Vraagje kinderopvangtoeslag 2013

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Snowtje, 15 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben een brief gekregen dat we in 2013 geen kinderopvangtoeslag meer krijgen. Nu zullen wij naar verwachting net op de grens zitten van wel toeslag of geen toeslag. Maar volgend jaar ga ik er een paar maanden tussenuit en zit ik zonder inkomen (ben zelfstandige en de zez uitkering krijg ik wel maar is veel minder dan mijn normale inkomen). Ons verzamelinkomen wordt dus ook een stuk lager. Is het handig om dit nu al te schatten en door te geven voor volgend jaar? Of kun je ook de toeslag achteraf terugkrijgen als blijkt dat je minder verdient hebt in 2013? Wie kan mij daarbij helpen?

2. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Je kunt gewoon op voorhand een schatting geven van je verwachte inkomen. En deze ook wijzigen gedurende het jaar als blijkt dat je schatting niet helemaal klopt.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou idd niet wachten tot het einde van het volgend jaar. Je kunt namelijk maar maximaal een maand terug je KOT krijgen. Dus als je kinderen vanaf januari op de opvang zitten, moet je het ook vanaf dat moment aanvragen. Stel dat jij in april KOT aanvraagt, omdat je dan weet hoeveel je krijgt vanuit de ZEZ, krijg je maart nog vergoed, maar januari en februari niet.

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar als je het vanaf januari aanvraagt en het blijkt later dan je gemiddeld gezien over het hele jaar minder verdient hebt, dan krijg je neem ik aan toch geld terug van de belastingdienst (dat je dus te weinig per maand hebt gekregen)? Of zie ik dit verkeerd?
    heb net op mijntoeslagen mijn inkomen aangepast en probeerde ook door te geven dat er volgend jaar nog een baby bijkomt die naar het kdv gaat, maar dat laatste lukte nergens.. ga ze morgen maar eens bellen..

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat klopt, het kan alleen even duren voor je het terug hebt, dat wel. Ik heb bijvoorbeeld in september 2012 pas de jaaropgaves van 2011 in hoeven sturen en ik heb er tot nu toe nog steeds niks van gehoord.

Je 2de kind kun je ook pas opgeven op het moment dat ze naar de opvang gaan. Je hebt een BSN nummer nodig en dat krijg je pas als ze ingeschreven zijn bij de gemeente.

6. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    thnx voor de info! ik kwam er net achter inderdaad. kan pas aanvragen als je een bsn nummer hebt, vandaar dat het niet lukte :)

7. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Overigens (ik ben ook zelfstandige) krijg je als je niet werkt geen KOT (of geloof ik 3 maanden nog) weet niet hoelang je er tussenuit gaat?

8. Bri

Bri Niet meer actief

Als ik het goed begrijp gaat ze ertussenuit omdat ze dan moet gaan bevallen en kramen, daar is die zez-uitkering toch voor?
    Dan heb je nog steeds recht op kinderopvangtoeslag; dat hebben vrouwen met een WAZO ook.

9. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga ertussenuit om te bevallen inderdaad, maar neem wel een maandje langer dan normaal. zal er 5 maanden tussenuit zijn. Maar dat is wel een goede om over na te denken, of ik die extra maand dan nog recht zou hebben op kinderopvangtoeslag. Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan!

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat kopt, maar het ligt iets anders voor een zelfstandige. Je hebt namelijk nog steeds een bedrijf en je bent aan het werk, Hoe jij aan je uren komt, mag je helemaal zelf bepalen. Die drie maanden gelden alleen als je werkeloos bent en/of een ww-uitkering ontvangt.

De BD gaat uit van 140% van je gewerkte uren waar je KOT over krijgt. Je moet bij de BD wel opgeven hoeveel uur je per week werkt, maar uiteindelijk kijken ze naar wat je per jaar verdient en gewerkt hebt. Stel dat jij als zelfstandige 40 uur per week maakt en maar 2 dagen professionele opvang nodig hebt, hou je dus per week uren over. Die "neem" je dan op een ander moment op. Het gaat uiteindelijk dus over een gemiddelde per jaar wat je aan uren gewerkt hebt. Over die uren krijg je 140% vergoed.

Je moet aan de hand van je urenadministratie aannemelijk maken dat jij degene bent met de minste uren per week.

Ik werk zelf dan wel voor een baas, 16 uur per week, maar ik werk in de zorg dus ik werk bijna nooit precies 2 van de 5 werkdagen. De ene week werk ik er maar 1, de andere week 3 of 4 en dan ben ik zomaar weer een week vrij. Het zou wat zijn als ik mijn maandrooster naar de BD moet mailen om aan te tonen dat ik aan mijn uren kom... Hoe ze dat dan wel gaan berekenen is mij ook een raadsel, eigenlijk.

11. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    ook duidelijk, jeetje wat weten jullie veel! handig zeg! ik ben op dit gebied zo een leek en ik vind het allemaal lastig uit te zoeken. bedankt voor alle reacties!
    Ik hou per week wel uren over. werk ongeveer 3,5 a 4 dagen per week en heb maar 2 dagen opvang nodig. dus dat komt mooi uit!

Deel Deze Pagina