Die 2 weken extra bij een bevalling na de uitgerekende datum (42weken) kreeg je afgelopen jaar alleen ter overbrugging tot minimaal 10 weken na de bevalling... Maar nu is dat weer veranderd als ik het goed begrijp. Dus als jij 4 weken van te voren stopt, krijg je normaal 12 weken na de bevalling op uitgerekende datum (40 weken). Beval jij met 42 weken dan krijg je vanaf dan nog 12 weken. Dus als je 6 weken van te voren stopt, krijg je normaal 10 weken na de bevalling op uitgerekde datum ( 40 weken). Beval je met 42 weken dan krijg je toch 10 weken na de bevalling. Beval je te vroeg? Dus tijdens je eerste week verlof dan krijg je gewoon tot de datum verlof die eigenlijk in de planning stond. Beval je voor je verlof dan krijg je vanaf de dag na de bevalling dan 16 weken. Hier nog een link waar het officieel staat aangezien dit de site is van de instantie die jou verlof regelt!! Bevalling doorgeven? - UWV - Voor Particulieren
Dit klopt niet. Als je 4 weken voor de uitgerekende datum stopt en je bevalt na de uitgerekende datum, dan heb je nog recht op 12 weken na de dag van de bevalling. Ik ben bijvoorbeeld 4 weken van te voren gestopt, ben 10 dagen te laat bevallen en hoefde dus pas 12 weken + 10 dagen na de uitgerekende datum weer aan het werk.
Heb mijn bericht aangepast omdat dit inderdaad weer veranderd blijkt te zijn. Maar dit was afgelopen jaar naar mijn weten wel van toepassing. Diverse mensen om me heen gehad hiermee.
ik lees het nu in het voorbeeld op de site van rijksoverheid. (snap niet waarom ik dit zelf niet eerder gelezen heb ) Ik ben namelijk nu zelf verkeerd voorgelicht door UWV en vooral door m'n werkgever :x Mij is verteld, als ik 4 weken van te voren stop, en ik beval bij 42 weken dat ik dan alsnog maar 10 weken met mn kleintje heb (en geen 12 weken vanaf bevaldatum krijg, omdat ik dan immers de minimale 10 weken met mijn kindje heb en al 16 weken verlof heb gehad).
Ja volgens mij was dat vroeger ook zo, maar is dat veranderd! Eventueel hier op de site bij het uwv navragen hoe of wat en of ze hier iets in kunnen betekenen voor je? Heb gemerkt dat ze echt heel behulpzaam zijn via deze site! EDIT: heb zelf dus toch ook de vraag gesteld bij het uwv omdat ik nu nieuwsgierig ben. Zie dit topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-uwv-webcareteam/421033-overtijd-verlof.html#post14517588
Dank je. Er veranderd ook telkens zoveel Het geldt voor mij helaas sowieso niet meer, ben 7 weken voor de uitgerekende datum ziek thuis komen te zitten. Maar baal gewoon dat ik verkeerd ben voorgelicht, als ik niet beter had geweten (zou eigenlijk tot 4 weken van te voren doorwerken) dan was ik er uiteindelijk misschien ingetrapt Edit: ben benieuwd wat er voor reactie op komt, ben nu ook wel gewoon nieuwsgierig