Hallo Dames, Ik ben momenteel ruim 36wk zwanger en ik sta sinds 2 weken onder controle van de gyn in het zh. D.m.v. groeiecho's hebben zij geconstateerd dat mijn kleine meisje niet voldoende meer groeit, haar gewicht wordt nu geschat op 2300gr. (36.2wk) Dit is te laag, maar nog niet heel zorgelijk. Ze zit op de onderste lijn wat betreft een gemiddelde groei van een baby op deze termijn. Toch moet ik volgende week weer 3x voor een CTG, op de vrijdag moet ik daarna langs de gyn, die gaat kijken of mijn bm al verweekt is en dan willen ze mij die week daarna gaan inleiden. Hopelijk weegt de kleine meid dan 2500gr, want dat was de grens om haar mee naar huis te mogen nemen. De CTG's zijn steeds heel goed, ze voelt zich gelukkig nog prettig in mijn buik. Wat dan de oorzaak is, kan de gyn me niet vertellen. Misschien dat de placenta "op" is? Ik maak me toch zorgen, vind het erg spannend allemaal... Mijn vorige bevalling was ook d.m.v een inleiding met een veter, dit is mij wel meegevallen en Sem was er ook erg snel. Maar sem woog 3580gr, dus een lekkere baby. Ik ben heel bang dat mijn kleine meisje opstart problemen krijgt, of moeite heeft om aan de borst te drinken. vind t allemaal erg eng en weet gewoon niet wat ik kan verwachten. Zijn er meiden hier met een zelfde soort ervaring? Ook bevallen van een klein kindje. Hoe is dat gegaan? Was het een goede bevalling, kon de baby de bevalling wel aan, aangezien t zo'n kleintje is.. alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Ik ben ingeleid bij 39.6 wk, en mijn meisje was op de groeiecho's ook heel klein, ze werd uiteindelijk met 2900gram geboren, maar ze deed het vanaf het begin super, ook met drinken. de weken daarna heeft ze het goed ingehaald. Maar bind je ook niet teveel vast op de echo's, ik deed dat toen ook, maar uiteindelijk was ze dus zwaarder als ze op de echo's gezegt hadden. Het komt allemaal goed. XXX Gusam
Ik heb dit ook meegemaakt en ben met 37w precies ingeleid. Vanaf 26weken zagen we dat de baby achter liep in groei. Ik heb toen om de 2 weken een groeiecho gehad en flow metingen van de navelstreng en later ook het hoofdje. Vanaf 34 weken liep hij steeds iets meer achter en moest ik om de dag komen voor het ctg en elke week een groeiecho met flow metingen maken. Mijn gyn heeft met 34 weken gezegd dat als met 37 weken bleek dat hij onvoldoende groeide dat ik zou worden ingeleid. Met 36.5 was de ctg te vlak en wilden ze mij gelijk inleiden maar helaas waren de verloskamers vol. Dus is het 2 dagen later geworden. Mijn gyn wilde geen risico's meer nemen aangezien de baby buiten de buik beter af was dan erin. Met 36.1 werd mijn zoontje geschat op 2054 gram Hij zat onder de onderste lijn op de groeicurve. Ik ben ingeleid dmv tabletjes. Ik heb de 1e tablet om 10 uur gekregen en de 2e rond 3 uur. Om 8 uur s'avonds kreeg ik pas weeën. En ik ben om 00:27 bevallen van mijn zoontje, hij woog 2120gram. Ik schrok heel erg toen hij op mijn buik werd gelegd. Zo klein was hij. Ik had 1 pakje maat 50 en 1 maat 44 meegenomen. Maat 50 was veelste groot. Maat 44 was ook te groot maar zat een stuk beter. Tijdens de bevalling moest ik continue aan het ctg blijven. Ik mocht 2x heel kort douchen maar ze wilden omdat hij zo klein is zijn hartslag goed in de gaten houden. Gelukkig kon mijn zoontje de bevalling wel aan, anders zou het een keizersnee worden. Meteen na de bevalling mocht ik hem even vast houden maar daarna werd hij aangekleed en onder de warmtelamp gelegd. Maar dat was niet genoeg. Hij kon zijn lichaam niet op temp houden dus moest hij naar de neonatale medium care afdeling en daar in een warmtebedje liggen. Ook had hij weinig energie om aan de borst te drinken. Dus ik moest kolven en hij krijgt kv als bijvoeding. Na 6 dagen mocht hij al naar huis terwijl hij was afgevallen en maar 1995gram woog. Maar omdat het dus alleen nog zijn groei was en de rest goed ging mocht hij mee naar huis. Wel weeg ik hem elke week bij het consultb. En hij groeit goed. Hij heeft nog wel 2 kruiken nodig maar het gaat nu echt super. Toen de placenta kwam zagen we de oorzaak van de groeiachterstand. Ik had een placenta bilobata met een velamenteuze insertie van de navelstreng. Ipv 1 placenta had ik 2 kleine placenta's. De een lag boven de ander tegen mijn rug. Van beide placenta's liepen de aders onbeschermd over de vliezen naar de navelstreng die dus op mijn vliezen zat ipv op de placenta. Dit zorgde ervoor dat mijn kindje niet genoeg voedingsstoffen binnen kreeg. Hem langer laten zitten in mijn buik had geen zin. Dit hebben ze niet op de echo's gezien. Wat ik wel raar vind omdat ik heel veel echo's heb gehad. Wel bijna 30 echo's in de hele zwangerschap, maar ik kreeg steeds te horen dat alles er goed uit zag. Bij mij klopten de echo's dus wel want ze zeiden dat hij er met 37.1w ongeveer 2200 gram zou zijn en hij is geboren met 37.1w en woog 2120 gram. Het is een lang verhaal geworden maar ik wil je iig veel succes wensen de komende week. Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel. Groetjes jenifer
Hoi meiden, Jeetje 2 hele verschillende verhalen..Gusam ik hoop dat mijn kleine meid ook zoveel zal wegen, maar denk niet dat ze dat gaat redden. Wel fijn dat jullie meisje het meteen zo goed deed allemaal. Heerlijk om haar mee te mogen nemen. Jenifer: zo das idd even een heel ander verhaal. Wat een kleintje zeg..Wel ontzettend fijn dat je hem al na 6 dgn mee mocht, ondanks zijn lage gewicht. Nu doet hij het dus super goed zo te lezen. Dat is goed nieuws! Balen die ctg, ben bang dat ik daar dus ook steeds aan vast moet zitten.. ik hoop echter wel dat ik mijn meisje bij me mag houden.. ze zal iets zwaarder zijn dan jou prinsje bij de geboorte, dus misschien zit er ietsje meer vet op.. afwachten maar. Heb net weer ctg gehad en ze doet t goed, nog steeds.. dus we zullen t zien.
Wat ik vaak om me heen hoorde was dat het termijn belangrijker is dan het gewicht. Mijn oudste zoon woog ook 2900 gram bij zijn geboorte maar hij was geboren met 36.3w. Dus zijn gewicht was goed maar ondanks dat was zijn glucose erg laag en kon hij zich ook niet op temp houden. Hij mocht na 3 dagen mee naar huis toen het beter ging. Hij mocht wel bij mij op de kamer blijven dus dat was wel positief. En ik wilde je niet bang maken ofzo, alleen maar vertellen hoe het bij mij is gegaan. Want vaak lees ik hier dat de echo's het fout hebben enzo en dat klopt vaak ook wel. Maar ja, dan weet je alsnog niet hoe het gaat als je kindje daadwerkelijk klein blijkt te zijn. Vandaar dat ik mijn verhaal vertel Ik hoop dat je kindje zwaarder is dan ze op de echo's kunnen zien. En dat ze niet hoeft te worden opgenomen.