Hoi Meiden, 23 december, met 11 weken heeft de gunecoloog een volledig bloedonderzoek aangevraagt, blijkbaar is dit een standaard onderzoek. Op zich geen probleem mee, ok, bang voor bloedprikken, maar daar zijn we goed doorheen gekomen. Echter vandaag kreeg ik een brief van het ziekenhuis met een bloedtransfusiekaartje. Ik zou een antistof genaamd anti-M in mijn bloed hebben. En dit zou ik ten alle tijden moeten melden bij artsen etc. Nu vraag ik me af of dit ook van belang is bij de zwangerschap en wat de eventuele gevolgen voor het kindje kunnen zijn. Ik vond de brief best angst aanjagend, ondanks dat ze schrijven dat het voor mij onschuldig is zolang ik het maat meld. Kan iemand me hier info over geven? Via google kan ik niets duidelijks vinden helaas. Ik maak me toch wel wat zorgen en hoef pas over 3 1/2 week terug voor controlle, dan ga ik het zeker vragen. Groetjes, Krissa
Ik zou het ook zo snel even niet weten wat er mee wordt bedoeld. Maar bel anders maandag voor alle duidelijkheid je huisarts of de gyneacoloog even op. Dit kunnen ze evt ook telefonisch aan je uitleggen. Dan hoef je je niet nog eens dik drie weken druk te maken. Heb nog even mijn eigen bloedonderzoekuitslag er bij gepakt.... mogelijk is het iets met je bleodgroep. Bij mij staat er bloedgroep A anti B, rhesusfactor positief. Dat is het enige waar iets bij staat mbt Anti "huppelepup"
ik weet niet wat de M betekent maar ik heb ook een negatieve bloedgroep. Dat moet je inderdaad melden ook met zwanger zijn. Al heeft de VK als het goed is ook je uitslagen, want als het een negatief bloedgroep is krijg je een prik met de 30 weken zwangerschap. En over het negatieve bloedgoep an je nu veel lezen onder zwangerschap staan 2 nderwerpen over
Hoi Krissa, Je bent de eerste persoon waarvan ik lees dat die net zoals ik ook Anti-M heeft. Bij mij is het al sinds mijn derde levensjaar bekend en draag daarom altijd een transfusie-kaartje bij mij (in ieder geval dat probeer ik ). Dat je het ten allen tijden moet melden etc. is ook behoorlijk bangmakerij. Stel je hebt ooit een transfusie nodig wordt in nl altijd eerst je bloed getest. In het buitenland neem ik een vertaald kaartje voor de zekerheid mee (wat ik ook vaak vergeet ). Het schijnt zeer zeldzaam te zijn en ik heb ook behoorlijk wat moeten speuren om er duidelijkheid over te krijgen. Helaas weten de meeste gynaecologen ook niet precies wat de invloed ervan is. Na wat speurwerk heb ik contact gezocht met een professor van de bloedbank Sanquin en hem deze vraag voorgelegd. Zijn antwoord kwam er in het kort op neer dat er geen gevallen bekend zijn waarbij er problemen zijn opgetreden tijdens de zwangerschap. Het is tot zover bekend absoluut niet schadelijk. Ik heb zijn brief op mijn werkcomputer staan en daar ben ik pas maandag weer. Zal ik deze voor je kopieren en hier posten? Ik kan me nog herinneren dat het een hele geruststellende brief was. Of je een negatieve of positieve bloedgroep hebt staat er trouwens los van. Ik heb zelf namelijk B positief. Gr. Trees Edit ik zat me net te bedenken dat ik niet echt een gerustgevend onderschrift heb, maar mijn miskramen hebben werkelijk helemaal niks met de antistoffen te maken! Dat heeft een hele andere oorzaak en staat er los van.
Hoi Trees, Super bedankt voor je reactie, Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de brief, als je hem niet kunt posten, stuur me dan alsjeblieft een PB. dan zal ik je mijn e-mail doorgeven. Verder heb ik ook bloedgroep B-positief, vandaar dat ik het niet begreep, resus negatief was ik wel bekend mee. Jammer voor je dat je zo vaak een miskraamhebt gehad, ik hoop voor je dat het gauw goed voor je gaat. En nogmaals bedankt voor je reactie, ik was toch wel een beetje ongerust. Krissa
Ik heb de brief gevonden en even gekopieerd. Ik heb nav hiervan opnieuw laten testen en had nog steeds de antistoffen, maar zoals verwacht ongevaarlijk voor de foetus. Ik heb dat je hier wat aan hebt. Ik heb ook nog de naam en het mailadres van de persoon waarmee ik contact heb gehad. Mocht je deze ook willen, kan ik het je pb-en. Ik vind het niet zo netjes om deze zonder toestemming op de site te zetten. Naar aanleiding van uw brief d.d. 26-11-2007 zal ik trachten antwoord te geven op uw vragen. Uit uw brief begrijp ik dat in 1983 bij u, op tweejarige leeftijd, anti M antistoffen in uw bloed zijn gevonden. Anti M antistoffen zijn gericht tegen een kenmerk op rode bloedcellen. Het M kenmerk. U heeft toen een transfusiekaartje meegekregen voor het geval van een eventuele bloedtransfusie. Bij een eventuele bloedtransfusie dient u, echter alleen als de antistoffen nog aantoonbaar zijn, bloed te ontvangen dat het M kenmerk mist. Dit is geen probleem, de bloedbank heeft hier een ruime voorraad van. Anti M antistoffen worden vaker gezien bij kinderen dan bij volwassenen. Het kan heel goed zijn dat de anti M antistoffen inmiddels niet meer in uw bloed aanwezig zijn. Als de anti M antistoffen nog wel aanwezig zijn dan zal dit voor transfusie in het laboratorium vastgesteld worden en zal bloed dat het M antigeen mist voor transfusie geselecteerd worden. Voor een eventuele zwangerschap of voor de foetus zijn er vrijwel nooit problemen door een anti M antistof te verwachten. In de twaalfde week van de zwangerschap wordt echter altijd bloedonderzoek gedaan naar antistoffen gericht tegen rode bloedcellen ook naar de aanwezigheid van antistoffen tegen het M kenmerk. Aan de hand van dit onderzoek wordt voor de zekerheid nagegaan of de antistoffen inderdaad niet gevaarlijk zijn. Of het noodzakelijk is om altijd het transfusiekaartje bij u te dragen? Het kan gemakkelijk zijn voor het laboratorium om deze informatie te hebben bij een eventuele bloedtransfusie. Ik zal echter niet wanneer u het een keer vergeten bent er speciaal voor terug naar huis gaan. Anti M antistoffen kunnen doorgaans beschouwd worden als minder belangrijke antistoffen. Een fijne zwangerschap gewenst en ik hoop dat dit je heeft weten geruststellen!
@trees, Heel hartelijk bedankt! Ik ben echt blij dat het geen kwaad kan voor de kleine. Het is toch een opluchting, het hield me wel bezig. Groetjes, Krissa
Bij mij is het verhaal toch iets anders, maar dat zal dan denk ik komen omdat ik een andere antistof heb. Bij mijn vorige zwangerschap (in MA geeindigd, maar dat heeft er niks mee te maken) is ontdekt dat ik Anti-C in mijn bloed heb (waarschijnlijk gekregen door een eerdere bloedtransfusie) en ik kreeg dus idd ook zo'n mooi kaartje thuisgestuurd. De verloskundige gaf toen al meteen aan dat bij een volgende zwangerschap ze de antistoffen vaker in de gaten zouden gaan houden en dat ik waarschijnlijk iedere 4 weken bloed zou moeten laten prikken. Inmiddels ben ik weer zwanger en behalve dat ik weer ben gecheckt op antistoffen, moest ook mijn vriend zijn bloed gecheckt worden. Het is namelijk zo dat als mijn vriend stof C in zijn bloed heeft, mijn bloed hierop zou kunnen (hoeft dus niet persé) reageren en dit zou dan tot mogelijke bloedarmoede bij de beeb kunnen leiden al in de baarmoeder. Afgelopen vrijdag werden we door de verlos gebeld met de uitslag van het bloed van mijn vriend en hij blijkt dus idd stof C in zijn bloed te hebben. Zolang bepaalde waardes onder de 10% blijven is er niks aan de hand en blijft het bij vaker bloedprikken voor mij en kunnen we gewoon bij de verlos onder controle blijven. Ze heeft echter wel overleg met de gyn gehad en die wilde ons toch graag preventief een keer zien om een echo van de bloedsomloop te maken. Dit gaat nu a.s. dinsdag gebeuren. Nogmaals, er is op dit moment nog helemaal niets aan de hand, maar het zou dus evt wel kunnen. We hebben wel begrepen dat die kans heeeeeeel klein is, maar het is er wel (in de links die al eerder genoemd werden in andere antwoorden staat ook meer info). Ondertussen kunnen wij dinsdag mooi weer een keer naar onze beeb kijken! Toch weer een extra echo! Liefs Kaatje