Het is een nationale feestdag maar geen verplichte vrije dag (5 mei dus). Ligt ws. aan de sector waarin je werkt en je werkgever. Ik ga het morgen maar eens vragen!
ik ben ook vrij (kinderdagverblijf) maar dat kost me wel een vakantiedag, omdat we verplicht vrij moeten nemen, en de dag na hemelvaart ook.
Nope, wij zijn altijd gewoon open op Goede Vrijdag. En we zijn nog wel een Katholieke school. En als zelfs basisscholen er niet voor dicht gaan, is het zeker geen verplichte vrije dag
Dit jaar is het wel een verplichte vrije dag! 1 keer in de 5 jaar heeft iedereen deze dag vrij (2000, 2005, 2010 etc)
Eylem, nee hoor, ook dit jaar is 5 mei helaas geen verplichte vrije dag. Ondernemers zijn hier vrij in om te bepalen wat te doen. Ik dacht het eerst ook, maar blijkt dus van niet. Vond het voor ons wel makkelijk omdat de jongste jarig is. Maar helaas... en laten wij nu beiden geen vrij hebben
Ik moet ook gewoon werken op goede vrijdag! Maar wij zijn dan wel weer ieder jaar op 5 mei vrij; ook leuk!
nee helaas val ik ook onder de werkenden op die dag.. tot half 9 's avonds en de zaterdag voor pasen van 9.00 uur tot 23.15!!! jawel... heb ik weer hahahha heb er geen problemen mee hoor..
Ik werk op een muziekschool en bij ons gaan de lessen gewoon door, hoor. Wel een beetje gek om het een feestdag te noemen trouwens...
Echt waar? Oh dat wist ik niet! Da's ook balen voor jullie. Bij ons op het werk is het wel een vrije dag weet ik
Ik heb het antwoord inmiddels gevonden: Nationale feestdagen Bij feestdagen kun je onderscheid maken tussen de religieuze feestdagen en de nationale feestdagen. In Nederland zijn er twee officiële nationale feestdagen: Koninginnedag (30 april) en Nationale Bevrijdingsdag (5 mei). Moet ik mijn personeel vrij geven? Voor de meeste bedrijven geldt Koninginnedag als een vrije dag, waarbij de medewerkers worden doorbetaald. Voor de 5e mei ligt dat iets anders. De overheid heeft 5 mei weliswaar aangewezen als nationale feestdag, maar heeft het daarbij aan de CAO-partijen overgelaten of een werknemer betaald vrijaf heeft op die dag. Om erachter te komen of je werknemers recht hebben op een vrije dag op 5 mei, is het aan te raden om de CAO te raadplegen. Betaalde vrije dag in lustrumjaar In de meeste CAOs is afgesproken dat 5 mei alleen geldt als een betaalde vrije dag in lustrumjaren. Dat is dit jaar, in 2010, het geval. De Winkeltijdenwet staat overigens gewoon toe dat winkeliers hun deuren op Bevrijdingsdag geopend houden. Hou wel rekening met gewijzigde openingstijden in verband met festiviteiten. 5 mei Bevrijdingsdag: verplichte vrije dag of niet? | Hoe zit het ook al weer? | MKB Servicedesk 5 Mei 2010, bevrijdingsdag, vrije dag? Een veel gehoorde vraag aan ons is: is 5 mei 2010 een vrije dag? Sinds 1990 is 5 Mei, bevrijdingsdag, een officiele nationale feestdag maar het is geen verplichte vrije dag. Wilt u weten wat de vlaginstructies zijn op 4 en 5 mei? Klik hier. In veel CAO's is vastgelegd dat er om de 5 jaar wel een vrije dag gegeven zal worden (2010, 2015, 2020). Dit betekend dat 5 mei 2010 wel een officieel erkende feestdag is. Daardoor is de kans groot dat u in 2010 wel vrij bent op 5 mei. Voor het basis en voortgezet onderwijs geldt dat het school bestuur besluit of de school gesloten is op 5 mei. Als u bij de rijksoverheid werkt bent u waar mogelijk vrij. Het hangt af van uw dienst. De overheden en semi-overheden volgens het beleid van de rijksoverheid maar mogen daarvan afwijken. 5 Mei 2010, bevrijdingsdag, vrije dag?