hallo verloskundige ik ben 7 weken zwanger een beetje onverwacht maar welkom. ik heb al 5 kinderen en ben 41 jaar. ik heb 3 miskramen gehad waarvan een bij 18 weken. dat was in jan 2009. in jan 2010 ben ik bevallen van een zoontje met 33 weken ivm placenta-loslating( dmv een keizersnede.) nu heb ik zoiets van ik ga niet bellen naar de verloskundige want ik heb helemaal geen trek in een intake gesprek de kans dat het verkeerd gaat is toch behoorlijk groot en anders voel ik het wel gaan bewegen. maar aan de andere kant wil ik natuurlijk wel graag een echo. kan dat? zonder eerst dat gesprek. of zou ik ook de gyneacoloog kunnen vragen voor een echo? ik zou best de verloskundige kunnen bellen met deze vraag maar dan sta ik meteen opgeschreven en moet ik straks toch eerst naar dat gesprek vandaar dat ik het eerst even aan jullie vraag. alvast erg bedankt groeten moique
Hoihoi, Wat is de reden dat je geen trek hebt in een intake gesprek? omdat je iets ouder bent? Je kan altijd aan geven dat je liever eerst de echo wil en daarna de intake maar ik zou niet aanraden om te gaan wachten tot het beweegt. Ivm het loslaten van je placenta is het zo wie zo raadzaam om regelmatig gecontroleerd te worden. Waarschijnlijk zal het advies zijn om bij de gyn onder controle te gaan lopen. Imke
hallo immie dank je wel voor je reactie. ik zie dat intake gesprek niet zitten omdat ik zoiets heb van op je 41ste is de kans op een miskraam behoorlijk groot en die gesprekken gaan altijd over de kraamhulp aanvragen en wil je de 20 weken echo en combi test enz. ik wil eerst weten of dat gesprek wel zin heeft. natuurlijk kan iedereen een miskraam krijgen maar boven de 40 wordt die kans toch veel groter. mijn gyneacoloog heeft na mijn laatste bevalling gezegd dat de kans op herhaling van een placenta loslating niet groter is bij een volgende keer dat zou het wel zijn als het in 1 keer was losgekomen maar bij een gedeeltelijke loslating is er niet echt meer risico en al zou het er wel zijn dan heel minimaal. ik moet wel zeggen dat het een grote angst voor me is vandaar dat we het nu ook niet gepland hadden maar denk je dat ik nu al moet bellen met de verloskundige of nog een paar weekjes wachten? ik zal het er met haar dan inderdaad wel over hebben of ik eerst een echo mag en waarom ik dat graag wil. nogmaals heel erg bedankt voor je antwoord groetjes moique
Hallo Moique. Ik zou zeker alvast de verloskundige bellen, kan de afspraak alvast gepland worden en bespreek dan telefonisch dat je eerst een echo wilt voordat je bij hun komt. Ook omdat je in aanmerking komt voor prenatale diagnostiek ivm leeftijd en wil je deze onderzoeken dan willen ze dat op tijd in je zwangerschap weten want bijvoorbeeld een combinatietest word tussen 11 en 13 weken uitgevoerd. Groetjes Ineke.