Ik vroeg me af of iemand me hier kan helpen. Ga later vandaag nog wel even de belastingdienst bellen. Onze dochter gaat naar een peuterspeelzaal die geregistreerd staat als peuteropvang. Momenteel ontvangen wij kinderopvangtoeslag hiervoor. Maar per 1 oktober zijn zowel mijn man als ik onze banen kwijtgeraakt. Ik zat per 1 augustus door zwangerschapsgerelateerde klachten in de ziektewet en ben dus overgenomen door het UWV. Mijn ziektewetuitkering loopt door tot mijn zwangerschapsverlof in gaat. Mijn man ontvangt momenteel een ww uitkering en begint 2 januari met een nieuwe baan. Ik had begrepen dat wij in onze situatie maar voor 3 maanden recht zouden hebben op kinderopvangtoeslag, dus tot 1 januari. Echter denkt de school waar mijn dochter is, dat wij wel kinderopvangtoeslag houden omdat ik in de ziektewet zit. Maar ik kan dit niet terugvinden op toeslagen.nl. Wie weet het? Het zou wel erg fijn zijn als het wel zo is, want dochterlief gaat ook nog naar een gastouder 1 dag in de week en wij dachten dat we dat per 1 januari uit eigen zak moesten gaan betalen.
Op toeslagen.nl is er wel iets over te vinden, maar een beetje verstopt: Ik heb kinderopvang nodig om sociale of medische redenen
Ik zit in de zelfde situatie en nee als je in de ziektewet zit heb je geen recht op kinderopvang toeslag. Echter kun je wel een aanvraag doen. Via de site van UWV kun je een formulier invullen en opsturen om te vragen en te kijken of je in aanmerking komt hiervoor. Een rede dat wel wel kan krijgen zijn bijv een reïntegratie traject. Je hebt momenteel geen werkgever en dus geen recht op kinderopvangtoeslag. een normale ziektewet uitkering voldoet niet aan de eis. Ikzelf ben deze maand ontslaan terwijl ik ziek ben. Failliet. Mijn zoontje gaat 3 ochtenden naar de opvang ondanks dat ik ziek was omdat ik therapeutisch werkte. Nu heb ik dus geen werkgever meer en via UWV ga ik een ziektewetuitkering krijgen. Een operatie staat in de planing en voorlopig kan ik nog niet werken. Ik moet nu de opvang stop gaan zetten ( zal nog 2 maanden kunnen gaan) en over ongeveer 4 maanden hoop ik weer geopereerd en hersteld te zijn en heb ik geen opvang meer om fatsoenlijk werk te kunnen vinden. Verder heeft mijn zoontje de opvang nodig omdat hij achter loopt in spraak taal en moeite heeft met sociale contacten. In augustus gaat hij Naar de basisschool en zal dan ondertussen 6 maanden uit de routine zijn . Hij kan erg slecht tegen veranderingen en even naar de peuterspeelzaal is geen optie als er al plek is.
vaak is er wel een potje maar moeilijk verkrijgbaar . Informeer even bij je gemeente en bij de sociale dienst. Hier heeft de sociale dienst een speciaal potje voor tijdelijke ziekte en kinderopvang nodig , alleen weten ze dat zelf ook niet altijd. Het is eigenlijk belachelijk dat als je niet eens voor jezelf kan zorgen je op deze manier verplicht word toch voor je kinderen te zorgen of altijd mantelzorg in te schakelen. Hier tijdens mijn zwangerschap en daarna terwijl ik met morfine met de rollator naar de wc kon hobbelen ook hulp nodig gehad. maar ik kon ook niet voor mezelf zorgen, dus hier hebben mijn man, moeder en zusje ingesprongen, gelukkig kon dat.