Kijk net of me loon binnen is van verleden 4 weken en er is gewoon bijna niks gestort nog niet eens de helft van wat normaal gestort word... Nu ben ik wel al 2 weken ziek en nu mag ik ook niet meer werken van HA en Vk aangezien ik een depressie heb die harde buiken veroorzaakt samen met de late tijden die ik werkte. Zit te wachten totdat er een arboarts belt. Maar ben ook pas maandag ziek gemeld bij de arboarts.. Ik zit in een 0 tot 12 uur contract of een 2 tot 12 uur contract ( dat ben ik even kwijt maar val onder hulpkracht in supermarkt cao 0316 ) Ik werk er nu 2 jaar en altijd op vaste dagen en uren (13 uur per week sowieso die vaste uren en dan rond ik het naar beneden af want opruimen is vaak ook nog een extra half uurtje wij werken met kloksleutels ) Kunnen ze me dit maken? Want eerlijk ik word helemaal gek en heb de puf niet om logies na te denken. En wie kan ik bellen om uitleg te vragen? Moet sowieso mijn leidinggevende nog bellen ivm mijn ziekte ( 1x per week ) maar zou dan graag weten wat eventuele rechten zijn.. ( mijn loonstrookje van deze maand krijg ik zaterdag pas waarschijnlijk . .)
nee volgens mij heb je gewoon recht op de gemiddelde uren van de laatste 3 maand, gewoon even bellen en om uitleg vragen.
Ik weet natuurlijk niet of mijn cao hetzelfde is als die van jou. Maar ik denk ook dat je recht hebt op doorbetaling van een gemiddelde uren van afgelopen 3 maanden. Of je hebt een ziekmeldingssysteem waarbij je moet vragen om loondoorbetaling en dit niet hebt gedaan, dan houden ze inderdaad je loon in. (zo is dat bij mij wel) Anders even bij de bond navragen of rechtswinkel.
je zou het juridisch loket kunnen bellen. zover ik weet zijn de verplicht het gemiddelde van afgelopen 6?? maanden door te betalen. geef het in ieder geval aan bij je leidinggevende
In principe moet je werkgever het loon door betalen over het gemiddelde van een aantal maanden. En in jouw geval heeft het met zwangerschap te maken... dus neemt het UWV het over... en die rekenen met het loon van de laatste 12 maanden. Dus idd je leidinggevende even bellen en eerst gewoon maar even vragen hoe het zit. En dan kan je altijd nog aangeven dat je er van uit gaat dat je gewoon je gemiddelde loon blijft doorontvangen. Je werkgever merkt er verder niets van aangezien het UWV die loondoorbetaling overneemt.
Oke... volgens mij ben ik toch sowieso als partime voor de wet gezien als ik structueel meer dan 12 uur per week werk? Ik zit gemiddeld op 50 uur per 4 weken. Mijn werkgever zelf wist nog niet eens of ik uberhoupt recht had op ziektekosten vergoeding aangezien ik maar een '' hulpkracht'' ben dus weet niet of ik hem het beste kan bellen ( en of hij in de winkel is is ook nog een 2e) Welk nummer kan ik het beste bellen voor uitleg en zijn daar verdere kosten aan verbonden? Ik bedoel heb nu niet heel veel te besteden he.. Iets over een loondoorbetaling of systeem ofzo hebben ze me niet over ingelicht..
Het ziektegeld kan ook door het UWV rechtstreeks naar je overgemaakt worden. Misschien is dat ook hier het geval. Ik zou even de adm van je werkgever bellen.
Bedoel je dat als je jezelf ziek hebt gemeld bij je werkgever of pas in ziektewet want oficeel heb ik alleen een melding van ziekte liggen die nog goedgekeurd moet worden bij de arboarts waar ik dus nog geen contact mee heb gehad. De depressie is door zwangerschap maar uwv enzo heb ik nog niet gesproken.. ben er nu gewoon van aan het hyperventileren.. bah
Het minium is dus 0 uren? Ik heb een 16 tot 24 uur contract. Wordt ik ziek of toen die tijd zwangerschapsverlof kreeg ik mijn minium uren uit betaald dat is/was bij mij dus 16 uur. ook al werkte ik soms meer dan 24 uur. Daarom geven veel werk gevers een minmax contract. Maar zal gewoon voor de zekerheid even bellen.
UWV neemt de loonbetaling over als het ziekte wegens zwangerschap betreft. Ook geldt dan een uitbetaling van 100% van het dagloon ipv de reguliere 70% Betreft het dagloon, dat berekenen ze op basis van de afgelopen 12maanden. Daar komt een gemiddeld dagloon, daar worden dan de premies en loonheffing ed afgehaald en dan houdt je een nettodagloon over. Tja en hulpkracht of niet, je draagt premies af over je bruto-loon, dus tuurlijk heb jij daar dan ook recht op. Heeft de arbo je wel ziek gemeld wegens zwangerschap? Je zou ook altijd even contact op kunnen nemen met het UWV afd Ziektewet Sterkte!
Mijn werkgever heb ik verleden week vrijdag gesproken die wou me zien nadat ik dinsdag had gebeld dat ik niet meer mocht werken van Vk en Ha. Mijn werkgever zou mij maandag dus pas ziek melden ( wegens zwangerschap) bij aon ziekteverzuim wat ik al vrij laat vond aangezien ik het 1 week eerder heb aangegeven.. Volgens mij gaat het dus ook meer om de nog gewone ziekmelding om het zo maar te zeggen.. heb nog geen contact gehad met aon want die zouden met mij contact op nemen maar dat is dus nog niet gebeurd.. 28 maart gaat mijn verlof nu in en heb geen idee wat er nu dus geregeld is..
Maar je moet je dan nu wel gewoon ziekmelden hoor meid! NIet afwachten tot een arbo-arts iets doet... want die hoeft wettelijk gezien pas na vier weken ziekte iets te doen. Zolang je niet wordt ziekgemeld, weet het UWV niets en krijg je ook geen extra geld. Enne... heb je een lidmaatschap bij een vakbond of rechtsbijstandsverzekering? Anders even jurofoon of juridisch loket bellen... zij kunnen je ook meer vertellen hieromtrent.
En gewoon ziek blijven als je niet kunt werken. Hij kan je niet verplichten te komen. Hij zal af moeten wachten op de Arbo arts.
Het kan ook zijn dat de werkgever 1 of 2 wachtdagen hanteert welke niet doorbetaald worden. Je kan 2 dingen doen, je belt naar het UWV afdeling ziektewet om te vragen of jij daar bekend bent als ziek door zwangerschap. Je kan ook de afdeling P&O van je werkgever bellen om te vragen wat er van jou verwacht wordt en hoe het verschil in salaris is ontstaan. Sterkte en niet te druk maken, het komt vast goed.