welk ziekenhuis werkt wel met plakpillen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door lieni44, 4 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieni44

lieni44 Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.070
    1
    0
    juffie
    Regio amsterdam
    hallo...

ik loop nu bij het amc voor herhaalde MK.
    mijn antistoffen worden nu onderzocht en omdat ik crohn heb is de kans groter dat dit het probleem is.
    nu weet ik dat het AMC hier niet zoveel mee doet.

ik lees dat veel vrouwen de "plakpillen'" ( weet niet meer de juiste benaming) krijgen.
    welke kliniek staat hier open voor?..
    ik wil namelijk met de uitslag gelijk doorstromen naar de juiste kliniek die hier wel wat inzien..

2. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    haha lien, die term plakpillen komt van trees&mij :)
    omdat (we hopen dat) ze een evt baby laten plakken ;)

het gaat om progesteronbolletjes.
    die worden bijna overal (zeker na een vruchtbaarheidsbehandeling maar ook als je bv een korte LF hebt) voorgeschreven.

de naam is utrogestan, ziehier meer info

http://www.freya.nl/web_medisch/patientenbijsluiter_Utrogestan.pdf

als je erom vraagt, moet je het gewoon mogen krijgen- mits het geschikt voor jou is ivm crohn, daar heb ik geen verstand/ervaring mee.

succes en liefs!

3. lieni44

lieni44 Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.070
    1
    0
    juffie
    Regio amsterdam
    ja klopt!!!!
    lees veel mee en ook Trees haar antistoffen verhaal houd me natuurlijk ook bezig.
    ik moet nog wachten op de uitslag maar doordat alles al zo lang duurt. Wil ik er wel op voorbereid zijn als ze met de uitslag komen.
    Maar trees had ook geen succes bij amc.

en nu wel en zeker als het nu goed blijft zitten
    wat ik hoop natuurlijk!!! zou voor mij overigens ook weer wat hoop geven....

weet nu ook niet zo goed waar ik nu heen moet...
    dan lees je weer veel over dusseldorf en andere hebben ook een kliniek gevonden die openstaan voor dit soort pillen.

mij maakt het niet meer uit wat ze erin gooien als het maar een keer lukt...

maar moeten ze dat geven als je erom vraagt?

Klingel @ ik hoop voor je dat de volgende keer de beeb beter blijft zitten... ik zeg een tweeling.... gelijk een goedmaker

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bij IVF wordt het eigenlijk altijd (en anders Pregnyl spuitjes, zelfde werking als de 'plakpillen') voorgeschreven. De werking is er dus van wetenschappelijk bewezen, alleen zijn er ook artsen die idd het niet willen voorschrijven bij niet-IVF.

Ik zou eerst maar ff met je eigen ZH gaan overleggen. Wie weet wil he AMC het toch wel gaan voorschrijven.
    Mijn ZH schrijft wel 'plakpillen' voor bij ook niet-IVF. Ik zit ook in regio-Amsterdam, maar misschien kan jij vertellen naar welk ZH je wilt gaan, en dan kunnen wij gaan vertellen of dat ZH het wel of niet wil voorschrijven. Dat lijkt me handiger dan dat we allemaal ZH'en gaan roepen die niet eens in jou buurt zitten ;)

Succes!!

5. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Misschien een heel gek vraagje, maar ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat als iets niet goed is, het weg zal gaan en als je het dan kost wat het kost wilt vasthouden vergroot je dan niet het risico om een (heel zwaar) gehandicapt kindje te krijgen?

Hiermee veroordeel ik niemand hoor overigens maar dat schoot gelijk door mijn hoofd toen ik dit las en was benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

6. lieni44

lieni44 Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.070
    1
    0
    juffie
    Regio amsterdam
    klopt deze vraag heb ik ook gesteld
    maar als je echt niet goed is dan houd je het ook hier niet mee tegen zeiden ze tegen mij.

maartje tja omgeving amsterdam is natuurlijk ideaal ...
    loop nu bij AMC . leuke mensen maar ik bij antistoffen doen ze niet veel. hun zijn in de veronderstelling dan er nog steeds een grote kans is dat het wel lukt...

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Nicoletta, het kan ook zo zijn dat het kindje niets mankeerd en dat daardoor geen miskramen ontstaan, maar dat het puur en alleen is dat het lichaam bijv. te weinig progesteron aanmaakt en dat de baarmoeder daarom steeds weer grote schoonmaak houd, met als gevolg ee menstruatie of een miskraam. Een miskraam is dus lang niet altijd het gevolg van en vuchtje dat niet goed in aanleg is, maar komt ook vaak voor als de moeder bijv. geen of te weinig progesteron aanmaakt. Wss is er bijv. met mijn eieren niets in aanleg fout, maar bij mij wordt een eventueel bevrucht eitje voor 14dagen na mn eispron al weggveegd uit mn baarmoeder. Oa hierdoor ben ik nog nooit zwanger geweest.

TS: Almere schrijft indien nodig wel progesteron voor.

8. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    als je een LF van een paar dagen hebt, kan progesteron deze fase verlengen.
    en in dat geval heb je pas een eerlijke kans dat een (goed) embryootje innestelt.
    dus ik kijk hier in deze zin anders tegenaan.

indien een emmy gewoon niet goed is qua celdeling, ' moet ' het uiteraard afvallen, en daarvoor zorgt moeder natuur dan wel (meestal) met ongesteldheid.
    dat is het beste, en zo gebeurt het denk ik ook vaak (bij mij, vorige ronde ook :()

maar het wel of niet blijven plakken zie ik als een ander (soms oplosbaar) probleem dan het wel of niet goed delen van ei&zaad zegmaar..

9. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Okeeee dan is het me nu een heel stuk duidelijker! Dank jullie wel voor deze uitgebreide antwoorden. Het stelt me op een bepaalde manier wel gerust dat het alleen maar werkt als het kindje ook echt goed in aanleg is. Maar als ik het goed begrijp, wordt dit alleen toegepast waarbij het steeds heel vroeg in de zwangerschap misgaat?

Maar net wat je zegt hoor Klingel;
    Dat is inderdaad echt een heel ander verhaal en een hele andere problematiek.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
  11. Trees

Trees Niet meer actief

#11 Trees, 4 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 nov 2009
    Bij vrouwen met herhaalde miskramen zijn in de meeste gevallen de foetussen volkomen gezond en ligt het probleem elders. Heel simpel gezegd, namelijk dat de moeder bepaalde stoffen aanmaakt die een miskraam op gang kunnen brengen. Het is een moederprobleem en geen foetus en dus ook geen chromosomenprobleem. Progesteron zal nooit een miskraam kunnen tegenhouden als de vrucht niet gezond is, wel wordt de kans op een missed abortion groter in plaats van een spontane miskraam. Progesteron kan de daadwerkelijke uitdrijving bemoeilijken (net zoals het een menstruatie kan tegenhouden).

12. lieni44

lieni44 Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.070
    1
    0
    juffie
    Regio amsterdam
    #12 lieni44, 4 nov 2009
    Laatst bewerkt: 4 nov 2009
    ja ik vindt dat ook best een cruw idee
    dat gewoon gezonde kindjes geen kans hebben gehad
    maar niet te lang over na denken...

Almere wel dus... ok dank je
    ik wacht amc nog af en dan kan ik altijd nog daarheen gaan.
    hoe staat het vu er tegen over?
    ik weet wel dat ze veel onderzoeken doen.

mijn bloed wordt onderzocht en 2 december heb ik de uitslag...
    maar vindt het nog zo lang duren.
    misschien ben ik nu overdreven bezig.
    maar na al eerdere mailwisseling met trees klinkt de antistoffen wel bekend.
    zeker omdat dit vaak na een 2e kindje gaat spelen. (als ik het goed gelezen hebt)

aquil..@ wat staat er kort op deze site.. moet mijn woordenboek erbij gaan halen.
    onderzoeken zij meer dan de gebruikelijke onderzoeken,

13. Trees

Trees Niet meer actief

Plakpillen zijn voor mij een verzamelnaam voor wat ik zelf slik, namelijk bloedverdunners, schildklierpillen en prosteronbollen.

Herhaalde miskramen is in Nederland in ziekenhuizen geen indicatie voor een van deze pillen. Op het moment dat je de grens overgaat naar Belgie is bijv. progesteron een standaardbehandeling bij herhaalde miskramen.

De reden daarvoor is dat Nederland een achterlijk, achtergesteld, conservatief land is :). De tweede wat genuanceerde reden is dat er veel onderzoek naar gedaan, maar de onderzoeksgroepen de klein waren. Wel werd er een positief resultaat gevonden. Het AMC start als het goed is dit jaar nog met de promiss-studie, hierbij krijgen vrouwen met herhaalde miskramen wel progesteron toegeschreven. Je hebt ook de kans om een placebo te krijgen. Ze zoeken volgens mij nog mensen en wat wel handig is om te vermelden dat progesteron een natuurlijk hormoon is en dat er geen negatieve bijwerkingen zijn op de lange termijn!

Gelukkig zijn er ook artsen die het wel willen voorschrijven na herhaalde miskramen, maar deze zijn zeldzaam en vooral te vinden in priveklinieken op een verdwaalde in het ziekenhuis na. Zelf loop ik in het Barrahus in Wirdum (Friesland), maar deze kliniek gaat maart sluiten ivm pensioen van de hoogbejaarde gynaecoloog. Mijn ervaring is bellen her en der, vragen wie het wel wil voorschrijven en niet schuw zijn voor reistijd.

Volgend punt ;). De antistoffen. Welke antistoffen heb je? Bij antistoffen tegen de schildklier (in mijn geval TPO) is het raadzaam om thyrax te gaan gebruiken. Ik heb daar zelf een bulk informatie over verzameld, maar voordat ik alles daarover drop is het misschien wel handig om te weten of we het over dezelfde antistoffen hebben :D.

Nu mijn laatste tip van dit lange verhaal. Je geeft al aan dat je crohn hebt en dus een immuunziekte tegen je darmen. Immuunaandoeningen kunnen zich ook richten tegen de foetus. Oftewel je lichaam herkend de foetus als vijand en werkt deze naar buiten. Ik ben zelf onlangs naar een immunoloog geweest, welke mij hierover meer heeft verteld en me getest heeft op immuunproblemen. Eventueel een idee? Daarnaast zou je eigenlijk het boek van dr. Beer 'is my body babyfriendly' moeten lezen. Dit gaat met name over immuunproblemen als oorzaak van herhaalde miskramen en/of ivf-failure. Het is wel in het Engels, maar te bestellen via Bol.

Het is echt een onwijs lang verhaal geworden, maar hopelijk helder?

14. Trees

Trees Niet meer actief

Laatste aanvulling. Het klopt dat juist door een zwangerschap je immuunsysteem steeds agressiever kan gaan werken. Hoe meer zwangerschappen (en miskramen) hoe erger de oorzaak kan worden. De immunoloog kan hier wel het één en ander onderzoeken.

15. lieni44

lieni44 Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.070
    1
    0
    juffie
    Regio amsterdam
    mmm dan heb ik het dus verkeerd begrepen en is het mijn
    immuunsysteem waarschijnlijk dus enniet mijn antistoffen.

oohhhhhh wat is dit toch ingewikkeld allemaal.

was er volgens dat boek wat aan te doen of heb ik gewoon pech?

bedankt voor de uitleg het is een stuk helderder... ja kan zelf wel dokter worden of niet...

misschien moet ik dit maar bij amc aankaarten en dan ze me maar meenemen met de proef
    wie weet zit het tussen de oren..

ik zie dat je vandaag een uitslag kreeg
    was die goed

16. Trees

Trees Niet meer actief

Het inderdaad heel ingewikkeld want de antistoffen tegen je schildklier is namelijk ook een immuunprobleem! Welke antistoffen je nog meer kunt hebben weet ik niet :(.

Volgens het boek is er wel wat aan te doen, namelijk de behandeling waar Aquilegia een linkje over plaatste of een medicamenteuze behandeling, bestaande uit *even uit mijn hoofd* ascal (bloedverdunners), progesteron, thyrax, lage dosering prednison, selenium, b12 en 10x dosering foliumzuur. Ik ben op internet wel verhalen tegen gekomen van artsen die deze behandeling in Nederland hebben gekregen, maar ik weet niet waar. Anders is het toch echt Belgie, Londen of Duitsland.

17. Trees

Trees Niet meer actief

Voor de thyrax, de progesteron en de prednison heb je een recept nodig. De rest kun je zelf ook aankomen. Ascal is namelijk hetzelfde als een halve kinderaspirine en de rest is ook vrij verkrijgbaar.

18. samkids

samkids Niet meer actief

Zo, dit is nog eens een mooi overzichtstopicje.

Bij mijn laatste zwangerschap had ik naar een arts in Eindhoven gemaild. Tja, misschien was mailen niet de juiste benadering. Maar hij antwoordde dus ook heel kortaf. Dat progesteron niet bewezen effectief is en dat hij op vakantie ging en ik over 3 weken (zou dan 7.5 wk zijn) langs zou kunnen komen. Die 7.5 week heb ik nooit gehaald...
    Wat ik in deze topic allemaal lees is volgens mij wat tegenstrijdig, of ik heb het te snel gelezen en niet goed begrepen. Want volgens mij zegt Klingel dat je progesteron/uruzgan overal zou moeten kunnen krijgen en Trees dat het nauwelijks in NL wordt voorgeschreven. Gezien mijn ervaringen denk ik ook het laatste.

Stom trouwens dat ze bijna overal ter wereld progesteron geven bij herhaalde mk's maar dat de nederlandse gynaecologen supermegaconservatief zijn. De gyn in het Erasmus MC van de herhaalde mk poli zegt dat over haarzelf ook, dat ze conservatief is. MAAR HEEL DE WERELD DOET HET!!!:x

Sorry, moet even wat frustraties kwijt. Ik weet wel dat ik zo mijn doosje kinderaspirine weer tevoorschijn ga halen...

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ze onderzoeken een aantal zaken die in het door Trees genoemde boek van Dr. Beer staan. Allerlei stollingsfactoren, antistoffen en andere immuunproblemen.

Thyrax is natuurlijk alleen een plakpil als je een schildklierprobleem hebt, op zijn minst TPO-antistoffen.

20. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland

Deel Deze Pagina