Beste verloskundigen, ik hoop dat jullie je deskundig licht even over mijn vraag willen laten schijnen! Eerst wat achtergrondinfo: Ik ben 28 jaar (bijna 29). Ik ben op 9 augustus gestopt met de Nuvaring. De eerste cyclus duurde 34 dagen met een luteale fase van 13 dagen.Tijdens die cyclus hebben we nog beschermd gevreeën. In mijn huidige cyclus vermoed ik (m.b.v. ovulatietesten en temperaturen) dat mijn eisprong heeft plaatsgevonden op dag 14. Vandaag zit ik op 11 DPO. Hieronder mijn temperatuurkaartjes: My Ovulation Chart My Ovulation Chart Nou is het probleem het volgende: in de 1e cyclus kreeg ik bruinverlies vanaf 8 DPO. Dit hield 6 dagen aan en op de 7e dag (14 DPO) volgde de menstruatie, die duidelijk anders was dan het bruinverlies (helderrood bloed in grotere hoeveelheden). Ik dacht dat dit misschien te maken had met ontpillen en dat mijn eerste echte menstruatie in jaren een beetje moeilijk op gang kwam. Echter, gisteravond (10 DPO in de 2e cyclus) bleek ik opnieuw bruinverlies te hebben. Omdat ik vermoedde dat mijn kans op een zwangerschap voor deze maand dus verkeken is, heb ik meteen een (ultra-gevoelige) zwangerschapstest gedaan en deze was inderdaad negatief. In mijn medicijnkastje kwam ik vorige maand bovendien toevallig een oud recept tegen; in maart 2009 is mij Orgametril 5 mg voorgeschreven (lynestrenol). Dit was eveneens omdat ik met klachten van bruinverlies naar de dokter was geweest. In die tijd was ik nog helemaal niet bezig met zwanger worden en wilde ik dus gewoon van het bruinverlies af. Ik was het ook vergeten tot ik het recept weer tegenkwam, maar blijkbaar heb ik er dus wel vaker last van gehad. Ik kan me niet meer herinneren of ik toen wel of niet aan de Nuvaring was. Ik ben namelijk hier en daar wel eens een of meerdere maanden gestopt. Bij navraag bij mijn moeder bleek dat ik, voor ik met de pil begon (op mijn 17e), steeds onregelmatige cycli had. Aangezien ik hoop snel zwanger te raken heb ik inmiddels al heel erg veel info opgezocht over bruinverlies, maar werkelijk niemand schijnt te weten wat nou precies de oorzaak is. Het komt zowel voor bij zwangeren als bij niet-zwangeren, als bij vrouwen aan de pil, als bij vrouwen met PCOS of een BBZ, en soms schijnt het zelfs innestelingsbloed te kunnen zijn, kortom; er valt geen peil op te trekken. Toch maak ik me hier ernstig zorgen over: het is -voor zover ik het begrijp- oud bloed. Dat oude bloed moet toch ergens vandaan komen? Maar waar? En wat betekent het? Verkleint het mijn kansen op een zwangerschap? Kan ik er, zodra ik -dagen voor mijn NOD- bruine afscheiding heb, vanuit gaan dat ik die maand niet zwanger ben geworden? En als het "oud" bloed is, dan was het een paar dagen geleden waarschijnlijk nieuw bloed; dus als mijn baarmoeder al begint te bloeden een week na de eisprong, dan krijgt een blastocyst toch nooit de kans om zich in te nestelen? Ik word er erg moedeloos en onrustig van en dat bevordert het hele proces van zwanger worden natuurlijk niet. Ik zit nu 5 dagen voor mijn NOD en kan er eigenlijk al vanuit gaan dat het niet gelukt is. Aangezien het bruinverlies blijkbaar bij mij hoort en geen toeval was, vermoed ik dat het nu iedere cyclus zo zal gaan. Bij mij is het glas altijd eerder half leeg en dus maak ik me meteen zorgen over onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid. Ik zoek echter geen geruststelling, maar informatie. Naar de huisarts gaan heeft momenteel in mijn ogen geen zin, aangezien ik goed beschouwd pas 1 maand aan het proberen ben. Toch blijven de vragen prangend aanwezig: Wat veroorzaakt bruine afscheiding en wat betekent het? Ik hoop dat iemand van jullie (of jullie allemaal ) me hier iets meer over kan vertellen. Alvast bedankt!!
Hoi Beebiewens, bij sommige vrouwen laat het baarmoedeslijmvlies tijdens de cyclus al een beetje los en dit verlies je dan meestal in de vorm van een beetje bruine prut. Kan absoluut geen kwaad, want er blijft genoeg over voor een eventuele innesteling. En zodra je zwanger bent, zal je lichaam een seintje geven om het baarmoederslijmvlies niet af te stoten, maar dit binnen te houden voor het innestelende vruchtje. Ik ken ook vrouwen met bruinverlies tijdens de cyclus en er zijn er ook al een hoop zwanger mee geworden. Dus ondanks dat je alleen feiten wilde: geen nood; je kunt echt zwanger worden! Groetjes Brigitte
Hartstikke bedankt voor je snelle reactie, Brigitte! Dat is prettig om te horen. Met hernieuwde moed op naar de volgende ronde dan maar! Nog een vraagje: je zegt dat zodra ik zwanger ben, mijn lichaam een seintje zal geven het baarmoederslijmvlies niet af te gaan stoten. Kan ik hieruit dan afleiden dat ik enkel in een cyclus zonder bruinverlies na de eisprong een kans heb om zwanger te zijn? M.a.w. als ik bruinverlies heb een aantal dagen voor mijn NOD, kan ik er dan vanuit gaan dat ik ook ongesteld ga worden? PS: En natuurlijk zoek ik stiekem wél geruststelling , alleen niet het sussende soort ("het komt vast allemaal goed" wanneer dat misschien helemaal niet zo is!). Maar onderbouwde geruststelling is van harte welkom .
Nee hoor, zo moet je dat niet zien, je kunt ook tijdens een zwangerschap een beetje bruinverlies hebben, maar dan wordt de rest niet afgestoten. Ik duim voor je. Groetjes Brigitte
Nou Brigitte, je kan mij voortaan als case study gaan gebruiken voor het feit dat je met bruinverlies wel degelijk zwanger kan worden !! Het hield ook (in tegenstelling tot mijn vorige cyclus) de volgende dag alweer bijna volledig op. In de eerste ronde raak... Wie had dat durven dromen?? Schaam me nou wel een beetje dat ik me zo aangesteld heb deze week .. Hoe dan ook, ontzettend bedankt voor je geruststellende antwoorden eerder deze week! Als jij me niet gezegd had dat het toch kon, had ik waarschijnlijk niet eens meer getest.. Maar nu zag ik 2 dagen geleden al een streepje opdoemen .
Gefeliciteerd. Waarschijnlijk is dat bruinverlies een innestelingsbloeding geweest. Geniet van je zwangerschap en vertrouw op je lichaam. Groetjes Ineke