Ik heb niet alle berichten gelezen echter ben ik ook geen juffie, dus ik kan je alleen helpen met mijn eigen mening. Ik ben van mening dat je kindje gewoon over moet gaan. Als zij aangeeft dat ze wilt "leren" al helemaal. Ik ben trouwens ook van mening (maar dat is mijn eigen mening) dat het zinloos is om in groep 1/2 te blijven zitten. Want wat kan je nou fout doen wat betreft tekenen, knutselen en spelen? Ik zou er zeker niet achter staan als ik te horen krijg dat mijn dochter in groep 1 of 2 moet blijven zitten. Ik heb dan liever dat ze in groep 3 blijft zitten of in een hogere klas, waar de nadruk echt op leren ligt en minder/niet op spelen. Dit is echter mijn mening.
Mijn zoon vond tekenen vreselijk. Dit omdat in zijn perfectionisme het nooit op papier kwam zoals hij wilde. Ook hier is er jaren geklaagd over zijn fijne motoriek. Hij ging wel over want letters en cijfers hadden wel zijn interesse. Later heb ik van anderen leerkrachten juist te horen gekregen hoe goed zijn motoriek was $) als hij het maar interessant vond. Anders deed hij er nauwelijks wat mee.
Hier ben ik het echt niet mee eens. De kleuterklassen zijn echt niet enkel voor tekenen, knutselen en spelen. Ze moeten toch aardig wat letters kennen en rekenoefeningetjes kunnen in groep 2. Verder een heel groot stuk zelfvertrouwen en emotionele ontwikkeling. Extra kleuteren is echt niet zinloos. Zelfvetrouwen ontwikkelen bij de kleuters gaat naar mijn idee toch makkelijker als im groep 3 waar al best veel 'moet'.
Juist ben het helemaal met je eens. Stel je kind gaat wel gewoon door naar groep drie en loopt daar helemaal vast. Dat is nog veel mee bepalender voor het kind dan als ze kleuter zijn. En weet er echt alles van zoon is door gegaan niet blijven zitten en heeft het verschrikkelijk gehad in groep 3/4. Daarna naar sbo en ook daar maken ze nog fouten bijvoorbeeld zijn dyslexie. Een goed begin is het halve werk.
Idd, ook mee eens. Onze dochter kon na een half jaar groep 1 eigenlijk ook mee naar groep 2 maar juf gaf aan dat het sociaal niet wenselijk was. Nu ben ik er blij om (toen ook maar ML niet) want ze staat veel steviger in haar schoenen. De oudste in de klas, en minder faalangst. Trouwens, hoezo kiezen, spelen met groep 1 of werken met groep 2? Dat is toch gescheiden? Hier 'moeten' ze per week een paar werkjes doen en zelf indelen wanneer dmv planbord, daarna spelen. Heel grappig hoe de 1 kiest vergeleken met de ander. Ik denk dat jullie juf haar wel meer aan het werk moet zetten dan, anders leert ze het ook nooit?
met tekenen en hoe een kind dat doet bepaalt men de visuel motrisch integratie. als je kind nog onvoldoende dat kan/wil dan is het beter dat ze langer kleutert. er zijn genoeg kinderen van october die in gr2 6 worden. maar mijnvraag is; waarom zit zij al in gr2? als ze liever wil spelen? in het begin van het jaar laten ze kinderen poppetjes tekenen. en zo kunnen ze zien hoe ver een kind is in de ontwikkeling. een juf kan dit beter uitleggen denk ik. ik ben geen juf. wat een kind qua lettertjes,cijferstjes weet is niet echt bepalend volgens mij, om naar gr3 te gaan. ze kijken naar de ontwikkeling met allerlei aspecten.
Hier ook een tijdje geleden voor deze keuze gestaan en hier doet ze groepje 2 nog eens over. Beste beslissing ooit. Als een juf aangeeft dat het beter is zou ik daar proberen op te vertrouwen Hier twijfelde we ook enorm, ook omdat ik dacht dat ze het saai zou vinden. Maar liever soms saai dan het niet kunnen bijbenen in groep 3. Want wat je daar allemaal moet kunnen is best pittig!
Je kind kun je dat niet aandoen vindt ik. Stel hij of zij komt totaal niet mee met de stof, moet ontzettend hard werken en is er gewoon nog niet klaar voor, groep 3. Dan kun jij als ouder toch niet zo eigenwijs zijn en maar gewoon je kind dwingen om zich k.t te voelen? Ik denk dat jij je vergist in hoe zwaar groep 3 is. Als je in groep 2 al problemen hebt kun je groep 3 echt niet aan.
Mijn oudste was bij de kleuters ook niet echt bezig met letters. Thuis wel meer, maar op school liet hij amper wat zien. Juf heeft met hem afgesproken om na de kerst-groep2 met de letters aan de slag te gaan. Elke dag een letterwerkje maken (2 letters per keer), en met die afspraak ging hij in een maand van amper 5 letters naar 18 letters. Voldoende voor groep 3. Maar toen moest het hakken/plakken nog. Ergens rond de meivakantie begon hij opeens mee te doen met de andere kinderen en lukte dat. Zo is hij na die zomer mee gegaan naar groep 3, al was het wel krap. Inmiddels zit hij in groep 4, maar leest AVI ergens eind groep 5/ begin groep6. In groep 3 mocht hij opeens echt aan het werk, zonder drukke kindjes om hem heen. Hij had echt geen jaar extra moeten kleuteren, dat was juist drama geworden.. Ik zou dus zeggen: paniek nu nog niet. Kijk in het voorjaar eens waar ze dan staat. Laat juf bezig gaan met het zelfvertrouwen en misschien kunnen ze samen wel afspraken maken over werkjes?
Ik heb niet alle reacties gelezen. Ik ben nu kleuterjuf en heb hiervoor jaren groep 3 gedaan. Ik denk dat het te vroeg is om die beslissing nu al te nemen. Wij bereiden ouders wel voor als we vermoeden dat het kind misschien beter een jaartje kan blijven maar de uiteindelijke beslissing valt pas in april. Kinderen ontwikkelen zich met sprongen, het gaat niet gelijkmatig. Er kan nog veel gebeuren in een half jaar tijd. Ik ben ook wel heel benieuwd met welke kinderen ze speelt in de klas. Speelt ze met kinderen van groep 1 of groep 2 ? dit zegt meestal al heel veel. Doorgaan naar groep 3 hangt bij mij van heel veel factoren af. Hoe is het kind cognitief, sociaal, emotioneel. Hoe is de werkhouding, doorzettingsvermogen, speelsheid. En hoe denken de ouders er over? al deze dingen (en nog meer) wegen mee in de beslissing. Ik zou aan de juf vragen of de beslissing al definitief is en waarom?
fluitekruid; heel interessant wat je zegt. als het kind met oudere kinderen speelt...dat deed mijn zoon wel. men kijkt daarnaast ook hoe ze spelen. zit het kindje in de relatie met een ouder kind in een gelijkwaardige positie? mijn zoon deed niet wanneer een ouder kind zijn speelgoed afpakt. dat was dus niet OK. tja. hij was dus niet weerbaar genoeg voor gr3.
deepfreeze, ik kreeg tijdens het 10-minuten gesprek het idee, dat het besluit al vast stond. Ik wil in het vervolg gesprek dan ook aangegeven dat ik graag wil dat ze Yara gaan uitdagen en haar de kans geven zichzelf te bewijzen. Fluitekruid, ze speelt zowel met kinderen uit groep 1 als uit groep 2. Ze zitten in een combinatieklas. en nogmaals het gaat mij niet om het wel of niet een jaar kleuteren, het gaat mij vooral om de redenen die nu gegeven worden. Ik ben nu een week met haar aan het tekenen thuis ( erg handig sinterklaas) en ik zie nu al dat ze vooruit gaat. Als ik haar er maar in begeleidt.
@noa hier toen ook thuis van alles gedaan en ze ging vooruit. Maar uiteindelijk niet genoeg geweest. De sprong kwam te laat zeg maar misschien dat jullie nog op tijd zijn. Maar probeer in het belang van je kindje te denken hierin
Ik zelf zou persoonlijk ook liever hebben dat mijn kind een jaar langer kleutert dan dat hij met 11 jr naar het voortgezet onderwijs moet, TENZIJ het kind daar overduidelijk wel aan toe is. Maar tegenwoordig heb je ook allemaal levelwerk e.d. waardoor dat jaar prima op te vangen is. Het is niet meer zoals toen ik naar school ging. Extra werk hadden ze in mijn tijd nog nooit van gehoord. Daarbij is het echt niet zo dat je kind ineens heel dom is als het een jaar langer kleutert. Het kan nog net zo goed atheneum materiaal zijn. Heb het idee dat mensen dat wel eens uit het oog verliezen. Mijn kind is straks bijna 7 als het start in groep 3 jeetje, dat kan toch niet. Jawel hoor, dat kan prima.
Hier een juf. Extra kleuteren kan heel veel doen voor een kindje met faalangst. Het feit dat ze op school met jongere kinderen speelt en nog niet laat zien dat ze graag met (voorbereidend) lezen en schrijven bezig is, zijn wel belangrijke signalen. Persoonlijk ben ik geen voorstander van thuis extra laten werken. Samen tekenen kan natuurlijk altijd leuk zijn, maar als het doel is de juf te laten zien wat ze kan dan schiet het zijn doel voorbij. Het gaat niet alleen om het poppetje dat wel of geen vingers heeft. Het is echt het totaal plaatje waar naar gekeken word. Je hoeft nu nog niet te beslissen, maar probeer het wel breder te bekijken. Waarschijnlijk kan ze nog zoveel meer ontwikkelen in dat ene jaar, terwijl het kunnen leren echt wel blijft. En je kunt altijd afspraken maken over extra werk in groep 2, zodat ze op alle vlakke goed groep 3 in gaat!
mijn probleem is dat het lijkt of de juffen hun beslissing al genomen hebben en mijn dochter nu niet meer de begeleiding geven die ze nodig heeft. Ook heb ik het idee dat ze de faalangst niet zien en haar dus ook niet op de juiste manier begeleiden daarin.
Ik snap wat je bedoelt. Als ze nu al beslist hebben dat ze groep 2 nog een keer doet, laten ze haar vrij om de groep 2 taken te ontwijken door met groep 1 te spelen. En dat doet ze vanwege faalangst terwijl de leerkracht denkt dat ze er nog niet aan toe is. En faalangst verdwijnt niet door vermijden. Ondervragen voedt faalangst juist. Je moet in het vervolggesprek je zorgen gewoon uitspreken. Maak duidelijk dat ze thuis meer laat zien. Je wil dat ze gewoon als een groep 2 leerling behandeld wordt met de verplichte taakjes die daar bij horen. De beslissing wel of niet nog een jaar groep 2 moet nu nog niet genomen worden.
Jaime, inderdaad dat is wat ik bedoel. Vanavond met voorlezen wilde ze ook zelf lezen. Dus een Borre boekje gepakt met onder het voorlees verhaal en simpele versie in dik gedrukte grote letters. Haar steeds 1 of 2 woorden uit de zin laten hakken en plakken en dit lukte haar redelijk. Ze twijfelt vaak waardoor ze niets zegt, maar als ik dan ook niet zeg zegt ze het vaak wel goed. Een aantal woorden kon ze gewoon opmaken uit het zinsverband en hoefde ze dus niet te lezen. Maar volgens mij is ze dus zeker wel leesrijp als ze er zelf om vraagt.
Ik vind dit een interessant artikel. Mijn zoon zit in de groep met heel veel herfstkinderen die zich stierlijk vervelen en dus vervelend gaan doen. Zaten ze maar in groep 3! Wanneer gaat een kind naar groep 3? | Ouders Online