Ik heb het ook wel eens gehad... 15 jaar geleden, toen ik net begon met de opleiding, 1e jaars en moest meehelpen bij een man met een decubitus wond op zijn stuit. Dus ik vraag mijn collega hoe het er uit ziet, zegt zij (oude rot in het vak): "Oh, het ziet er al een stuk beter uit dan in het begin!" Ze trekt de pleister er af en er komt me toch een gat tevoorschijn waar ik makkelijk 2 vuisten in kon stoppen! Nou, toen stond ik ook even wit weg te trekken en op mijn benen te tollen... Zegt mijn collega ook nog heel droog: "ga maar even zitten, want met deze vieze handschoenen aan kan ik je niet opvangen... " Dat was bij mij dus ook een combinatie van te weinig gegeten 's morgens, niet helemaal fit zijn, een wond die niet erg fris rook en de aanblik, zeg maar. Ik had een relatief oppervlakkige wond verwacht, niet zo diep!
Herkenbaar hoor. Eerste stage in verpleging en het was zomer, vond het spannend. En dan ineens van die wonden zien, was geen goeie combi. Was ook nog een flinke decubitus wond, dus dat ruikt ook nog best wel. Ben toch flink onderuit gegaan. Oeps! Later op chirurgie ook veel wonden gezien en keek ik toe in het begin. Vond het zo knap dat iedereen het gewoon deed zonder problemen, terwijl ik echt naar werd ervan. Later als je het zelf doet is het inderdaad heel anders. Maar vind ook echt dat je moet wennen aan die bepaalde geurtjes. Dat komt echt vanzelf.
Geheel menselijk hoor. Hier ook eens staan tollen op mijn benen na een bevalling toen er gehecht moest worden. Was midden in de nacht dus weinig slaap en bijna lege maag, bevalling prima verlopen. Moest een been vasthouden voor het hechten en dus de hele tijd staan. Dit in combi met een bloedhete kraamkamer werd mij even teveel. Gewoon eerlijk aangegeven en even weggelopen om wat te drinken en een liga te eten, toen ging het weer goed. Was overigens niet 1 van mijn eerste bevallingen had er toch al zeker iets van 100 gezien Als je in de zorg werkt inderdaad altijd goed ontbijten en regelmatig een tussendoortje nemen om je suikerspiegel hoog te houden. Je loopt/staat veel en al die weeïge luchtjes maken het er ook niet beter op.