ik heb een hele lieve zoon van 16 maanden oud eigenlijks heb ik alleen de eerste week een baby aan hem gehad en daarna was het gelijk baby af wat best jammer was. het ging steeds sneller en sneller .. 6 maanden huis door kruipen. 10 maanden toen hij kon lopen 11 toen hij overal opklom. en het ging maar door. bouwt nu hoge torens met blokjes doet op zn gemak een puzzel van 6 stukjes... enz enz hij snapt verdomd veel en dat vind ik soms best eng woordjes die hij als ene gek oppakt en alles doet ie na . kortom het is een jongetje van 16 maanden ( maat 92/98 ) dus hij is erg groot met het gedrag en kuren van een 2 jarige wat ik best moeilijk vind want iedereen vind hem zo groot en verlangd veel van hem wat ie al kan dat ie nogmeer kan maar ze vergeten dat ie pas 16 maanden is zelfs ik vergeet dat wel eens ... wie herkent dit en hoe kan ik hier het best mee omgaan? ik durf hem bijna niet eens meer te stimuleren met nieuwe dingen te ontdekken omdat ie al zoveel doet ... straks verlangen mensen nogmeer van hem... en ik wil hem niet overstimuleren
Je moet natuurlijk niet bang zijn voor wat je kind al kan, dat zou ook niet goed zijn! Je kan het beste, maar dat lijkt mij, de dingen met hem doen wat hij al kan en leren is nooit verkeerd, dus een uitdaging moet er wel bij kunnen. Wat de uitdaging is weet jij zelf als zijn moeder het beste. Mijn oudste is ook een snelle jongen en loopt ook voor op leeftijdsgenoten, maar ik laat hem er wel tussen spelen en doen. Daarnaast geef ik hem wat andere spelletjes om zijn nieuwsgierigheid te helpen. Als ik hem niet "uitdaag" met nieuwe dingen, verveelt hij zich en wordt vervelend. Ik denk dat je gewoon een balans moet opzoeken en andere ook vertellen wat jij wel en niet wilt dat er met hem gedaan of van hem gevraagd wordt.
tja herkenbaar bij de oudste, liep met 8 maand en met 10 maanden rende hij al hard. met 1 jaar had ik de schuifpui opengedaan en zat hij al bovenop de tuintafel. Ik was altijd te laat. Met nog geen 2 gingen we naar een klimindoor, hij zat bovenin en nergens bang voor. Gelukkig was papa erbij. Maar ook qua slimheid loop hij voor. Hij is net 3 en volgens buro zit hij op gedrag en spraak op ruim 4. hij ken alle automerken ook al ziet hij klein stukje auto,dit kon hij bv al met 2,5 Ik kijk wat hij kan en wat hij wil! stimuleren doe ik niet, maar rem hem niet af. hij speelt ook graag buiten...... We zien wel hoe het loopt. Het is alleen nu even omschakelen, onze 2e is wat later dan gemiddeld.......maar ik kijk naar ze hoe ze zijn en gaat er zo mee om. Ieder kind is bijzonder op zijn of haar manier! En we zien wel wat het brengt. gr brenda
Waarom zou je hem niet meer stimuleren? Elk kind hoort toch gestimuleerd te worden? Of het nu voorloopt, gemiddeld is, of traag ontwikkeld. Ons ventje loopt ook ver vooruit, maar hij wordt gewoon behandeld naar hoe hij is, zonder verder te kijken naar zijn leeftijd of weet ik wat. Dat moet je toch al doen, want elk kind is anders en moet je (enigszins) anders behandelen. Verder moet je nooit meer van een kind verlangen dan wat het al kan EN er rekening mee houden dat een kind, hoe ver het ook voorloopt op andere gebieden, emotioneel gezien vrijwel niet zal voorlopen. En dat mag je ook gerust duidelijk maken aan anderen. Maak je ook niet teveel zorgen, je kan er toch niets aan veranderen. Al begrijp ik je wel hoor, soms vraag ik me ook wel eens af hoe het moet evolueren. Maar voor hetzelfde geld gaat het dadelijk allemaal een stuk trager en merk je er nog amper iets van als ze een jaar of 4 zijn.
Ik zou niet meer kijken naar wat andere kinderen kunnen en doen, maar gewoon kijken naar de behoeftes van jouw kind en daarop inspelen. Mensen zijn zo geneigd om continu te vergelijken en 'het gemiddelde' als uitgangspunt te nemen, terwijl het gemiddelde juist bestaat uit heel veel verschillende gegevens.
jip! zoals ik al zei wij hebben 2 kinderen met uiterste! extreem snel en wat later dan gemiddeld. ik probeer wel naar het kind te kijken! wat wil hij waar liggen de behoeftes! valt niet mee omdat er in je eigen kinderen zoveel verschil zit, ik maak hierdoor wel eens fouten qua inschatting. Vooral omdat de kinderen totaal anders zijn, de oudste is een waaghals de jongste totaal niet. Mijn oudste vond geweldig bij papa of opa op de motor of graszitmaaier. mijn jongste vind het heeeel eng! Tja kijk naar je kind en handel er naar! gr brenda