar boven met een paar euro's erbij opgeteld. Mijn vriend geeft haast nooit fooi, nou ja, moet ie ook zelf weten natuurlijk, maar soms schaam ik me een beetje als we in een restaurant zijn en het eten was erg lekker.

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Als ik op een terasje zit geef ik eigenlijk nooit fooi.
    Vind het niet nodig want die serveersters krijgen gewoon loon.
    Misschien wel een minimuum loon, maar iemand in de supermarkt krijgt misschien ook wel minimuum loon.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Afhankelijk van de rekening natuurlijk ;)

13. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik hou me aan de ongeschreven fooi regel van 10 % in de horeca.

Winkels ed krijgen geen fooi en de pizza boer wordt naar boven afgerond is het een rond bedrag zoals 20 dan heeft hij pech ;)

In de horeca dus 10% maar dan moet de bediening/service/producten wel goed zijn geweest. Bij uitstekende bediening geven we 15%. bij een maaltijd van 50euro betalen we dus 55 euro.

Het komt trouwens ook wel doordat ik zelf in de horeca heb gewerkt ik weet hoe hard het werken is en ik weet hoeveel ze krijgen zonder fooi (bar weinig) daarom wil ik een goede bediening graag "belonen".

In een winkel fooi geven heeft trouwens totaal geen zin want het personeel mag het toch niet houden dus dan geef je het als het waren aan de grote baas, nou geloof me die heeft zonder die fooi ook wel genoeg ;).

Als je ergens heel goed geholpen bent bij bijv. een computer zaak oid kan je beter wat lekkers geven (taartje, koeken etc) dan geld. Taart mogen ze namelijk wel zelf opeten.

Heb zelf bij een telefoonwinkel gewerkt en als er daar iemand was die fooi wilde geven dan zeiden we meestal ook, meneer/mevrouw heel erg bedankt maar dit mogen wij niet aannemen snoep/koek/taart echter wel ;),5 min later stonden ze dan meestal met een vlaai in de winkel :D

14. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Uiteten 10%, dus bij Euro 100, krijgen ze Euro 10 fooi.
    In winkels ed. geef ik nooit fooi, heb ik niet het idee dat ik daar voor service moet betalen. Een drankje ed. op terras rond ik altijd af naar boven naar een rond bedrag.
    Alleen als het eten en de bediening echt ronduit slecht zouden zijn dan geef ik niets maar tot nu toe nog nooit voorgekomen.

Op vakantie houden we eigenlijk dezelfde stelregel aan en mochten we een excursie doen of tijdens een rondreis dan krijgen de chauffeur en gids ook een fooi en dat is afhankelijk van het land.

Ik zag trouwens dat iemand schreef dat fooien in NL in de prijs zijn begrepen maar daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Een fooi is een soort extra beloning en compliment aan het personeel dat de service goed is. Wat je in buitenland nog weleens hebt is dat er extra servicecharge gerekend wordt en dat hebben wij hier niet is al inbegrepen.
    Waar ik trouwens niet tegen kan is bijv. in de USA daar verwacht men standaard dat je fooi geeft, zelfs als de service enorm beroerd is. En daar pas ik dan ook voor. Heb er zelfs al eens ruzie om gehad met het bedienend personeel omdat ik weigerde bij elk ontbijt fooi te geven en ze niets anders deden dan de vuile borden opruimen (was ontbijtbuffet).

15. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als we uit eten gaan 10%, fooi aan de pizzajongen is bij ons afhankelijk hoe snel hij komt, maar ook al is het 20 euro dan geven wij meestal 21,50 ofzo. En verder idd afronden naar boven. In de supermarkt geef ik nooit fooi.

16. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik vind het persoonlijk onzin om fooi te geven..
    In het buitenland niet, want daar krijgen ze vaak zeer weinig betaald, waardoor ze het vooral van de fooien moeten doen.
    Ze worden er toch gewoon voor betaald om te bedienen? Als ik in een verzorgingstehuis werk en ik breng eten rond krijg ik toch ook geen geld in mn hand gedrukt..

Nouja, misschien ben ik dan wel een mega krent.
    Maar ik vind het echt niet nodig.

17. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wij mochten dat wel gewoon zelf houden, maar hadden later de afspraak om een potje te maken en dat dan te delen omdat de ene iets meer achter de kassa stond dan de ander (de andere deed bv bijvullen) dan deden we het gewoon elke week tellen en delen, je mag het zoiezo niet in de kassa doen vanwege kasverschil maar in een potje apart doen mocht bij ons wel gewoon :D als iemand me aardig heeft geholpen ben ik wel wat makkelijker als dat iemand met een stront sjaggie gezicht mijn bord op tafel heeft gesmeten :p

18. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    In supermarkten ed. niet mar op het terras en uit eten geef ik wel fooi. Ik heb zelf in de bedieing gewerkt en was er ook altijd enorm blij mee. Natuurlijk moet de service en het eten wel oke zijn anders niet maar is het gewoon netjes dan geef ik meestal 5 euro fooi uit eten en 1/2 euro op het terras. Hoort er voor mij ook gewoon bij en gelukkig kom ik uit een deel waar fooien heel normaal zijn dus in de tijd dat ik het zelf deed tikte het ook lekker aan.

19. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik ben een echte gier wat dat betreft :D
    Voor ik met mijn vriend ging gaf ik eigenlijk nooit fooi,was me er ook niet van bewust dat dat 'hoorde'.
    Nu doe ik het wel maar vergeet het soms ook nog wel es hoor.
    Het ligt idd wel aan de service en het eten.
    Maar meestal regelt mijn vriend dit omdat ik anders te weinig geef:)

20. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Als ik op een terras heb gezeten en ben niet goed geholpen dan krijgen ze geen cent al zal ik dan maar 20 cent terug krijgen dan nog blijf ik wachten .. maar normaal gesproken dan geef ik een euro fooi en de Stars ( restaurant hier ) bezorgers geef ik wel altijd een extra'tje watn die service is gewoon top en ze zijn altijd super snel en als het dan wat langer duurt met bezorgen dan zorgen ze er altijd voor dat je wat extra's krijgt .. en bij supermarkten geef ik nooit een cent, nee sorry die verdienen al genoeg aan je met al die extreme prijzen tegenwoordig ;)

Deel Deze Pagina