Baby 4 weken voedingsschema

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door xfifix, 5 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    #1 xfifix, 5 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2011
    Hallo,

Onze Sonnie is nu 4 weken oud. Hij woog bij zijn geboorte 4225 gram en vandaag was dit 4880. Hij is dus 655 gram bijgekomen in een maand. Is dit voldoende? HOeveel mogen/moeten baby's aankomen de eerste weken?

Nu is het zo dat ik hem 6x een voeding geef van 135cc (120 water en 4 schepjes) en hiervan laat ik dan een beetje over omdat het advies was om 6x 120 cc te geven. Ik merk echter dat hij af en toe toch niet genoeg heeft aan deze hoeveelheid. Hij blijft dan door jammeren tot de volgende fles en maakt veel zuigbewegingen. Als ik hem dan de speen geef is dat goed voor een kwartiertje, maar langer kan ik hem hier niet mee 'foppen'. Hij huilt dan vaak tot de volgende voeding, dan pas is hij stil.

Ook vroeg ik mij af wat nou precies de bedoeling is qua voedingstijden. Op het moment krijgt hij de fles om 07.30 / 11.30 / 15.30 / 19.30 / 23.30 / 03.30

Op deze tijden meldt hij zich dan meestal ook vanzelf. Ik wil natuurlijk graag van die nachtvoeding af, maar hoe pak ik dat aan? Als hij zich niet meld het 's nachts dan heeft hij maar 5 voedingen gehad... Of moet ik er juist voor zorgen dat hij al 6 voedingen krijgt tussen 07.30 en 23.30 en dan 'hopen' dat hij de nacht doorslaapt (anders krijgt hij een voeding teveel). Misschien een beetje ingewikkeld verhaal, hoop dat jullie het begrijpen! Bedankt!

Groetjes Bo

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Bo,

Over de vraag of jullie zoontje goed groeit kan je het beste even contact opnemen met het consultatiebureau. Zij gaan hierover en houden dit ook bij.
    Qua hoeveelheid voeding kan je misschien al kijken hoe het gaat als je 6 x135 ml geeft. Voor het gevoel van verzadiging is het ook belangrijk om het drinktempo in de gaten te houden. Dat dit niet te snel gaat. Een goed drinktempo is 15-20 minuten.
    De tijden zijn prima, het is ook normaal als je kindje op deze leeftijd 's nachts nog komt. Als hij zich zelf meld kan je dit gewoon aanhouden. Mocht hij een keer niet komen dan is dit niet erg. Zolang er maar niet meer dan 10 uur tussen 2 voedingen zit. (Dat is met name de eerste 4 maanden het belangrijkst.)

Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina