Wij hebben 9 april ons tweede kindje gekregen en mijn man is sinds deze week weer aan het werk, en het valt me zoooooooooo tegen... heb het idee voor geen van beide genoeg tijd en aandacht te hebben, om over energie nog maar te zwijgen. Is dat herkenbaar? Ik voel me even zo'n slechte moeder.
Oh, dat is waar ik ook zo bang voor ben (daarom wachten wij nog maar even met een tweede)... Maar het lijkt me heel logisch dat je het gevoel hebt aandacht, tijd en energie tekort te komen! Het zal echt weer even zoeken zijn naar een nieuw ritme.... Heb je niet iemand die af en toe even kan bijspringen? Sterkte ermee en vergeet niet te genieten van je twee meiden!
ik heb dit tot nu toe niet maar dat komt ook door dat me zoontje zo makkelijk is ! en veel slaapt en alleen huilt als hij honger heeft of krampjes enzz. en me dochter die heeft alleen nu een strakke hand nodig dus dat is iets meer werk
Ja, m'n moeder heeft 2 weken vakantie, maar die krijgt een nieuwe keuken en is erg druk met schilderen enzo. Kan haar wel vragen hoor, maar het moet wel af voor ze de keuken komen plaatsen zeg maar.
@ trotsemama1: ik denk niet dat TS hier veel aan heeft... Maar goed; ik kan me goed voorstellen dat je op je tenen loopt. Ik had dat al bij eerste kindje dus laat staan dat je er nog een peuter naast hebt lopen. Slaapt je baby beneden in de box oid? Laat haar dan op dr eigen kamer in een wiegje/ ledikantje slapen zodat je niet met elke kick boven haar hangt. Zo heb je meer tijd en aandacht voor je andere dochter en kun je er op de momenten dat je baby slaapt helemaal voor je andere dochter zijn. Misschien kun je dingen combineren: je dochter voorlezen oid terwijl je aan het voeden bent? Betrek je je dochter ook bij de verzorging? Luiertje aan doen, wassen enz. Zo heb je twee vliegen in een klap. Misschien kun je je oudste dochter af en toe een middag bij ene vriendinnetje laten spelen of bij opa/ oma dan kan jij smiddags met je jongste dochter een dutje doen? Sterkte!
Hoi! Wat vervelend dat je je zo voelt, ik heb het in het begin ook wel gehad totdat iemand tegen mij zei "laat het los" en sinds ik dat doe is het gewoon genieten!! De ene dag is de andere niet, de ene dag kom je overal aan toe en de andere dag nergens... En weet je dat maakt ook niets uit. Als jij rust in je hoofd hebt, geef je dit ook door aan je kinderen en lukt het ook makkelijker om ze allebei genoeg aandacht te geven. Oja, het is pas drie weken geleden he dat je bevallen bent dus je moet je energiepeil weer op orde krijgen en dat kost tijd. Goed voor jezelf blijven zorgen!! Je hoeft je helemaal geen slechte moeder te voelen hoor!! Geef het even de tijd!! Eerst had je een kindje aan wie je al je aandacht kon geven en nu moet je dat ineens gaan verdelen! Komt allemaal goed!! Succes en geniet!!
Heel herkenbaar hoor! Dat vond ik het allermoeilijkste, mijn aandacht verdelen. Het gevoel dat je allebei tekort doet is echt slopend en daar word je nog moeier van... Inmiddels gaat het voor mijn gevoel nu prima, want het ging eerst ook best wel goed, maar nu voelt het ook echt zo . Je groeit er vanzelf in, het is gewoon wennen.
ik herken wel iets, maar sophie ging al na een week weer naar kdv. zo had ik tijd voor thijs en zij kon lekker spelen wat ze altijd al deed.
Hier ben ik ook bang voor eigenlijk. En zeker omdat mijn man eigen ondernemer is en 7 dagen werkt per week en ook bijna iedere avond trouwens.
Misschien kun je je dochter laten helpen bij de verzorging van je jongste? Zo geef je haar toch aandacht en kun je complimentjes geven als ze een luiertje geeft enzo en heb je toch de verzorging van de baby onder controle. Samen op een kleed liggen en de huishouding even laten voor wat het is, is echt genieten! Lekker met z'n 3en naar elkaar kijken en plezier hebben. Op de momenten dat de jongste slaapt, kun je dan met je oudste wat ondernemen (puzzel maken of tekenen ofzo). Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, gewoon een verhaaltje voorlezen vindt ze misschien al geweldig en de jongste die dan in de box ligt bijvoorbeeld, vindt het ook fijn om jouw stem te horen. Er zijn wel dingen te verzinnen waarmee je het kunt combineren. Maar het is zeker heel herkenbaar en maakt je echt geen slechte moeder hoor, integendeel! Hier was het ook wel even zoeken hoor, maar gelukkig bleek mijn dochter het geweldig te vinden om te helpen. Ik heb toen voor haar een pop gekocht om het allemaal wat visueel te maken. Zij geeft haar pop de borst als ik de jongste voed... Nog gefeliciteerd!
Ik heb ook een peuter en baby, en als ik veel met de baby bezig ben probeer ik de oudste er zoveel mogelijk bij te betrekken door tegen haar te praten en te vertellen wat ik aan het doen ben. Als ik naar boven moet omdat de kleine wakker word dan vraag ik ga je mee en dat vindt ze alleen maar leuk. Mijn man is ondernemer en dus pas s'avonds laat thuis dus vooral na het avondeten vind ik het heel druk, dan ligt heel de afwas er waar ik niet aan toe kom omdat de meiden dan net onrustig zijn, ik doe ze sinds vorige week dan ook samen in bad. Mijn oudste dochter speelt lekker in bad en tegelijkertijd badder ik de kleine en leg haar daarna in de wipstoel om vervolgens verder te gaan met de oudste.. Het is ook nog maar heel kort geleden dat je bevallen bent, je vindt daar in de komende weken vanzelf je weg in hoor! De eerste weekjes vond ik ook heel erg druk en was mijn man gelukkig s'avonds wel thuis om te helpen. Het huishouden daar kom ik overdag haast niet aan toe en dat doe ik dan ook in de avonduurtjes of zondagochtend op de franse slag als mijn man thuis is... want als je dat er ook nog bij wilt doen werkt dat heel frustrerend. Ik denk maar zo dat ze zo 'groter' zijn en dat het alsmaar makkelijker word.