Vraagje huur woning / geld

Discussie in 'De lounge' gestart door Mistique, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Ik ben helaas mijn baan kwijtgeraakt wegens de crisis. Gelukkig heb ik een nieuwe baan gevonden en daar ben ik deze week begonnen. Ik werkte voorheen in mijn woonplaats nu op zo'n 27 km van huis in dezelfde stad als waar mijn man werkt.

Nu willen we graag verhuizen naar de stad waar we werken. Wij zitten nu in een sociale huurwoning met een vrij lage huurprijs. We verdienen echter te veel om weer in een soc. huurwoning te mogen wonen. Dus dat wordt particulier. Maar ik ben toch wel geschrokken van de huurprijzen!!

Maar goed het is niet anders. We willen verhuizen om dichter bij ons werk te zijn en om dan dus ook de opvang kosten te verlagen doordat we onze dochter later naar de go kunnen brengen en eerder ophalen.

Wij houden nu best veel geld over per maand door de lage huur, maar als wij iets nieuws gaan huren dan moeten we heel wat meer betalen. We betalen nu 460 euro en gaan straks tussen de 700 en 800 euro betalen. Flink veel meer dus! Nu kan dit wel, woongenot vinden wij heel erg belangrijk. We wonen nu in een heel erg klein huis en willen graag wat groter gaan wonen ook als we in de toekomst een tweede kindje mogen krijgen.

Nu mijn vraag, we houden straks iets van 300 euro over. Daar zijn dan alle vaste lasten van betaald en ook heb ik daar al voor een maand boodschappengeld voor opzij gezet. Van die 300 euro moeten we nog wel sparen, benzine betalen en kleding etc. Wij sparen nu al 300 elke maand wat we verdelen over verschillende potjes, dat geld moeten we straks dan bij de nieuwe huur doen. Ik weet dat er mensen zijn die het met veel minder moeten doen, maar omdat wij nu een keuze moeten maken wil ik wel zeker weten dat we het straks gaan redden.

Ik vind het zo'n eng idee dat we straks niet meer veel kunnen sparen, maar wil wel heel erg graag verhuizen om wat groter te gaan wonen. Dilemma, dilemma.

Heel verhaal geworden, ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik van jullie vraag. Misschien een verhelderde blik op de situatie, of tips? Bedankt in ieder geval voor het lezen!

Oh ja, ik verdien nu met deze baan minder dan bij mijn vorige en helaas moet ik bij deze werkgever meer uren werken dan ik wil. Ik mag in de toekomst (over een half jaar ofzo ) wel minder gaan werken wat ik dus ook echt wil. Ik ga dan uiteraard ook weer wat minder verdienen. Dus dan houden we nog minder over.

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ik zou blijven zitten waar je zit, zo goedkoop, en ik vind 27 km bij het werk vandaan helemaal niet ver.
    maar dat is persoonlijk natuurlijk,

3. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Waarom ga je niet kopen?

4. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Inderdaad, ik zou dan ook eerder gaan kopen, dat is misschien nog goedkoper dan particulier huren. Ik vind 300 euro voor benzine, kleding, sparen (en misschien af en toe nog iets leuks doen) erg weinig.
    Ik zou alle voordelen en kosten van verhuizen en hier blijven naast elkaar zetten. Als je straks minder gaat verdienen, is dit dan nog steeds te veel om een sociale huurwoning te kunnen krijgen?

5. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ik zou me inschrijven in de gemeente waar je wilt wonen en voor nu lekker in je (goedkope) huisje blijven zitten.

Wat als je je baan kwijtraakt en weer 27 km de andere kant op gaat werken, verhuis je dan ook weer ?
    Ik zou het persoonlijk niet doen, maar ik zou ook echt geen huurwoning van 800,- huren als je nu 460 betaald!

6. Henkiepenkie

Henkiepenkie Niet meer actief

Ik zou kijken of het soms voordeliger is om te kopen. 300 euro lijkt me erg weinig, voor een tijdje is dat niet zo erg maar voor een langere tijd lijkt me dat te weinig.

7. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Bedankt voor jullie reactie. De reden dat we daar willen wonen is dat omdat mijn man er ook werkt en ik nu dus ook. En de werkgelegenheid is daar ook veel meer dan waar we nu wonen.

Kopen willen we wel, maar mijn man werkt parttime (ik ben de kostwinner) en ik heb dus een tijdelijk contract van een half jaar. Als het goed gaat op het werk dan wel kans op vaste baan. Dus kopen kan denk ik nu ook niet en is ook niet handig omdat ik een tijdelijk contract heb.

Als ik straks minder ga verdienen zitten we samen nog steeds boven de grens van 33.000 euro. We komen er dan wel steeds dichter in de buurt. De woningbouw waar we staan ingeschreven hanteert wel een regeling dat mensen tussen de 33000 en 45000 euro verdienen een (heel kleine) kans maken op een sociale huurwoning. Max 10 procent van de woningen per maand kennen ze dan toe aan die groep.

We hebben gewoon het gevoel dat we 'vastzitten' in ons huis. Het huis is klein, we willen zoo graag weg, maar verdienen te veel om in een andere voor ons betaalbare huurwoning te gaan wonen. Particuliere woningen zijn ontzettend duur en kopen kunnen we nog niet.

8. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Als je je niet op je gemak meer voelt in je huidige woning dan zou ik het wel overwegen, je moet je natuurlijk wel prettig voelen in je eigen huis

Ik lees dat sommige 300,- weinig vinden voor benzine,sparen en extra's dat vind ik persoonlijk niet
    neem aan dat je dan niet meer met de auto naar je werk hoeft?
    of in ieder geval geen grote afstand dus benzine is voor het werk dan minimaal.
    Ja sparen is dan misschien minder maar dat is een keuze die je voor jezelf moet maken.

wij houden naast de boodschappen en vaste lasten geen 300,- per maand over hoor en wij redden het prima
    wij tanken wel maar 1x per maand een volle tank aangezien man op de fiets naar zn werk kan

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Je hoeft geen vast contract te hebben om te kopen.
    Ga eens naar een goede hypotheek adviseur, zonder hadden wij ook nooit kunnen kopen.

10. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Maar goed, ik ben wel degene die de kostwinner is en als mijn contract niet wordt verlengd en we hebben een koopwoning dat hebben we wel een probleem.

En we voelen ons idd niet echt fijn meer in onze huidige woning, maar ja ik wil 's nachts ook nog wel kunnen slapen en niet wakker liggen door financiële zorgen.

Misschien eerst aankomend half jaar afwachten of mijn contract verlengd wordt en dan eens kijken wat ik minder ga verdienen als ik dan minder uren ga werken. Ik moet nu nl fulltime werken en vind dit echt heel erg. Ik wil graag 4 dagen (32 uur werken). Dat heb ik ook bij mijn andere baan gedaan.

11. Henkiepenkie

Ik geloof niet dat ik dat zou proberen. Zij is de hoofdkostwinner met een half jaar contract. Stel nou dat ze die baan kwijt raakt? Hoe moet dat dan met dat huis?

12. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Kun je niet besparen op je boodschappen eventueel?
    En 300 euro per maand voor tanken, kleding en om leuke dingen te doen? Dat hebben wij ook niet hoor...

13. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik vind het een goed idee van je het een half jaartje aan te kijken.
    Dan kan je deze 6 maanden ook gebruiken om al het geld dat over blijft extra opzij te zetten.

14. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Eerst nog maar eens met mijn man erover hebben. Hij wil ook zo graag weg hier, maar ik ben degene die de financiële zaken bij ons thuis doet.

Ik weet ook dat er meerdere mensen zijn die met minder dan die 300 euro aan geld over van moeten rondkomen. Misschien denk ik te moeilijk en kan het wel. Ik bedoel meerdere mensen komen toch ook rond van dat bedrag?

15. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Boodschappen heb ik al naar beneden bijgesteld. Kan altijd wel lager, maar dan praat je over een paar tientjes per maand.

Die 300 euro is ook om van te sparen voor onze dochter en onvoorziene uitgaven, auto etc.

16. Henkiepenkie

Wat ik misschien verkeerd begrijp, is die 300 euro nou ook voor boodschappen of niet?

17. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik zou eerst wachten tot je een vast contract hebt, stel je voor dat je tijdelijke contract niet wordt verlengt? Dan zijn jullie voor niks verhuisd en zit je met hoge lasten die je misschien niet meer kan opbrengen.

En 300 euro per maand hebben wij ook niet over hoor ;)

18. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou nog een halfjaar afwachten. Wellicht heb je dan een vaste baan en is het veiliger om wat te kopen. 27 km is te overzien. Je kan nu door de lage kosten flinks sparen wat met een verhuizing straks erg handig is. Het is zonde om nu particulier te gaan huren, kosten van verhuizing enz. Terwijl je straks eventueel kan kopen voor minder vaste lasten in de maand. Wat is nu een half jaartje?

19. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Die 300 euro is niet voor boodschappen. Puur voor sparen en om kleren/schoenen en extra's van te kopen. Voor onderhoud auto, scooter (rijdt mijn man mee naar zijn werk) en benzine.

20. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    En als ik straks naar minder uren ga dan houden we vrijwel niets extra's meer over. Dus na betalen van alle vaste lasten en boodschappengeld.

We willen echt heel graag weg uit ons huis,maar het lijkt me ook niet echt verstandig om geen reserves meer achter de hand te hebben, of wel?

Want de mensen die een particuliere woning huren tussen de 700 en 800 euro, hoe doen jullie dat dan? Is jullie inkomen echt zo hoog dat het wel allemaal kan? Of houden jullie ook weinig over per maand?

Deel Deze Pagina