Ik had een vraagje. Hoe zit het met alcohol die gebruikt wordt in recepten? Ik ben op zoek naar kerstrecepten en daar staat vaak bij dat je bijvoorbeeld witte wijn in de pan erbij moet doen. Hoe zit het dan met het alcohol als het in de pan meegekookt wordt? Verdampt dan de alcohol en blijft alleen de smaak over of.....?? Ik heb echt geen flauw idee, kan iemand mij vertellen hoe het zit? Ik wil natuurlijk wel zorgeloos kunnen genieten van mijn kerstdiner Alvast bedankt voor de reacties, BGW
Ik dacht dat het dan verdampt idd, maar of alles dan verdampt durf ik niet te zeggen.. Zal er wel vanaf hangen hoe lang en hoe heet (kookpunt) je het bereid. Waar is de chef als je hem nodig hebt
Dit staat op een website van een of ander alcoholinstituut: Voor het gedeeltelijk verdampen van alcohol is het belangrijk dat het gerecht een kookpunt bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Hieronder treft u verdampingspercentages aan in combinatie met de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft. Om u een indruk te geven van de verdamppercentages: als u een gerecht even laat koken is 15% van de alcohol verdampt. Bij flamberen verdampt 25%. Na 15 minuten laten pruttelen is 60% van de alcohol weg. Na 1 uur koken 75%. In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Daarnaast verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn. Alcohol de baas - Alcoholvrij drinken
@ Sabrine1984: Haha, inderdaad!! Maar dit keer ben ikzelf de chef. Eerste kerstdag zitten we bij mijn ouders en dan moet iedereen een gerechtje maken. Ik ben echter de enige die zwanger is en wil anderen daar natuurlijk niet mee belasten. @ Kanshebber : bedankt voor de info. Ik geloof dat ik maar beter geen risico's ga nemen dan.
daar zit wel alcohol in en verdampt niet helemaal! omdat je anders geen kaas meer over zou hebben als je het kookpunt bereikt heb om de wijn er uit te krijgen
Ja er schijnt witte wijn in te zitten. Ik hoopte eigenlijk dat je het eruit zou koken, maar niet dus. Dus laten we die maar niet eten.
Bij de aldi alcoholvrije kaasfondue! 2.80 maar. Anders bij de ah kaasafdeling zak geraspte kaas voor fondue maar erg duur
Oja, sommige digroswinkels hebben ook geraspte kaas voor fondue en niet duur! Ligt bij de feta en kruidenboter etc. Beetje fonduevrrslaafd