School dichtbij, hoe belangrijk?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Natas1, 28 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Onze dochter wordt in augustus 4 jaar en zal in september naar de basisschool gaan. We zijn nu bezig met het uitzoeken van een school met het lezen van de websites/schoolgidsen/inspectierapporten. Komende week gaan we op gesprek.

In onze eigen (kleine) wijk is geen school. In een naburige wijk wel, de info in de schoolgids ziet er goed uit, dichtbij huis, veel kinderen uit onze wijk gaan daar naar toe. Maar, ik ben voorstander van continue rooster en dat hebben ze niet.
    In nog een wijk verderop 2 scholen, wederom goede schoolgidsen, en zij hebben wel een continuerooster. Maar deze liggen ongeveer 15 minuten met de auto van ons huis af (de school die dichtbij ligt een kleine 5 minuten).

In hoeverre blijkt het in de praktijk nou handig te zijn dat de school dichtbij ligt? Dan bedoel ik niet het halen en brengen, dat kan ik me wel voorstellen natuurlijk.
    Ik bedoel voor de kinderen. Is het een nadeel voor een kind om niet met (veel) kinderen uit de eigen wijk op school te zitten? Waar kan je dan tegenaan lopen? Ook later, als ze wat groter zijn en speelafspraken maken? Riscio om buitengesloten te worden?

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    wij zaten hier ook voor die keuze en na er lang over nagedacht te hebben vind ik het toch best wel belangrijk. Dat ze met dezelfde kindjes op clubjes/straat en dergelijk speelt als op school. Dat ze niet overal buiten valt.

Over dat continu rooster. Op die school waar mijn dochter heen zal gaan is dat ook nog niet en ik ben ook een voorstander.
    Maar ik denk dat het uiteindelijk wel overal ingevoerd zal worden. Misschien kan je de school eens bellen wat de plannen daaromtrent zijn? Veel scholen zijn er mee bezig nu.

3. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Hier een school op 10 km afstand en het bevalt prima! Ik heb gekozen voor een goede school ipv de ligging en tot nu toe ben ik blij met onze keuze.

4. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Sluit me volledig bij aan. Ik vind een goede school veel belangrijker dan de afstand. En vriendjes komen er vanzelf wel. Hier trouwens bewust gekozen voor een goede school met een continurooster verder weg ipv een zwakke school hier in de wijk. Woon ook in A. :)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier vind ik dichtbij erg belangrijk. Isabella komt elke dag thuis lunchen dus dan is dichtbij erg makkelijk. 1 minuut op de fiets en 3 minuten lopen.

Maar goed in onze stad zijn eigenlijk geen slechte scholen dus dan maakt het niet uit.

Als je kind elke dag op school moet blijven zou het volgens mij minder belangrijk zijn. Vroeger woonden wij ook 15 minuten van school. We bleven dus ook over om daar te eten.
    Vriendjes en vriendinnen komen wel en anders gewoon spelen met de buurmeisjes/jongens

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier op een kwartier loopafstand.. Dat is op zich goed te doen.
    Hoop ouders van klasgenootjes zeggen "dat is ver" maar vinden speeldates echt geen probleem en soms komen ze haar zelfs thuisbrengen.
    Eigenlijk gaat het prima. Maar er wordt wel elke dag overgebleven omdat ik om die tijd werk. Thuis eten is sowieso net te ver om ontspannen te eten.

7. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Dank voor jullie antwoorden!

Alle scholen zijn (voor zover ik kan beoordelen en nagaan) goed, dus het is niet zo dat de ligging invloed heeft op kwaliteit.
    De scholen die verder weg liggen hebben continuerooster dus dan hoeven m'n kinderen straks niet naar huis tussen de middag op mijn vrije dagen. Die afstand zou idd te ver zijn, maar ik denk dat het bij de school die dichterbij ligt op de fiets ook te kort tijd is.

Debby, bij die school dichterbij is invoering van continuerooster 2 jaar geleden afgeketst, de ouders wilden het niet. Denk niet dat ze dat snel weer gaan proberen.
    Maar wat jij zegt, dezelfde kindjes tegenkomen op school/clubjes/in de buurt lijkt mij dus ook best belangrijk. Helemaal omdat in onze wijk niet veel kleine kinderen wonen. Dilemma.

Quint, nu ben ik natuurlijk nieuwschierig over welke scholen jij het hebt :D
    Als het aan me kwijt wilt zou je me dan een pb'tje willen sturen?

8. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Wij hebben de school ook op kwaliteit gekozen en niet op dichtbij. Ze gaat regelmatig bij iemand spelen en dan moet ik haar brengen en halen. Dat vind ik geen probleem. Ook speelt ze regelmatig met haar overbuurmeisje, die op een andere school zit. Volgens mij maakt het voor kinderen niet zo veel uit, op welke school ze gaan, als ze maar met kinderen kunnen spelen.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Als er toch niet veel kleine kinderen in de buurt wonen zit ze dus automatisch in de klas met kindjes die verder wonen.
    Dus wat betreft clubjes en vriendjes is het dan precies hetzelfde alleen exact omgekeerd qua lokatie/afstand.

Deel Deze Pagina