Borstvoeding tijdens zwangerschap

Discussion in 'Borstvoeding' started by femkes, Feb 22, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Momenteel ben ik ongeveer 15 weken zwanger. Onze jongste drinkt nog 1-2 keer per dag. Dat ging tot een week of twee/drie geleden prima, maar momenteel zijn mijn tepels ontzettend gevoelig, lees pijnlijk. Als ik mijn pyamatrui aantrek doet het al pijn als het over mijn tepels gaat.
    Voeden doet dus opeens ook pijn. Als hij goed hapt en rustig drinkt gaat het wel, maar vaak gaat het een beetje tussendoor en dat doet echt pijn. Hem daarin opvoeden is een beetje lastig, hij heeft sowieso moeite met aanhappen en ik accepteer al heel lang dat hij een beetje aan en afkoppelt. Hij kletst namelijk ook regelmatig tussendoor en drinkt daarna weer even verder. Dat was nooit een probleem, maar is dus nu erg pijnlijk.

Hebben er hier dames ervaring mee? Wordt het weer minder gevoelig? Ik zou het leuk vinden om te voeden tot hij er klaar mee is (het is nu al niet meer echt dagelijkse kost, maar hij vindt het soms gewoon even heerlijk en ik ook), maar voeden met pijn is voor mij ook niet echt de bedoeling. Ik denk ook niet dat dat erg bevorderlijk zou zijn om straks weer met frisse moed bij de volgende te voeden. Ik zit dus nu een beetje in dubio om toch maar actief te stoppen, maar zou het leuker vinden om het samen te doen. Wat zijn jullie ervaringen?

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn eigen ervaring is dat de pijn op en neer ging. Helaas bleef het bij mij wel tot de dag van de bevalling, evenals de nursing agitation. Als ik het me goed herinner werd bij mij de pijn na ruim 20 weken wel minder.
    Inmiddels is de jongste bijna 11 maanden en beiden aan de borst.

3. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Ik kreeg rond die termijn ook pijn. Later werd het weer beter, maar toen stopte mijn dochter ermee met de woorden 'en de rest is voor de baby'. Dat was rond 20w en ze is niet meer aan de borst geweest daarna. Ze was dik drie en naar ik vermoed was ze ook echt klaar. Voor ons was het prima zo. Enkele maanden later had ik de baby aan de borst, en nog steeds :)

4. manamana

manamana Fanatiek lid

Apr 30, 2014
    1,372
    22
    38
    het Noorden
    Bij mij was voeden ook pijnlijk. Maar dochter is gestopt met drinken toen de melk echt op was, rond 16 weken zwangerschap. Dus ik heb geen ervaring met later in de zwangerschap voeden.

Mijn dochter zegt nu ook dat de melk straks voor de baby is. :)

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Bij mij heeft het de hele zwangerschap pijn gedaan. Maar tandem nu al 8 mnd en dat vind ik een hele mooie ervaring. Dus ik heb wel doorgezet, maar met mate. Dus nog 2x kort drinken. Na de bevalling was er dikke pret voor de oudste. Melk in overvloed hahaah

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ohja die nursing agitation :$.
    Die is bij mij nu wel weer terug trouwens.

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier soms ook (beperk aantal en duur voedingen oudste) maar denk dat dat voor mij meer met de leeftijd te maken heeft.
    Zoals jij ook schreef heb ik tijdens de zwangerschap ook de duur van de voedingen beperkt, ben toen steeds af gaan tellen.

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik tel ook. En ze mag nu nog een aantal keer per week in de ochtend drinken. Ben het dus aan het afbouwen, maar ja ze is 3,5jr in sept 4. Dan wil ik eigenlijk wel klaar zijn ( heb haar zusje nog aan de borst) .

9. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier zitten we nog op een paar keer per week avond. De ochtend niet meer (op haar verzoek). Ze is in juni 3,5. Op de avonden dat m'n man werkt en ik haar op bed leg met broertje drinkt ze meestal niet. Op de andere avonden nog wel. Laatst dacht ze er 2 dagen niet aan en dacht ik dat het misschien over was maar toen zei ze ineens op de derde dag 'Oh mama, helemaal vergeten!!! 😁'. Benieuwd hoe het loopt.

10. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Hij drinkt ook niet standaard. Op zaterdag en zondag mag hij filmpjes kijken in bed en dat is interessanter dan bv. Maar op schooldagen mag dat niet en dan wordt hij graag rustig aan de borst wakker. De avondvoeding lijkt hij helemaal vergeten sinds hij samen met grote broer op 1 kamer slaapt. Hij drinkt liever een beetje water. Wat natuurlijk prima is.
    Ik kijk het even aan. Met dit tempo houdt het waarschijnlijk snel op, maar ik heb al meerdere keren gedacht dat hij snel klaar was, maar dan vond hij opeens een week later dat hij weer heel graag wilde drinken. We zullen het zien.

11. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Hahaha mijn dl zei vanmorgen heel zielig: maar ik heb al heel lang geen melk bij jou gedronken. Vond het zo sneu, maar zag het ook niet zitten na haar zusje die vannacht regelmatig wilde drinken.
    Dan neemt ze wel genoegen met op mijn blote borst liggen....

12. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Drinkt hij dan een hele week niet?
    Ik vond het ook fijn om het samen met haar te doen, maar had gewoon nooit gedacht dat ze zo lang zou drinken. Wel een belabberde techniek trouwens.

Share This Page