inwendig bekkenonderzoek?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door wendy77, 29 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Is dit onderzoek echt noodzakelijk of kan ik de dokter vertellen dat ik liever geen inwendig onderzoek heb? Ja, ik ben waarschijnlijk een van de velen, maar ik heb nou eenmaal angst voor inwendig onderzoek. En als het niet nodig is dan liever niet! Mijn dokter heeft wel uitgelegd dat het geen pijn doet, maar is het ook noodzakelijk?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Wendy77,

het is niet noodzakelijk als je zwanger bent. Er wordt gvoeld naar de ruimte in je bekken en de bouw ervan. Zo kom je vaak meer te weten of een kindje erdoor zou kunnen. Ook kun je de ligging van de baarmoeder voelen (naar voren of naar achteren gekanteld). Dit kan weer heel handig zijn voor als er een echo gemaakt moet worden.
    En vaak wordt het gedaan zodat je al eens hebt ervaren hoe een inwendig onderzoekje zal gaan.

Het ligt er een beetje aan waarvoor je arts dit onderzoek wil doen, maar als het is in het bein van de zwangerschap en het is niet voor een echo, maar voor de zekerheid, kun je vragen of hij dit wil laten.

Maar vraag gerust naar uitleg over het hoe en waarom.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina