Mijn vader belde net op. Mijn moeder is met mijn oma met spoed na het ziekenhuis. Ze was helemaal door de war, en was mijn opa aan't zoeken. Die is echter al 10 jaar geleden overleden. Nu denk ik aan plotselinge dementie, maar van de andere kant, het kan toch eigelijk niet dat gisteren nog alles goed was met haar, en vandaag in eens niet meer. Hebben jullie dit al eens meegemaakt, en kan het idd dementie zijn. Ps: Mijn oma is trouwens 85 jaar. Groeten Vera
Het kan wel dat je oma in een delier is geraakt. Dit is een acute verwardheid die op kan treden bij oude mensen. Vaak zie je dit wanneer mensen bijvoorbeeld een ongeluk krijgen of een operatie hebben ondergaan, maar ik ken ook gevallen waarbij een delier is opgetreden naar aanleiding van te weinig drinken en eten bijvoorbeeld. In een delier kunnen mensen vreselijk in de war zijn en zelfs hallucineren. Dit kan echt van de ene op de andere dag optreden. Soms helpen medicijnen, soms helpt rust en goede voeding/drinken, soms helpt niets en blijft de persoon verward. Maar delier kan (in tegenstelling tot dementie) weer overgaan. Vraag het na bij de behandelend arts van je oma, zou ik zeggen. En sterkte ermee!
Ik werk toevallig met dementerende ouderen en ik heb er nog nooit van gehoord. Het kan wel zo zijn dat je oma al een hele tijd verward aan het raken is maar dat ze dit voor jullie verborgen heeft gehouden. Wij hebben genoeg bewoners waarbij dat het geval was en de familie gewoon helemaal niks door had voor jaren... Ik denk eerder dat er iets is gebeurd zoals boven genoemd. Iig heel veel sterkte!
Mijn oma is ook dement en heeft dat jaren samen met opa verborgen gehouden voor iedereen. Ja ze werd wat vergeetachtig en ja ze vroeg dingen wel eens dubbel maar goed ze wordt ouder he... Tot op een gegeven moment ze van de trap viel (ook door een soort van kortsluiitng in de hersenen...)en toen ineens was het heel erg e kreeg ze idd ook van die buien dat ze mensen ging zoeken die er al lang niet meer zijn enzo. Sinds toen is de dementie ook heel snel gevorderd en inmiddels zit ze al bijna een jaar in een verpleeghuis. Als je terug denkt dan zijn er wel al aanwijzingen geweest in de richting van dementie, maar goed als ze het zo verborgen weten te houden dan ga je daar ook niet zo snel echt op in graven. Sterkte ermee.
Toevallig is ze vorige week uit bed gevallen tegen de verwarming aan. Maar de dokter heeft haar nagekeken, en ze had volgens hem alleen een bloeduitstorting aan haar kaak. Misschien dat het idd er ook mee te maken heeft. Heb net m'n vader gebeld, ze hadden longfoto's gemaakt,en ze krijgt zometeen een hersenscan.
sterkte ermee!! Ik denk ook aan een herseninfarct o.i.d., mijn opa was door zuurstofgebrek erg vergeetachtig geworden van een op andere moment, maar was niet dement
Er kan van alles zijn waardoor een ouder iemand dement of verward raakt. Ik ken genoeg gevallen waarin een simpele urineweginfectie de boosdoener was. Ik denk zelf dan ook niet aan een infarct maar eerder aan een delier of aan wat ik zeg een u.w.i. Ik hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben.
Die val kan er best iets mee te maken te hebben. De huisarts kan wel zeggen dat ze alleen een plek op haar kaak had van de val, maar hij kan niet in haar hoofd kijken. Ik hoop dat de neuroloog of de longarts wat meer duidelijheid kan bieden. Denk dat er wel iets anders aan de hand is, dan dat ze van de een op de andere dag dement is/lijkt. Sterkte hoor, houd je ons op de hoogte?
Tja het kan heel veel zijn wat er aan de hand is. Hersentumor kan ook dit gedrag veroorzaken maar je weet het pas als de onderzoeken afgerond zijn. Heel veel sterkte iig
Delier kwam ook bij mij gelijk op. Dit kan onder andere door dehydratie (uitdroging) of een (verwaarloosde) urine weg infectie.
Kan ze misschien een tia hebben gehad? Mijn oma kreeg dit ook anderhalf jaar geleden, ze ging savonds helder na bed, smorgens kwam ze er als een demente uit bed. Mijn oma werd wakker dat ze haar dochtertje moest verschonen want die had een vieze pamper, haar dochtert was toen op dat moment 43 jaar. Nu weet me oma nog maar net wie wij zijn, langszaam raakt ze dat besef ook kwijt.