15 maanden nachtvoeding afbouwen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door baby001, 28 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal

Ik heb een heerlijk, ondernemende dreumes van 15 maanden. Ze krijgt sochtends savonds en snachts nog bv en de rest vv. Dit eet ze goed, vooral het avondeten. Nu hebben we al 15 maanden lang gebroken nachten...geen probleem, ik leg haar aan en ze slaapt daarna verder in haar cosleeper. Maar ze word steeds vaker wakker, zeker elke twee uur(stipt)
    We worden er beide (ml en ik) moedeloos en gefrustreerd van.
    Gisteravond was de druppel...ik trek het allemaal even niet meer, ik ben kapot moe en voel me snachts een levensechte speen. Dit moet dus stoppen.

Wr hebben dus besloten om tot 00.00 uur alles te accepteren maar tussen 00.00 en 530 word er niet gedronken..ml gaat troosten of legt haar tegen zich aan. Vannacht accepteerde ze dat zonder morren al werd ze wel vaak wakker.

Nu vraag ik me af tot in hoeverre ze dit gaan snappen. Zou ze gaan snappen dat ze langer moet gaan slapen tussen 00.00 en 5.30(dan mag ze best bij me drinken en dan verder slapen tot 700 uur)
    Maar tot in hoeverre snappen of gaan ze dit snappen?

Iemand ervaring?

Gr baby001

2. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    In principe hebben ze geen nachtvoeding meer nodig.
    Ws is dit dus een soort van gewenning en komt het dus aan op afbouwen.. het zal geen kwestie zijn van dagen maar geef het een week of 2 om haar aan te leren dat er snachts geen bv meer gegeven word.

Ik zou proberen om haar wat water te geven als ze wakker word. En haar speen. Het is een kwestie van doorzetten en het zal niet makkelijk worden.. maar houd in gedachten dat ze die voeding in principe helemaal niet nodig heeft. Mits je op de dag genoeg geeft.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw

Het gaat eigenlijk bij borstvoeding op deze leeftijd ook niet zozeer om voeding he...
    Het gaat om de nabijheid, veilig bij mama, even bijtanken. Zeker voor een dreumes, in wiens leventje zoveel gebeurd. Je ziet dan wel eens dat ze in de nacht opeens weer vaker willen drinken. Das geen gewenning maar gewoon behoefte.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat je kindje op de klok kan kijken, die weet echt niet of het 23.20 is of 01.30.
    Maar daarom zal jij het voor haar moeten doen.
    Laat papa ook helpen inderdaad!Dat werkt vaak beter :)
    Begrijpelijk dat je zo moe bent.

5. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Wat je zegt klopt zeker! Maar ik hoop eigenlijk dat ze die geborgenheid ed ook bij ml gaat voelen. Ik wil namelijk niet nog eeuwig zo door gaan. Tuurlijk, veel zeggen dat het een fase is maar deze fase duurt al 15 maanden ;)

Ik vraag me af of het niet gek voor haar is om alles.voor 00.00 uur te accepteren en daarna troost te krijgen bij papa

6. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik wil namelijk ook haar behoefte niet voorbij gaan en dat maakt het voor mij moeilijk...doe ik haar te kort als ik haar geen voeding geef?? maarja ik moet ook aan mezelf gaan denken onderhand. De nachten moeten wel 'leuk' blijven. Met 1 - 2 keer drinken zal ik geen moeite hebben maar 5-6 keer is momenteel geen uitzondering.

Begrijp me niet verkeerd...ik vind het heerlijk om dl aan de borst te hebben maar wil niet tot oneindig bv geven

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Nee hoor, dat denk ik niet.
    Het feit dat het geen behoefte aan voeding is maar behoefte aan mama, betekend niet dat je daarom maar overal in mee moet gaan.
    Ik weet wat het is om op langere termijn zo slecht te slapen. Dat maakt het er overdag ook niet gezelliger op!
    Natuurlijk, als ze nog ieniemienie zijn, hoort het er allemaal bij. Maar nu ze een dreumes is, mag je ook wat meer aan jezelf gaan denken, absoluut! Gaat ook wel lukken hoor! Een dikke knuffel van papa is ook fijn. Niet alleen nu, maar ook voor later. Moeders zijn toch vaak geneigd (nou ja hier in ieder geval wel), om er maar weer uit te gaan. Papa mag ook helpen!:)

8. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ja precies..ik heb altijd zoiets van : hup, aanleggen en dan is het weer klaar maar dat breekt ook een keer op. En inderdaad, overdag word je daar ook niet gezelliger van. Heb jij ook de nachtvoedingen zo afgebouwd? Of heb je ze zelf laten bepalen?

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Mijn meisjes sliepen met ongeveer 18 weken door van 21-06 dus dat was natuurlijk fijn.
    Zoon stopte zo rond de 13 maanden uit zichzelf. Hij zat toen inmiddels op 1nachtvoeding en dat was goed te doen.
    Maar met hem heb ik 8 maanden nachtelijke toestanden gehad ivm reflux. Dus vandaar dat ik wel weet hoe retevermoeiend het kan zijn.

Ik weet wel dat er een aantal moeders hier ook jouw ervaring hebben, je krijgt vast nog wat tips!����

10. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik hoop het! :)

11. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Ik zit hier met hetzelfde, zoontje is 18 maanden en ik ben ook veel te moe. Ook nog nooit doorgeslapen.
    1,5 week geleden besloten af te bouwen, door hem korter te voeden en weer wakker weg te leggen (hij slaapt bij ons) toen kreeg meneertje oorontsteking, toen even gestopt. Nu is hij weer aan de betere hand dus wil in het weekend weer een poging wagen.
    Ik vind het ook erg moeilijk hem zijn zin niet te geven, hij kan erg volhardend zijn! Pfff...dat vind ik zo moeilijk! En daarbij wil ik slapen en heb ik de energie niet om uren op te zitten....maar er moet hier ook wat gebeuren.
    Ik wens je heel veel succes vannacht, ik weet hoe je je voelt, denk goed aan jezelf!

12. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Wij hebben deze keuze op een gegeven moment ook gemaakt. Tussen 20-5 geen bv. Hebben enkele dagen slechte nacht gehad, veel wakker zijn, huilen, in mij kruipen en aan mn shirt trekken. Daarna was het over! Hij mocht wel bij ons liggen trouwens....
    Wij vinden alleen in bed liggen huilen niet zinvol en konden ons wel indenken dat hij behoefte had aan contact (bv is meer dan voeding alleen). En ik vond de keuze voor niet voeden ook best lastig ondanks de vermoeidheid dus wilde er wel voor m zijn.
    Nu slaapt hij vaak tot 5-6uur, dan snelle voeding en slaapt hij door tot 8u/h9

13. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Laten huilen is voor ons ook totaal geen optie. Inderdaad, bv is meer dan alleen voeding. Ze slaapt ook in de cosleeper dus ze is lekker dichtbij (heerlijk overigens!)
    Gisteravond om 1930 een voeding voor het slapen...om 2315 (dat is sowieso al een applaus waard want normaal is ze dan allang 2x wakker geweest) en toen pas weer om 530...knap he? :) tussendoor twee keer wakker maar binnen een minuut weer stil(ml ligt nu naast de cosleeper) en mama..die lag al om 330 naar het plafond te staren haha...
    De keuze om niet te voeden vind ik ook moeilijk maar moet nu toch echt voor mezelf kiezen... om zo nog een half jaar door te gaan is geen optie

14. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    @humtum: slaapt hij van 20-500?? Wauw! Hoe lang heeft het geduurd voordat je dat voor elkaar had? Dat is n.m.best lamg zonder voeding zo ineens, knap!

@marleen: dat was ook ons punt..we hebben geen kracht om hele nachten op te gaan zitten dus ben zo blij met die cosleeper! Haar eigen bedje komt ooit wel, als we daaraan toe zijn

15. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    jaa, hij slaapt idd vaak van 20-5. Nu sliep hij al van 20-2/3 dus de stap naar 5u was te doen.
    Grappig dat jij wauw zegt. Zo voelen wij t ook maar in onze omgeving slapen bijna alle kindjes van 19-7. Bij goed doorvragen moet men er toch vaak nog keer uit voor tutje ofzo dus ik denk ook wel eens dat men t mooier maakt hihi. Af en toe heeft hij nachten tot 3u maar slaapt hij tussen ons in gelijk weer door.

Qua termijn
    Met 15 wkn was t 20-23-2-5
    Met 5 mnd 20-23-5
    Met 9 mnd 20-2-5
    Met 11 mnd actief die van 2u afgebouwd. Toen was ik ook op haha
    Hier dus wel eigen bed op eigen kamer sinds hij 8 mnd is maar bij huilen slaapt hij bij ons verder.

En wat knap dat t bij jullie zo goed ging zeg! Wow, hier was t iets meer gevecht hihi. Slim om je man naast de co-sleeper te laten liggen. Onze zoon kroop eerste nacht echter gewoon over ons heen om bij mij te komen trekken aan m'n kleren hihihi

16. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    In ben er met 14 maanden ook mee gestopt. Eigenlijk gewoon in één keer. Hij heeft het drie nachten moeillijk gehad, maar toen had hij het al snel door en was er snel aan gewend. Hij ging toen ook snel langer doorslapen. Heerlijk vond ik het, eindelijk weer wat slapen! Veel succes ermee!

17. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Had jullie kindje er ook zo'n moeite mee om zelf weer verder te kunnen slapen? Ml is om 0130 drie kwartier bezig geweest om haar weer in slaap te krijgen. Ze huilde niet hoor maar steeds als ze bijna sliep schrok ze weer wakker, mopperen enz.Om 0430 weer wakker en weer hetzelfde. Om 0500 de borst gegeven (500of 530 maakt dan ook niet zoveel uit naar mijn idee of hielden jullie je altijd stipt aan de bedachte tijden??)
    hoe lang duurde het bij jullie totdat ze dat zelfstandig konden?
    we merken dat ze aan het begin van de ochtend (0430-0630 ) het wat moeilijk krijgt ;) zal ook wel wennen zijn

En hebben jullie wat gemerkt qua productie?? Ik voed nu nog 3-4 x per 24u.

Wat deden jullie met ziek zijn? Dl is ziek en dan vind ik het snachts moeilijk...doorzetten of niet?

18. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Wij zijn toen oms zoontje vorige week ziek was gestopt en heb hem weer gewoon gevoed. Ik vond het toen te zielig omdat hij zo'n last had.
    Nu is hij weer aan de betere hand, dus we gaan het weer proberen. Afgelopen nacht om 23:30 gevoed, om 4 uur 1 bost heel kort, daarna had hij moeite met in slaap vallen maar vroeg niet meer om de borst. Tegen half 6 pas weer in slaap gevallen. Wel vermoeiend!
    Ik zit eraan te denken om hem na het weekend bij papa in bed te laten en dat ik ergens anders ga slapen, zodat hij mij ook niet ziet....

19. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Eerste nachten waren hier ook moeilijk weer inslapen. Niet hard huilen masr idd wel steeds wakker. Trokken m dan wat dichter naar ons, tutje er weer in en verder proberen. Na nacht of 2-3 veranderde dat ook.
    Ik ga uit van 5u maar komt hij om H5 hard huilend doe ik ook. Om 4u geef ik echter tut en knuffel omdat ik bang ben dat we anders weer snel wennen aan vroeger eten haha.
    Vd week is t keer 6u en h8 geweest (h8 sliep hij wel vanaf 3u bij ons trouwens) dus hij speelt ook met de tijd hihi

hij is met kerst 2dgn ziek geweest (1e keer trouwens pas dus heb niet veel vergelijking) maar toen voedde ik meer omdat hij weinig at dus alle extra vond ik mooi meegenomen.

Mijn productie leidde er niet onder toen. Voedde toen nog 3x live en 1x kolven. Voed nu probleemloos nog 2x.

Qua ergens anders slapen, doe wat goedvoelt. Ik ben echter bewust gebleven omdat ik m wilde leren dat mama zien niet automatisch bv betekent. Wel deelden man en ik de nacht qua troosten, ene nacht hij andere nacht ik. Niet dat ik er niet wakker van werd maar met ogen dicht blijven liggen is toch anders haha.
    En ik trok wel een goede pyama aan, niet zo romantisch hahaha maar nu kon ukkepuk ook niet gelijk met z'n neus erin duiken. Das toch anders dan wanneer je in een hemdje slaapt

20. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ja dat is zeker waar..met de ogen dicht blijven liggen voelt toch heeeel anders ;)
    Dl is nu al twee nachten uuurren achter elkaar wakker en alleen maar aan het 'zeuren'(jullie weten vast welk geluid dat met zich meebrengt)
    Vannacht dus toch 1x gevoed maar zelfs toen sliep ze niet verder, heel frustrerend.
    Ze heeft ook wat verhoging maar merk overdag verder niks aan haar, vreemd

Deel Deze Pagina