Nieuwe kookplaat: gas of inductie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamanama, 13 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    We hebben een nieuwe kookplaat nodig en ik twijfel nu tussen weer gewoon gas of inductie. Ik weet dat inductie andere pannen nodig heeft, maar zijn er verder nog voordelen/nadelen te noemen voor de een of de ander?
    Wat zou jij kiezen, en waarom?

2. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

We moeten allemaal van het gas af.... dus mij lijkt de logische keus sowieso inductie.

Rozemarijn33 en fairy2011 vinden dit leuk.
  3. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.888
    9.664
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad ook voor inductie gaan om bovengenoemde reden van @Flamingooo

4. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.226
    4.457
    113
    Vrouw
    Inductie heeft geen verbrandingsuitstoot in huis, is beter voor de luchtkwaliteit in huis. Daarbij heb je minder kans op een gaslek in huis.

Inductie wordt niet warm, dus kinderen kunnen zich er niet aan branden.

Veel pannen kunnen wel op inductie. Wij hebben 1 nieuwe pan moeten kopen. En inderdaad wat @Flamingooo zegt, gas gaat er sowieso uit, dus een makkelijke keus ;)

puzzelstukje vindt dit leuk.
  5. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Als je eenmaal inductie hebt, wil je niet meer anders. Krachtiger, veiliger, makkelijker schoonmaken. Wel een aparte aansluiting nodig en idd nieuwe pannen.

puzzelstukje en Zusterke vinden dit leuk.
  6. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Dit.

7. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Ik zou voor inductie gaan. Naast dat ze ons van t gas af willen hebben (wat niet gaat lukken uiteraard, in elk geval zeer zeker niet binnen nu en 10 jaar) is t sowieso goedkoper voor je energierekening. Stroom is goedkoper dan gas, dus ik zou m vanuit die hoek bekijken ;)
    Niet alle pannen zullen vervangen hoeven worden ws, dit schijn je te kunnen testen met een magneetje maar vraag me niet precies hoe ;)

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik zou nu inderdaad ook niet meer kiezen voor gas. Daarnaast is een inductie kookplaat veel praktischer, veiliger en sneller.

9. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Of dat nou wel of niet gaat lukken, er is natuurlijk een hele goede reden dat men de gaskraan dicht wil. Als jij daar gewoon je kleine steentje aan bij kunt dragen door zelf je eigen gasverbruik te verminderen (ongeacht of dat moet of niet), zou ik niet weten waarom je daar niet voor kiest. Cliché maar waar: een beter milieu begint bij jezelf.

puzzelstukje en Mammie87 vinden dit leuk.
  10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    Inductie kookt vele malen prettiger dan gas. Je hebt veel meer controle over de temperaturen. Het gaat veel sneller. Ik heb bv geen waterkoker, maar een fluitketel. Een volle pan water kookt in 2 minuten. En het is veel veiliger met kinderen. De kookplaat wordt alleen warm, omdat de verwarmde pan de plaat weer opwarmt.

11. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Zeker inductie om alle hierboven genoemde redenen!

12. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik hou van inductie :thumup::D

13. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb sinds kort ook inductie,heerlijk! Ik heb geen nieuwe pannen hoeven kopen,de bodem was nog goed vlak en als er een magneet op de bodem goed vast blijft zitten dan kun je hem gebruiken.Pannen die geen magnetische bodem hebben maken geen contact met de plaat.Als het goed is staat er op je pan ook een symbool of hij op inductie kan.Het koken gaat echt een stuk sneller en schoner,doekje over de plaat en klaar.

puzzelstukje en Zusterke vinden dit leuk.
  14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zeker inductie! Veel mooier dan zo'n lelijke gaskookplaat. Beter schoon te houden. Veiliger. Hij gaat bv pas aan als er een pan opstaat, ook al zet je hem aan. Dat is met kinderen wel echt fijn. Er zit bij ons ook een kinderbeveiliging op. En het kookt veel fijner.

puzzelstukje en Paardenbloem vinden dit leuk.
  15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind gas eng. Dus hier inductie. Zo blij mee.

16. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Ja en terwijl alle huizen van t gas afgaan komen er wel veel meer gascentrales dan er nu zijn ;) om in de enorme behoefte van stroom te kunnen voorzien want er is lang niet genoeg op te wekken met alleen duurzame vormen (en vergeet de industrie niet, dat is een groter probleem dan wat wij in huizen aan gas verbruiken) hoe levert t dan iets op voor t milieu dan?

Maar goed. Desondanks ik t allemaal een farce vind, zou ik zelf dus ook voor inductie kiezen. Maar niet zozeer direct vanuit t milieu oogpunt ;)

sunnycloud en suus1983 vinden dit leuk.
  17. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Wij hebben 2 jaar geleden gekozen voor gas maar heb eigenlijk wel.een beetje spijt dat we geen inductie gedaan hebben.Veiligheid, gemak met schoonmaken en toekomst-proof

dds vindt dit leuk.
  18. Sylva

Sylva VIP lid

23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Zonder twijfel inductie!

Super gemakkelijk met schoonmaken, weinig brandgevaar, veel krachtiger als in water kookt met de powerknop binnen no time, ik houd van de timer functie en het kookt gewoon zoveel fijner. Ik zie alleen maar voordelen en inderdaad gas gaat eruit.

19. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Inductie is inderdaad erg fijn.
    Heb ook al eens gekeken om het te vervangen. Wij hebben alleen een erg grote gas op glas kookplaat.
    En zouden voor hetzelfde formaat inductie minstens 1200 euro kwijt zijn
    Daarnaast moet er kracht stroom komen, want inductie kan niet op t gewone stopcontact. Kost ook een paar honderd euro.
    En dan nog een paar nieuwe wok en koekepannen.

Wij hebben besloten het pas te gaan vervangen als we ook een nieuwe keuken moeten (pas over heel wat jaar, keuken is nog mooi) en dan een kleinere en dus goedkopere inductie plaat nemen.

20. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Inductie. Alle redenen zijn al genoemd. Wij hebben 'm al liggen en de meterkast is vorige week vervangen en direct uitgebreid voor de inductieplaat. Van de zomer hopelijk de hele keuken.

Deel Deze Pagina