nauwkeurigheid oorthermometer

Discussie in 'De lounge' gestart door bibaboe, 27 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Wie weet hoe nauwkeurig een oorthermometer is?
    Ik voelde een beetje warm aan in m'n gezicht, dus hup oorthermometer gepakt. 38.6 graden.

Toen nog even met een rectale thermometer rectaal gemeten, 37,6 graden.

Dat is toch vreemd dat er zoveel verschil in zit???

Wie heeft er nog meer ervaring mee?

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    meestal is het andersom volgens mij, dat een oorthermometer lager meet dan een rectale?

3. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meestal meet de oorthermometer 0.5-1 graad lager

4. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Meestal is de oorthermometer lager. Maar er kan zelfs veel verschil zitten per oor.

In de zorginstelling waar ik werk mogen we om die reden de oorthermometer ook niet meer gebruiken.

5. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Bij mij geeft dus de oorthermometer een hogere temperatuur aan. Links 38.6 en rechts 38.7.

Nogmaals rectaal gemeten en die geeft echt tot twee keer toe 37.6.

Vreemd. Ik heb dus wel wat verhoging, maar voel me niet koortsig alleen warme wangen.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Rectaal is betrouwbaar, een oorthermometer niet. Je kunt de oorthermometer als richtlijn gebruiken, maar de rectale meting is de officiële en daar moet je van uit gaan.

7. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Een oorthemometer meet het minst nauwkeurig de temperatuur omdat hij snel kan meten. Rectaal meten is het meest nauwkeurig dus zou die temperatuur aanhouden.

Hoeveel verschil hangt af van de thermometer zelf.

8. violetta

violetta Niet meer actief

Zit verschil per thermometer maar oor meet meestal half graad minder. Ik werk in zorg mogen in overleg met ouders oor gebruiken voor richtlijn maar bij twijfel altijd rectaal huisarts adviseert daar ook rectaal (alleen gaat dat wat moeilijker aangezien mensen in rolstoel zitten en incontinentie dragen) daarom doen we soms oor om ff snel zien of verhoging is en hebben uitgemeten daar en die is halve graad lager en is dezelfde dus heb je beetje indicatie. Ook kogen wij maar in 1oormeten omdat daar ook verschil in zit. Maar goed dat je toch rectaal heb gedaan zou dat aanhouden

9. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Oorthermometer is bij mij ook heel raar ik heb standaard een verschil van 1 graad, links is altijd 1 graad hoger...

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier laatst bij mn dochter: Links 39,5 en rechts 38,5, Toen weer links en 38,5.. Raaaar ding!!

11. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Maar ook die rectale kunnen niet goed zijn afgesteld. Heb er hier 1 van de babydump die niet goed meet! Steevast een dikke graad te laag. Had er 1 vd hema gekocht omdat ik hem niet vertrouwde en daarna zelfs nog een 3e bijgekocht omdat ik toen niet meer wist welke nu goed was en welke niet. Die van de babydump dus een 1.2 graad minder dan de andere 2.

12. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Bij die oorthermometers moet je wel vaal een nieuw hoesje/kapje erop doen en daar niet zuinig mee zijn. Gebruik je keer op keer hetzelfde plastic hoesje dan meet hij ook niet meer precies.

13. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Dat er zoveel verschil in zit dat kan wel kloppen hoor, rectaal is het meest nauwkeurige. Ik snap alleen niet zo goed waarom je dit nu meerdere keren gemeten hebt terwijl je je verder blijkbaar prima voelt....

Deel Deze Pagina