Airbag uitschakelen en opel astra

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door -, 22 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Sorry dames voor het zoveelste topic over airbags, maar heb met de zoekfunctie niets kunnen vinden over mijn 'probleem'.

Wij hebben een Opel Astra 3 deurs van 9 jaar uit met een airbag bij de passagiersstoel. Nu willen wij ukkie ook wel eens voorin vervoeren, vooral als onze labrador ook meegaat. Normaal gaat Tygo (de hond) in de kattenbak, maar als we straks weggaan met de kinderwagen en ukkie en de hond, is er geen plaats voor Tygo daar. Op de achterbank met gordel is ook geen optie want Tygo vind autorijden echt heel leuk en zit steeds te stuiteren van opwinding. Nu hadden we bedacht dat ik dan met hond achterin ga zitten en ukkie op de voorstoel.
    Ik had hier gelezen dat je de airbag uit kon laten schakelen bij je garage en dat dat geen problemen zou geven met de verzekering. Nu is mijn man vanmorgen bij de garage geweest en hun hebben ons het volgende gezegd:
    Hij zei dat we een offiële brief naar Opel Nederland moesten sturen met het verzoek om dat ding uit te schakelen.
    Maar hij zei ook gelijk dat het antwoord toch nee zou zijn, omdat ze in het verleden problemen hebben gehad met de Opel Tigra.
    Het kan wel uitgeschakeld worden, maar dan is het een probleem met de verzekering..

Dus zijn er hier ook dames met een Opel (hoeft niet persé Astra te zijn) en die dit dus ook meegemaakt hebben? Hond op de passagierstoel in de gordel is ook geen optie, vanwege dat stuiteren van enthousiasme. En wij hebben geen knopje om zelf de airbag uit te zetten.

Liefs, Tanya

2. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    dat is ook stom!
    het is toch gewoon op eigen risico?!

wij hebben een VW,
    de dealer heeft gewoon netjes de airbag uitgeschakeld voor ons...
    (wel kregen we een rekening van 15,-! eikels!
    had het nog nagevraagd en volgens die man was het service van de zaak, amehoela!)

3. Evelieveling

Evelieveling Fanatiek lid

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    En de kinderwagen achter de voorstoel neerzetten is geen optie? Dan kan de hond weer in de achterbak...

4. French

French Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    ik ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen want wij hebben ook een opel astra...1999 5-deurs.
    mijn bedoeling is ook om deze uitteschakelen...ivm de hond haha.
    ik vind het maar een raar verhaal van jou dealer...ik ben nu wel benieuwd wat die van mij gaat zeggen :(

5. Niet meer actief

Nee, is niet altijd een optie want de kattenbak ligt dan vol met de kinderwagen ;) . Het gaat alleen om situaties waar we met de hond, ukkie én kinderwagen weg gaan (bv wandelen of naar (schoon)ouders die wat verder weg wonen). We hebben al niet zo'n grote kattenbak. We hadden ook al geopperd om dan maar de kinderwagen op de achterbank te zetten naast de kleine maar dat vind ik niet zo'n strak plan omdat hij dan losligt. In situaties waar de kinderwagen niet meegaat gaat Tygo natuurlijk wel in de kattenbak. Snappie?

Liefs, Tanya

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    En een tuigje kopen voor de hond en hem op de achterbank zetten naast de baby? Die tuigjes zijn veilig, hebben wij ook voor onze hond, en moeten redelijk kort aan de riem zitten, anders vliegt je hond alsnog de auto door bij een aanrijding of iets. Maar goed, als hij aardig kort zit, kan hij ook niet bij de baby.

7. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ja maar... ja maar...
    Het onderstel kan toch wel achter jouw voorstoel?
    Dan ligt dat klem.
    En de bak kan je ook in de gordels of spanbanden doen.

Of... je moet gewoon een kinderwagen nemen waar je alleen de maxi cosi op vast kan zetten, dan hebbie alleen het onderstel mee te nemen.
    Of een draagzak....

8. Niet meer actief

Yep het onderstel zou in principe achter mijn stoel kunnen (moet ik wel een stuk naar voren en zit ietwat klem omdat ik lang ben, maar dat moet wel kunnen). De bak kunnen we ook inklappen/vouwen waardoor hij wat platter is en die kan dan weer achter Marc zijn stoel. En we hebben een kinderwagen waar ook de maxi-cosi op kan, maar als we wat verder weg gaan wil ik ook de bak meenemen, omdat ze niet zo lang in de maxi-cosi mogen. Maar de optie die jij opperde zullen we onthouden (en van te voren eens uitproberen natuurlijk).

Liefs, Tanya

9. Niet meer actief

Die gordel gaan we aanschaffen, maar Tygo is een echte stuiterbal vanwege enthousiasme, ben benieuwd hoe hij daarop gaat reageren. Maar het blijft natuurlijk raar dat andere garages/merken wel de airbag uitschakelen en de mensen geen problemen krijgen met hun verzekering en die van ons niet mee wil werken en we een officiële aanvraag moeten doen. Ik ga vanmiddag de verzekering bellen en als het geen probleem is voor hun gaan we naar een andere garage.

Liefs, Tanya

10. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ow joh... dat 'niet te lang in de maxi cosi' mogen... dat wordt best overdreven hoor.
    Want.... hoe doen mensen het dan als ze op vakantie gaan?
    Er wordt gezegd 'max. 2 uur achter elkaar'.
    Nou, daarna moet je toch ff kroelen, ff schone luier, ff voeden...
    Dus dat komt wel goed.

Anders zou ik ook nooit naar mijn ouders in braboland mogen. Dan ligt het ook al 2 uur in de maxi cosi.

Maar nog wat anders... zo'n netje... je kan misschien zo'n netje wat je anders bij de achterbank spant tussen de stoelen in spannen.
    Dan blijft de hond aan de ene kant, je kind aan de andere kant.
    Heeft tygo zijn eigen ruimte zonder dat ie bij ukkie kan komen...

11. Niet meer actief

Hé ja, da's ook een oplossing! Thanks!

12. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    You're welcome my dear!
    Zo hoeft je enthousiaste hond niet vast, kan die lekker hyperen.
    En wie weet als ze gewend zijn dat het netje er tussenuit kan...

13. Niet meer actief

Nou, de verzekering heeft ondertussen terug gebeld. Aangezien het niet wettelijk verplicht is om een airbag te hebben aan de passagierskant (ze zei dat er genoeg auto's rondreden zonder airbag aan die kant) heeft het geen gevolg voor de verzekering als je de airbag uitschakelt of laat verwijderen. Alleen de opelgarage wil niet meewerken, is volgens hun een landelijk beleid van Opel. Ze zeggen dat de garage ten alle tijde aansprakelijk is voor eventuele schade ontstaan doot het niet werken van de airbag (volgens de verzekering weer niet, maar we hadden even geen zin in een welles-nietes spelletje). Maar we gaan gewoon naar een andere garage.

Liefs, Tanya

14. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    Ik heb ook een opel astra 3 deurs, uit 2000 en
    tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik er ook over gehad met mjn opel garage, en die zeiden dat ze het tegen de tijd dat de kleine er is, het wel zouden uitschakelen, geen probleem dus.

Nu is dat allemaal niet nodig geweest, dus ben benieuwd of ze het straks nog wel doen als de kleine er bijna aan zit te komen...

15. beertje1985

beertje1985 Bekend lid

4 dec 2006
    733
    1
    0
    Wat doen doe opel lui moeilijk zeg! Mijn vriend is monteur en die schakelt hem zelf wel uit binnenkort..
    Ken je zelf geen monteur dan?

16. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

Gewoon andere garage kiezen, hoeft geen opel garage te zijn. Of idd een handige bevriende monteur.
    Die van ons word ook door een vriend uitgeschakeld tegen die tijd!

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Joh wat een gedoe! Wij hebben ook een labje en zetten de kleine lekker op de voorstoel als de hond meegaat. Gelukkig kunnen wij de airbag zelf in,- en uitschakelen.

Heb er wel over nagedacht om zo'n rooster te plaatsen achterin, zodat de hond niet met snuit of poot bij de achterbank kan komen, maar m'n gevoel zegt toch; baby voorin en hond achterin.

Kan je niet naar een particulier gaan om die airbaig uit te laten schakelen?

18. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Belachelijk eigenlijk, want er zijn genoeg auto's waarbij er een knop zit om het zelf heel makkelijk te regelen.
    Dus bull shit dat verzekeringsverhaal!

19. Niet meer actief

Ehh Eveline, ik denk dat jij het verzekeringsverhaal verkeerd begrepen hebt ;). Juist de verzekering doet niet moeilijk, omdat er inderdad auto's rondrijden met zo'n knop en auto's zonder airbags. Het is juist de opelgarage die zo moeilijk doet. Maar helaas kennen we geen bevriende automonteurs, misschien dat mijn vader het weet/kan en anders gaan we inderdaad naar een andere garage.

Liefs, Tanya

20. Evelieveling

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    had het wel goed begrepen. Ik bedoelde.. bull shit van de garage, dat ze met dat verzekeringsverhaal komen aandraven.

Succes met het vinden van iemand die het voor jullie kan regelen!

Deel Deze Pagina