Vraagje bedrijfsarts

Discussie in 'De lounge' gestart door Youtan, 9 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    #1 Youtan, 9 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
    Hai dames,

Misschien dat iemand dit weet?
    Mijn man is al een tijdje ziek, aan het kwakkelen, beter en weer ziek. Hij heeft nu 2 keer longontsteking gehad, griep, astma en meer longproblemen. Hij wat behoorlijk problematisch verloopt.
    Zijn migratiedame heeft hem niet ziekgemeld half december en heeft dit pas gisteren gedaan. (Met terugwerkende kracht zegt ze) maar nu kreeg hij vandaag een oproep om zich morgen bij de bedrijfsarts te melden. Kan dit zomaar? Dat dat op zo'n korte termijn geeist wordt?
    Hij kan morgen niet (te ver rijden, wil hij nu niet zelf, rijden dus, en ik werk).
    Het problerm is niet de bedrijfsarts an sich, maar dat hij vandaag per mail, een uitnodiging voor morgen krijgt.

Afzeggen moet in principe 48 uur vantevoren, maar een afspraak inplannen mag wel binnen 24 uur?

Bedankt alvast

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als je 6 weken Ziek bent dan moet je naar de bedrijfsarts.
    Dat je niet wil (??) Heeft daar niets mee te maken. Zou het normaal een werkdag voor hem zijn?
    De enige reden is dat hij te ziek is om te komen, maar dan kan alleen een werkgever de afspraak omzetten in een telefonische. Of ivm andere medische afspraak.

Hij kan proberen om het via HR te verplaatsen. Maar helaas kunnen ze op dit gebied veel "eisen"

3. madameV

madameV Fanatiek lid

23 mei 2013
    3.905
    168
    63
    Is er niet iemand anders die met hem mee zou kunnen? Niet willen lijkt me ook een beetje vreemd. Het hoort erbij. Wel raar een dag van tevoren daar ben ik het mee eens maar zou gewoon iemand anders regelen

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Het is niet dat hij niet wil... hij wil (kan) nu niet zelf rijden, het is 50 km verder en hij heeft na zijn lastste longontsteking nog veel hoestbuien en weinig energie.
    Dat hij naar de bedrijfsarts moet is het probleem niet, dat het gelijk morgen moet en hij nu niets meer kan regelen is het probleem. Vandaar mijn vraag; kan dit? Een afspraak maken voor de volgende dag?

5. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Ik weet niet hoe het precies zit.. staat in de mail geen telefoonnumer? Dan morgenochtend bellen en aangeven dat hij wel wilt komen maar lichamelijk niet in staat is. Dat hij bereid is om het telefonisch door te laten gaan

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Aangeven bij zowel de werkgever als bij bedrijfsarts aangeven dan

7. meiklokje

meiklokje Actief lid

19 sep 2016
    496
    72
    28
    Alleen de werkgever kan de afspraak annuleren.
    Verder mag en kan dus idd een afspraak een dag van te voren binnen komen. Ik zou alles op alles zetten om toch te gaan. Misschien met het ov of iemand vragen die wil rijden.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #8 merah, 9 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
    Volgens mij mag dat idd.
    Openbaar vervoer als hij niet zelf wil rijden. Taxi (soms wil een werkgever dat vergoeden) en anders Iemand anders vragen.
    Officieel kan een afspraak ook alleen afgezegd worden door je leidinggevende. Dus bij problemen (in dit geval het vervoer) moet je bij hem/haar zijn. In principe ben je verplicht de afspraak met de bedrijfsarts na te komen. Overleg dus met je leidinggevende om een oplossing te zoeken voor het vervoersprobleem. Bv voor vergoeding van bv openbaar vervoer of taxi.

9. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Als hij als gevolg van zijn gezondheid niet in staat is om langs te gaan de bedrijfsarts thuis uitnodigen.

Iemand die te ziek is om richting huisarts te gaan daar komt de huisarts ook aan huis tenslotte.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat gaat hier niet op. Het is niet zijn gezondheid, maar het ontbreken van vervoer. Tenminste, dat is de beleving van TS haar man. Dat hij niet zelf kan rijden. Hij is niet bedlegerig, heeft geen zware koorts etc etc. Er zijn weinig geldende redenen waarom iemand niet naar de bedrijfsarts kan. Mocht die reden er wel zijn, dan nog mag je nooit zomaar zelf afbellen. Dit moet altijd in overleg met de werkgever. werknemer en gever moeten samen tot een oplossing komen.

11. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Het is een combinatie inderdaad, hij voelt zich niet goed, maar ligt geen hele dagen op bed nee, hij heeft nog steeds last van de tweede longontsteking, zit nog steeds/weer aan de prednison en is vanmorgen nog in het zh geweest.
    Hij is zeker niet in staat om te gaan werken, maar een rondje wandelen zou hij nu wel weer kunnen.
    De grootste uitdaging is wel hoe hij daar moet gaan komen.

Hij gaat morgenochtend bellen en het voorleggen, de optie voor een telefonisch consult is een goede tip bedankt.

12. Deliana

Deliana Niet meer actief

Morgenochtend gewoon even bellen met de bedrijfsarts. Als het goed is staat er in de mail wel een telefoonnummer. Verhaal uitleggen, dan regelen ze waarschijnlijk gewoon een belafspraak voor je man.

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik vind, gezien het verhaal, dat je man dus te ziek is om naar de bedrijfsarts te reizen.

Toen ik zwanger (en ziek) was, heb ik met deze reden ook telefonisch een afspraak gehad. Als ik gebracht werd had ik kunnen gaan, maar aangezien ik 20x moest overgeven onderweg kon ik dus ook niet zelf rijden.

Was An sich een vrij naar gesprek met iemand die ik niet kende en er werden allemaal nare opmerkingen gemaakt. Toen ik later wel in staat was om te komen daar, was het gesprek al veel fijner en was er meer begrip.

14. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Hebben ze bij mij ook geflikt. Mijn man heeft er een vrije dag voor opgenomen. Als ik niet zou komen zouden ze mijn uitkering stopzetten.
    Wilde er wel heen, dat was het niet, maar lag dermate in de kreukels dat ik niet kon lopen, laat staan zelf rijden. Ov is hier een kwartier lopen vandaan en 10min van de bedrijfsarts vandaan. Als dat te ver was moest ik maar een taxi op eigen kosten nemen.
    Voelde mij echt zo genaaid!

Bij de bedrijfsarts blijkt dat als de werkgever het had aangegeven, hij best bij ons thuis was gekomen. Of, zoals ik de werkgever direct vermeld had, hij op mijn mans vrije dag ook beschikbaar was (dag later maar daar wilde werkgever niet aan meewerken)"

Bel er morgen anders even heen. Kans is heel groot dat je man er gewoon heen moet, misschien heeft hij ook geluk en kan het telefonisch. Anders echt even vervoer regelen....

15. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Als je niet gaat heb je een grote kans dat je je uitkering inhouden tot je wel een bedrijfsarts hebt gezien. Dit omdat hun niet kunnen keuren of je wel terecht geld krijgt en echt ziek bent en niet bijvoorbeeeld lichter werk kan doen.

Ik ken iemand die niet kon gaan om bijna dezelfde reden. Haar ziektebeeld werd toen ingehouden tot de volgende afspraak 5 weken later. Houdt dus rekening hiermee!

16. madameV

madameV Fanatiek lid

23 mei 2013
    3.905
    168
    63
    Ben wel benieuwd of er al is gebeld hoe het is afgelopen? Was het ook geen optie om iemand in je omgeving te regelen voor vervoer? Daar zou mijn voorkeur dan naar uit gaan en dat had gisteren evt nog geregeld kunnen worden ( tenzij je geen bekenden in de omgeving hebt natuurlijk )

Zelf werk ik een kwart minder ivm zwangerschaos klachten maar ik hoefde niet eens na een bedrijfsarts. Ben gebeld door het UWV thats IT. Mijn bazin moest bepalen of ze dat nodig achten of niet en dat vond ze dus niet want de klachten waren al langer bekend en vorige zwangerschap ook

17. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Dacht dat het met een bedrijfsarts hetzelfde werkte als met UWV. Die zeggen gewoon dat het jouw probleem is als je geen vervoer hebt of kan krijgen. Als je geen eigen vervoer hebt kun je gebruik maken van het OV of taxi. En dat komt dan ook niet van de arts zelf af overigens. Heb dat probleem vorige keer aangekaart, kon geen 'eigen' vervoer regelen via bekende, openbaar vervoer was een probleem met mijn rolstoel en niet aangepaste haltes en ik mocht ivm medicatie en klachten eigenlijk niet zelf rijden. Taxi was geen optie aangezien ik op dat moment nog in de schuldsanering zat (geen budget voor). Ben toen alsnog zelf gaan rijden en had daarom mijn medicijnen niet genomen, arts was daar zelf nogal boos over want die vond dat de afspraak dan beter verzet had kunnen worden naar een dag waarop ik wel vervoer kon regelen. Maar ja net als UWV hebben bedrijfsartsen ook een organisatie waarbinnen ze vallen.

18. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Het probleem heeft zichzelf geheel opgelost :) de bedrijfsarts is ziek... mijn man heeft gebeld en het uitgelegd en hij heeft een soort van excuus gekregen voor het late bericht van de afspraak. Is niet de gewoonte, er was iemand uitgevallen.

Mijn man kreeg om 17.15 pas de afspraak binnen trouwens, via de mail, waarin ook stond dat als je niet kan, je 48 uur vantevoren contact op moet nemen.

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Haha, soms lossen dingen zichzelf op.

20. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Mooi dat het probleem zich zelf heeft opgelost. Volgende afspraak komt zeker op tijd binnen. Houd er rekening mee dat de volgende oproep niet lang op zich zal laten wachten.

Deel Deze Pagina