Kinderkorting en andere heffingen

Discussie in 'De lounge' gestart door yake, 27 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Wie kan mij (of liever gezegd, mijn schoonzusje) wat uitleggen? Voor mijn schoonzusje wil ik graag aangifte doen. Voor mijzelf of mijn partner is dat nooit een probleem aangezien we geen kinderen hebben.

Situatie:

Zij, uit 1973, is alleenstaand met één kind dat geboren is op 20 maart 2006. Ze ontvangt geen alimentatie. Haar jaarsalaris was 16539 euro, arbeidskorting 1193 euro en betaalde loonheffing 2457.

Nu het stukje van de heffingskortingen die je zelf moet aangeven:
    -Kinderkorting
    'Volgens de belastingsite heeft iemand hier recht op onder de volgende voorwaarden:
    In 2006 behoorde tot uw huishouden voor meer dan 6 maanden minimaal 1 kind dat op 31 december 2005 jonger was dan 18 jaar.
    Dit kind stond in die periode ingeschreven op uw woonadres of dat van uw fiscale partner.
    U of uw fiscale partner onderhield het kind voor minimaal 386 per kwartaal óf ontving kinderbijslag (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering).
    Het verzamelinkomen van u en uw fiscale partner samen was niet hoger dan 44.590.'

Het kind bestond nog niet op 31 december 2005. Geldt de kinderkorting dan wel?

-Combinatiekorting
    Volgens de belastingdienst: 'U heeft recht op de combinatiekorting onder de volgende voorwaarden
    In 2006 behoorde tot uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2005 jonger was dan 12 jaar.
    Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
    Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan 4.405 of u kwam in aanmerking voor zelfstandigenaftrek.
    De combinatiekorting is 146 (of 70 als u 65 jaar of ouder was).'.

Nog steeds bestond het kind niet op 31 december 2005....

-Aanvullende combinatiekorting
    Volgens de belastingdienst: 'U heeft recht op de aanvullende combinatiekorting onder de volgende voorwaarden:
    U had in 2006 recht op de combinatiekorting.
    U had in 2006 geen fiscale partner of u had wel een fiscale partner en u had minder inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst uit onderneming of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) dan uw fiscale partner.
    De aanvullende combinatiekorting is 608 (of 290 als u 65 jaar of ouder was).'

Als ze dus recht zou hebben op die combinatiekorting dan zou ze dit ook moeten krijgen....

-Alleenstaande-ouderkorting
    Volgens de site: 'U heeft recht op de alleenstaande-ouderkorting onder de volgende voorwaarden:
    In 2006 had u meer dan 6 maanden geen fiscale partner.
    In die periode voerde u een huishouding met geen ander dan uitsluitend kinderen die op 31 december 2005 jonger waren dan 27 jaar.
    In deze periode onderhield u minimaal 1 kind voor minimaal 386 per kwartaal óf ontving u kinderbijslag voor dit kind (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering).
    Dit kind stond in deze periode ingeschreven op uw woonadres.
    De alleenstaande-ouderkorting is 1.414 (of 674 als u 65 jaar of ouder was).'

En last but not least,
    -aanvullende alleenstaande ouder korting...

Dus omdat het kind voor 31-12-2005 nog niet bestond heeft ze geen enkel recht op wat voor korting dan ook buiten de algemene heffingskorting? Dit kan toch niet?Lees ik het nou verkeerd?

2. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Het is misschien een beetje onduidelijk neergezet, maar iemand die zich herkent in de situatie heeft misschien wel een antwoord? Ik hoop het want ik heb de hele dag geprobeerd te bellen met de belastingdienst maar iedere keer werd de verbinding verbroken :rolleyes: . Als ze er wel recht op zou hebben dan zou ze Euro 2457 terug moeten krijgen!

3. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    pffffffff .... en dan zeggen ze ook nog leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker .......
    Zou even kijken of je op de site iets kunt vinden of anders toch nog een keer proberen te bellen.

4. MirandaT

MirandaT Niet meer actief

Volgens mij heeft ze daar gewoon recht op hoor.
    Ikzelf ga het iig wel aangeven die combinatiekorting.

En het kindje was dan toch voor 31 dec. 05 toch onder de 18 en 12 jaar. ;)

5. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik heb die hele site al doorgepluisd, maar ik kom er niet uit. Ik kan ook niet langs het kantoor aangezien ik alleen maar werk en via de telefoon is het een ramp!

6. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Zo denk ik ook, Miran, maar doen ze dat bij de belastingdienst ook? ;)

7. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Yake,

Je vriendin heeft zeker recht op kinderkorting, combinatiekorting, aanvullende combinatiekorting, alleenstaande ouderkorting en aanvullende alleenstaande ouderkorting omdat haar kindje in maart is geboren en dus langer dan een halfjaar deel heeft uitgemaakt van haar gezin in 2006. Hahaha, het kindje was op 31 december minus 3 maanden oud. Dat is in ieder geval minder dan 18 jaar.

Nee, zonder gekheid. Dit is zonder meer van toepassing bij haar. Ze komt voor alle heffingskortingen in aanmerking (ik werk op een accountantskantoor dus tik in deze tijd van het jaar mijn handen blauw op alle particuliere aangiften inkomstenbelasting...)

Trouwens, het is voor haar wel heel zinvol om een voorlopige teruggaaf aan te vragen voor 2007. Je kunt het programma downloaden via de site van de belastingdienst. Met de voorlopige teruggaaf krijgt je vriendin maandelijks geld van de belastingdienst en zo te zien kan ze dat wel gebruiken met die kleine erbij...

8. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Josien, je bent een wereldwijf!!!!!!!!!!!!!! ;) ;)

9. MirandaT

MirandaT Niet meer actief

Haha ja ik ging nu eigenlijk ook weer twijfelen Yake, had dat niet eens goed gelezen op de site toen ik m'n aangifte had ingevuld. (alleen dan van die 6 maanden)

Maar Josien heeft het verlossende antwoord gegeven hihi. Namens mij ook bedankt voor je uitleg!

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    :oops:

Wauw, zo word ik niet dagelijks genoemd hihi...

Trouwens... over die voorlopige teruggaaf. Via http://www.belastingdienst.nl/reken/vt2007/ kun je precies bekijken op welke teruggaaf je vriendin kan rekenen als ze een aanvraag voor de voorlopige teruggaaf indient.

Graag gedaan hè!

Groetjes,
    Josien

11. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Sh*t, Finn is in augustus geboren....wij kunnen dus fluiten naar al die voordeeltjes. Echt niet leuk.

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Renate,

Je kunt dat inderdaad niet meenemen in de aangifte inkomstenbelasting van 2006, maar wel alvast voor de voorlopige teruggaaf van 2007. Dus dat is dan en geluk bij een ongeluk. Gewoon aanvragen mensen die voorlopige teruggaaf! Zorg ervoor dat je neemt waar je recht op hebt!

Groetjes,
    Josien

13. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Huh? Weet je dat zeker? Dus gegevens uit 2006 mogen verwerkt worden in een opgaaf van/voor 2007? (Ik zei het net tegen mijn man en die zei: "Dat is onmogelijk".)

14. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik bedoel het als volgt: omdat Finn in augustus is geboren voldoe je dus in 2007 wel aan de eisen zoals die gesteld zijn voor de voorlopige teruggaaf (langer dan 6 maanden een kind onder de 18/12 jaar in je huishouden). Dus ook al heb je geen recht op teruggaaf over 2006, in 2007 heb je wel recht op je jaarlijkse heffingskorting.

15. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Josien, mijn beste vriendin ;) . Er is wel iets van een kink in de kabel, maar misschien heb je hier wel weer een oplossing voor :) . Haar partner staat wél bij haar ingeschreven sinds 1 januari 2006. Dit wist ik nog niet. Ze heeft op beiden huursubsidie en zorgtoeslag aangevraagd en ook gekregen. Haar partner heeft géén inkomen gehad in 2006, zit namelijk in de asielprocedure en heeft een w-document waar je dus niet mee mag werken. Ze is dus geen alleenstaande meer..... Nu, volgens mijn berekeningen, zou ze nog recht hebben op maar zo'n 1000 euro. Maar hij komt toch verder helemaal niet in aanmerking voor belastingvoordeeltjes, of toch wel?

16. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Josien, mijn beste vriendin ;) . Er is wel iets van een kink in de kabel, maar misschien heb je hier wel weer een oplossing voor :) . Haar partner staat wél bij haar ingeschreven sinds 1 januari 2006. Dit wist ik nog niet. Ze heeft op beiden huursubsidie en zorgtoeslag aangevraagd en ook gekregen. Haar partner heeft géén inkomen gehad in 2006, zit namelijk in de asielprocedure en heeft een w-document waar je dus niet mee mag werken. Hij krijgt wel wekelijks zakgeld van zo'n 50 euro. Ze is dus geen alleenstaande meer..... Nu, volgens mijn berekeningen, zou ze nog recht hebben op maar zo'n 1000 euro. Maar hij komt toch verder helemaal niet in aanmerking voor belastingvoordeeltjes, of toch wel?

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Yake,

Wat even belangrijk is om te weten... is zij getrouwd of hebben beiden een geregistreerd partnerschap?

Als dit het geval is zijn ze fiscale partners. Hieronder een stukje over fiscale partners:

Als u getrouwd bent of als u uw partnerschap bij de burgerlijke stand heeft laten registreren, dan bent u automatisch elkaars fiscale partner, behalve als u duurzaam gescheiden leeft.

Woont u ongehuwd samen, dan kunt u ervoor kiezen om fiscaal als partners beschouwd te worden. U moet dan wel beiden aan de volgende voorwaarden voldoen:

U en uw huisgenoot voeren in 2007 meer dan 6 maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding.
    In die periode staat u beiden bij de gemeente op hetzelfde adres ingeschreven.
    U bent in die periode beiden 18 jaar of ouder. Woont u samen als ouder en kind, dan bent u op 31 december 2006 beiden minimaal 27 jaar

Stel: ze zijn geen fiscale partners. In dit geval heeft ze recht op de combinatiekorting, de aanvullende combinatiekorting en de kinderkorting. De alleenstaande ouderkorting en de aanvullende ouderkorting komen dan te vervallen. Haar partner heeft geen recht op heffingskortingen.

Stel: ze zijn wel fiscale partners. In dit geval heeft ze recht op de combinatiekorting en de kinderkorting. Echter, haar partner heeft ook recht op de algemene heffingskorting en de kinderkorting.

Groeten,
    Josien

18. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Foutje

19. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hmm, niet getrouwd, niet geregistreerd als partners.... Da's minder. Toch kom ik nog uit op een teruggave van 1671 euro. Wel prettig!

Wat ik alleen niet van haar begrijp is dat ze op beiden huur- en zorgtoeslag heeft gekregen; ik had van een andere site begrepen dat dat niet kan als hij nog in een asielprocedure zit.... Ook vind ik het vreemd dat 'ie geen recht op de algemene heffingskorting heeft, een partner die nog in het buitenland verblijft en die dus nog nooit een stap in Nederland heeft gezet krijgt dit vaak wel (hangt van het land af). Dat ga ik nog even uitzoeken, in ieder geval stuurt ze me alle gegevens toe!

Muchissimas gracias!

20. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Onderstaande komt van de site van de belastingdienst en gaat over de voorwaarden voor huurtoeslag:

Uw persoonlijke situatie
    U moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder, of u bent minderjarig en getrouwd.
    U en uw eventuele medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of hebben een geldige verblijfsvergunning.
    Iedereen die bij u woont, is op uw adres ingeschreven bij de gemeente.

Voor de zorgtoeslag moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder.
    U heeft een Nederlandse zorgverzekering. Met andere woorden: u bent verzekerd voor uw ziektekosten.
    Uw inkomen is niet te hoog. Als u geen toeslagpartner heeft: maximaal € 26.071 per jaar. En als u wel een toeslagpartner heeft: samen maximaal € 41.880 per jaar. Hierbij gaat Belastingdienst/Toeslagen uit van het toetsingsinkomen. U kunt uw toetsingsinkomen berekenen met het hulpmiddel Berekening toetsingsinkomen.

Nu heb ik niet alle verstand van deze toeslagen (je kunt ze trouwens berekenen via http://www.toeslagen.nl/) maar het lijkt mij dus als ik dit zo lees dat hij wel recht heeft op zorgtoeslag, maar niet op huursubsidie.

Dan even over de algemene heffingskorting. Omdat haar partner geen inkomsten heeft uit een loonbetrekking en ze geen fiscale partner zijn is er geen verschuldigde belasting (hij betaalt immers geen belasting) om deze algemene heffingskorting mee te verrekenen. Je moet het zo zien: stel dat hij € 1000 belasting betaalt per jaar en hij zou recht hebben op € 700 teruggaaf (dit zijn even fictieve bedragen). Dan verrekenen ze die € 700 teruggaaf met de € 1000 verschuldigde belasting. Hij hoeft dan nog maar € 300 te betalen. Maar omdat hij geen belasting verschuldigd is, is er ook geen bedrag om de algemene heffingskorting mee te verrekenen.

Deel Deze Pagina