Rhesus negatief

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jossje123, 25 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jossje123

Jossje123 Lid

10 okt 2012
    75
    0
    0
    Hoi allemaal,

Wie heeft er allemaal RHesus negatief bloed en wil er zwanger worden of heeft er ervaring mee.

Ik snap het niet zo goed, het enige dat ik weet is dat ik een spuit moet halen en een spuit met antistoffen ná een bevalling.

Ik ben reuze benieuwd!

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Bij 27 weken krijg je een prik en nemen ze bloed af.
    Als na de bevalling blijkt dat je kindje positief is dan krijg je nog een prik, je kindje negatief dan is er niks aan de hand.

3. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik heb het niet, maar ben wel nieuwsgierig, wat houdt dat in dan? Kan er dan iets mis gaan?

4. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    hangt dat ook niet een beetje af van de bloedgroep van je man? Het is even geleden, maar volgens mij kun je alleen rhesus positieve kindjes krijgen als je man rhesus positief is. Overigens zijn de meeste mensen rhesus positief, dus de kans dat je inderdaad de spuit moet halen is redelijk aanwezig.

Het punt bij rhesus negatieve moeders met rhesus positieve baby's is dat de moeders bij bloedcontact met het bloed van de baby de moeder antistoffen gaat produceren tegen het rhesus positieve bloed van de baby. Dit kan bloedarmoede bij de foetus veroorzaken met alle gevolgen van dien. Bij een opeenvolgende zwangerschap speelt dit nog meer, aangezien de moeder dan al vanaf het begin van de zwangerschap antistoffen in het bloed heeft die door de placenta bij het rhesus positieve kind terecht komen. De prik die je krijgt bevat antistoffen tegen het rhesus positieve bloed om te voorkomen dat de afweer van de moeder geactiveerd wordt.

5. amanda23

amanda23 Actief lid

22 feb 2008
    395
    0
    0
    activiteitenbegeleidster
    arnhem
    Hoi,

Ik heb het meegemaakt, ik ben zelf rhesus negatief, hier ben ik achter gekomen doordat de verloskundige bloed heeft afgenomen bij 1e bezoek. Idd, bij de 27 weken een prik gehad. Na de bevalling bleek dat mijn kind rhesus positief was, dus nog een spuit gehad. Weet niet, als ik nu weer zwanger raak, of ik dan weer een spuit moet.

6. rhea karels

rhea karels Actief lid

16 mei 2012
    287
    0
    0
    Hoi,

Ik ben zelf ook Rhesus negatief en dat is ook ontdekt bij mijn eerste zwangerschap. Mijn man is positief en de kleine ook. Dus ik kreeg met 27 weken een spuit en na de bevalling. Ik weet (dat is mijn verteld) dat bij een tweede zwangerschap dat je daarvoor weer prikken moet halen. Maar wat het verder ook alweer inhoud dat weet ik niet meer zo goed.

7. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik ben ook rhesus negatief.
    Met 27 weken bloed afgenomen; dan kijken ze wat voor rhesus je kindje heeft dacht ik mij te herinneren, we 30 weken krijg je een "anti-D" prik en vlak na de bevalling ook als je kindje positief is.
    @Jossje; het stelt niet zoveel voor hoor, zolang je maar netjes je injectie krijg.
    Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op een gegeven moment een formulier of kaart of zoiets krijgt waarop staat dat je negatief bent. Stel je moet onverwachts ergens anders moet/gaat bevallen dan kan je laten zien dat je rhesus negatief bent en je een injectie nodig hebt.

8. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Hier ook Rhesus negatief en bij bloedonderzoek bij 27 wkn bleek ons beebje positief te zijn. Ik kreeg idd rond de 30 wkn geloof ik een injectie met anti-D en na de bevalling kreeg ik nogmaals zo'n injectie.

9. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

1 jun 2010
    342
    5
    18
    maar het is nu wel ingewikkelder geworden.
    ik ben rhesus D+ MAAR schijnbaar C-....
    dus moet ik ook in week 27 bloed laten prikken....

ze blijven het moeilijker maken ;)

10. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Heb idd ook een prik gehad zo rond de 26 weken, mijn bloedgroep is O-negatief en dat was al bekend sinds mijn geboorte want mijn moeder is ook O negatief.

Na de geboorte van mijn dochtertje geen prik meer gekregen omdat ook zij Rhesus negatief is.

Geen zorgen over maken hoor.

11. Alyne

Alyne Actief lid

4 apr 2012
    122
    1
    0
    NULL
    NULL
    Sinds Juli 2011 nemen ze als je Rh D negatief bent nog een x bloed af is je kindje Rh D positief kunnen ze met 30 weken een prik zetten. Maar dit is niet verplicht. Na de bevalling is de kans groter dat je antistoffen maakt tegen de positieve bloedgroep van je kindje.

Jou huidige kindje zal hier geen last van hebben. Maar een volgend Rh D positief kindje kan er behoorlijke bloedarmoede van oplopen en er zelfs door sterven.

Is je kindje Rh D negatief hoef je geen prikken en is er niets aan de hand.

Tegenwoordig kijken ze ook naar de Rh c maar voor zo ver ik weet krijg je alleen extra controles en is er "nog" geen anti c prik.

12. Jossje123

Jossje123 Lid

10 okt 2012
    75
    0
    0
    Dank jullie voor jullie reacties!

13. pom77

pom77 Niet meer actief

Wilde nog even toevoegen dat je bij iedere zwangerschap een anti-d prik hoort te krijgen, ook bij een mk. Ik ben nu 5 x zwanger geweest waaronder een MA en een bbz en ook die keren kreeg ik erna een anti-d prik, en ze kijken niet naar de bloedgroep van vader want in feite kan ook een ander de vader zijn, daar nemen ze geen risico in.
    Bij mijn kinderen (2001-2003-2005) moest vader met navelstrengbloed naar het zh om bloedgroep te bepalen, lees nu dat er rond 30 weken gekeken wordt wat de bloedgroep van de kleine is? Goh, dat dat kan!

14. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Je eigen niet te bang maken. Ik maakte me ook druk maar is helemaal nergens voor nodig! Voor de 30 weken volgens mij krijg je een spuit in je bovenbeen. Bloed prikken en dan kunnen ze kijken het bloed van je kleintje.als hij of zij jouw bloed heeft is er niks aan de hand. Als hij of zij ander bloed heeft krijg je een spuit met antistoffen

15. beccie

beccie Niet meer actief

bij mijn zoontje kreeg ik met de 30 weken een prik ervoor, na de geboorte was een prik niet meer nodig bij mij

nu ben ik weer zwanger en hoef ik die prik niet meer meteen , ( dat is veranderd)
    ik moet nu over een paar weken bloedprikken en dan kunnen ze zien of ik weer een prik moet of niet,

hier is trouwens ook nooit gekeken naar de bloedgroep van mijn man

16. skimms

skimms Actief lid

25 apr 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moest in de 27e week opnieuw bloed laten prikken ivm de rhesus factor. Daarna was er geen verdere actie nodig...dus weet eigenlijk niet precies wat ze toen onderzocht hebben:(

17. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Bloedgroep van de vader is ook niet van belang. Het gaat inderdaad om een volgend kindje. Je kunt in aanraking komen met het positieve bloed van je eerder geboren kindje en daardoor kan een volgend kindje ernstige bloedarmoede krijgen. Vroeger heten dat rhesus baby's.

18. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Geweldig he? Bij mijn 2007 en 2009 kindjes moest er ook nog gewoon navelstreng bloed worden afgenomen en onderzocht, ik was ook heel verbaasd toen assistente zei dat ze dat tegenwoordig uit mijn bloed kunnen halen.

Ik verwacht overigens gewoon weer 2 spuiten te krijgen, manlief is O pos en mijn beide kinderen waren dat ook (en ik ben O neg), dus lijkt me de kans erg groot dat nr 3 ook pos is. Stelt weinig voor, vond ik.

19. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Kache die prik stelt inderdaad weinig voor. Vriendin die ik toen had maakte me vreselijk bang dat het heeeeeeel veeeeeel pijn zou doen.

20. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Stelt allemaal niks voor. Er wordt standaard je bloedgroep bepaald als je zwanger bent. En mocht je negatief zijn word er actie ondernomen.

Ik ben zelf resus negatief en heb twee positieve kinderen. Bij beide met 30 weken en na de geboorte een prik gehad. En alles os goed gekomen. Komt bijna nooit meer voor dat er rhesuskinderen geboren worden (omdat je geen prikken met antistoffen gehad hebt).

Dus....... Geen zorgen maken. Het is slechts een formaliteit, die prikken.

Deel Deze Pagina