Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier op het forum. Ik vind het erg leuk om alle verhalen en ervaringen te lezen. Ikzelf heb ook een grote kinderwens. Ik ben nog jong (20), maar het is een hele bewuste keuze! Ik heb 2,5 jaar een relatie. Mijn vriend is 25 jaar, we wonen 2 jaar samen in een leuke eengezinswoning. Momenteel ga ik mijn laatste jaar in van een HBO opleiding en mijn vriend werkt fulltime en verdiend ongeveer 1700 pm met uitzicht op een hoger salaris binnenkort. Wij willen allebei graag een kindje, maar ik heb wel bewust gekozen om eerst dit laatste jaar af te ronden en mijn diploma op zak te hebben. Eerlijk gezegd vind ik dat al lang wachten! We weten heel goed waar we aan beginnen. In onze vriendenkring heeft bijna iedereen kinderen, dus we weten echt wel wat we kunnen verwachten, maar we zijn dol op kinderen en ik heb zelf met (kleine) kinderen gewerkt. Moeder worden is voor mij een droom, mijn grootste doel. Het liefst zou ik meteen na mijn afstuderen volgend jaar proberen zwanger te worden, maar ik wil daarna ook heel graag de verkorte SPW3 opleiding doen (1,5jaar) BBL, dus werken en 1 dag en 1 avond naar school. Ik vraag mij af of ik het zou kunnen combineren om tijdens deze studie zwanger te worden. Zelf denk ik: waar een wil is is een weg, maar ik zou het leuk vinden als er mensen zijn die mij goede raad of tips kunnen geven of die in dezelfde situatie hebben gezeten. Alvast bedankt. Lieve groet
Gin@ Dat klinkt heel goed zo als jullie het nu hebben. En dat je school af wil maken en dan nog verder wilt leren . Je bent nog niet gestopt met de pil begrijp ik? Je zegt dat je nog jong bent , maar als ik even mijn ervarig bekijk dan vind ik je niet te jong om aan kinderen te denken en er mee te beginnen hoor. Wij waren 24 ongeveer , zo als je in mijn onderschrift kunt zien zijn we tot op heden nog steeds geen ouders. Ik hoop dat jullie niet zoon lange weg hoeven te belopen! Ik kan alleen maar zeggen ga er voor , en wat je spw betreft dat komt vast ook goed. Geniet van elkaar en kijk waar het strand meis. Heel veel succes met school en het zwanger worden.
Hoi Marnat, Bedankt voor je reactie! Ik ben inderdaad nog niet gestopt met de pil, omdat ik eerst mijn diploma wil hebben, dat kan nooit kwaad En ik beschouw mijzelf ook niet als te jong, maar er zijn mensen die het nog erg jong vinden. Niet dat ik mij daar iets van aan zou trekken hihi. Wat ontzettend jammer dat jullie tot op heden, na zo'n lange tijd en na medische hulp nog steeds geen kindje mogen verwelkomen Maar, geef zeker niet op!! Ik wens jullie ook heel veel succes de komende tijd en blijf geloven!
Gin@ Mij zal je dus zeker niet horen zeggen dat je jong bent. Maar idd zijn er genoeg die dat wel vinden, en zeker weten dat je daar niets van aan moet trekken. Als jullie er klaar voor zijn waarom dan niet proberen! Meis ik geef het nu wel op , op dit moment hebben we totaal geen hoop meer. Vrijdag zal er een verlossend woord komen! of dat de gyn nog wat opties heeft. We zijn op het ergste voor bereid , al zal de klap als nog keihard aan komen.
Hoe gaat het meis ? Zijn jullie er goed over aan het praten? of ben je samen al uit? Want er overpraten is goed hoor . Al praten mannen er moeilijker over. Als je wat kwijt wil gooi het op zp wij meiden zijn er voor je.
Hallo meiden, Ik ben ook helemaal nieuw op het forum, en wij hebben vorige maand besloten om te stoppen met de pil en voor het eerste kleine wondertje te gaan.Wat vindt ik dit een spannende tijd zeg! Ik vindt het ook heel leuk om alle ervaringen en verhalen te lezen van iedereen hier op het forum. Gin, je bent zeker niet te jong om een kinderwens te hebben. Als het voor jullie goed voelt moeten jullie er zeker voor gaan! Ik ben toevallige deze maand afgestudeerd, als pedagogisch medewerkster. Dit was een verkorte BBL opleiding van 1jaar. Ik vond dit best een pittige opleiding, omdat je heel veel moet doen in dit jaar, ook omdat de leerstof van 3 jaar in 1 jaar wordt gestopt. Daarom hebben wij er bewust voor gekozen om te stoppen met de pil als ik klaar was met school, zodat ik wat meer rust zou hebben. Natuurlijk is dit voor iedereen heel persoonlijk, en als je denkt dat je het aankan moet je het zeker doen. Marnat, heel veel sterkte morgen bij de gyn!
Hoi Marnat, Ja ik praat er graag over maar mijn vriend praat er inderdaad iets minder makkelijk over. Maar het zit wel goed, hij wil ook graag vader worden. Hij heeft er alleen wat minder haast bij dan ik (echt vrouwen he hihi). Ik weet alleen dat ik graag eerst mijn diploma van mijn huidige opleiding op zak wil hebben en dan zien we wel of we direct stoppen met de pil of toch nog even wachten. Het is natuurlijk ook wel zo fijn om eerst werk te hebben. Dus sowieso nog een jaar wachten (wat ik best moeilijk vind). Ik vind het wel heel fijn om er hier met jullie over te praten. En hou mij op de hoogte van jullie ontwikkelingen! Ik hoop zo ontzettend voor jullie dat er nog mogelijkheden zijn. Het is heel lastig om hoop te houden maar ik hoop dat je het nog kunt opbrengen! @Orchidee86: leuk dat je hier ook nieuw bent! wat ontzettend leuk voor je dat je ervoor bent gegaan, zeker erg spannend! Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het pittig is in een jaar. Op dit moment zou ik wel graag willen werken op een kdv dus heb ik toch echt het papiertje nodig, maar ik wil ook zo ontzettend graag zwanger worden. Dus ik vind het moeilijk wat ik moet doen en hoe. Maar ik heb tenminste nog een jaar. Leuk om met jullie te praten ik vind het leuk als we elkaar op de hoogte houden. Liefs
Hee Gin, Ik ben erg benieuwd waarom je na een HBO opleiding nog een MBO wilt doen. Is de HBO niet de richting waar je uiteindelijk naartoe wilt? Ik zit momenteel in de laatste fase van de verkorte opleiding PW3 en ga hierna ook bij een kinderdagverblijf werken. De opleiding duurt één jaar en ik vind hem echt heel goed te doen. Zeker als je HBO hebt gedaan, moet dit echt een eitje voor je zijn. Er zijn in mijn klas een paar meiden zwanger en hen lukt het ook allemaal prima. Als je nog vragen hebt, dan laat het maar weten. Heel veel succes met jullie keuze. Liefs Tara
Hoi Tara. Bedankt voor je reactie! Dat is een logische vraag van je, er zijn meer mensen die het niet logisch vinden dat ik na mijn HBO naar MBO ga. Maar inderdaad ben ik erachter gekomen dat deze opleiding toch niet bij mij past en dus niet in dat werkveld wil gaan werken. Toen ik als bijbaan op een kinderdagverblijf heb gewerkt wist ik gewoon dat dit is wat ik graag wil en dat dat dan MBO niveau is maakt mij niet uit. Ik vind het belangrijker dat ik het naar mijn zin heb. Erg leuk om te horen dat er meiden in je klas zitten die ook zwanger zijn en dat het dus mogelijk is. Mag ik vragen via welke organisatie/school je deze 1 jarige pw3 opleiding doet? Ik neem aan dat dit ook via BBL leerweg is? En heb je als BBL'er dezelfde rechten qua zwangerschapsverlof etc als ieder andere werknemer? Liefs
Klinkt wel een beetje als mijn verhaal. Ik heb ook eerst een HBO gedaan (maar uiteindelijk niet afgemaakt). Mijn uiteindelijke doel is nu om zelf een kinderdagverblijf te starten, maar ik ga na mijn opleiding uiteraard eerst ervaring opdoen. Ik volg de opleiding bij Capabel Onderwijs Groep. Dit is een particuliere volwassenen opleiding, dus wel redelijk prijzig, maar dan heb je je papiertje ook binnen een jaar. Je kunt zelf kiezen of je de stage als BOl of BBL volgt. Er zijn bij ons maar een paar meiden die BBL doen. Het voordeel van BOL is dat je nog studiefinanciering ontvangt en veel minder uren hoeft te maken (in totaal 75 stagedagen, bij BBL 113). Je moet dan één dag naar school en bijvoorbeeld twee dagen stage lopen. Je zou dan eventueel nog daarnaast kunnen werken zodat je toch nog inkomsten hebt. Ik heb ervoor gekozen om nog wat te lenen bij DUO. Dit kun je later heel gemakkelijk terug betalen. Wat betreft je rechten bij zwangerschapsverlof, daar weet ik weinig vanaf. Het voordeel van mijn studie is dat je alles zelf kunt plannen. Je kunt bijvoorbeeld ook vier dagen stage lopen, dan ben je binnen 5 maanden klaar met je stage en hoef je daarna nog maar 1 dag naar school. Je kan er ook voor kiezen om langer over je stage te doen, je hebt nog een half jaar na het eerste jaar om je stage af te ronden. Veel mogelijkheden dus! Ik zou gewoon eens naar een informatieavond gaan.
Hoi Tara, Grappig dat je ongeveer in hetzelfde schuitje zat. Toevallig ben ik Capabel inderdaad al een keer tegengekomen tijdens mijn zoektocht en had gezien dat het inderdaad erg prijzig was. Een beetje té vond ik eerlijk gezegd, maar wel fijn dat je je papiertje dan wel snel op zak hebt. Maar ik geloof dat ik geen recht meer heb op studiefinanciering, want dat heb ik al 4 jaar gehad en je krijgt het maar 4 jaar. Wel fijn dat je zoveel mogelijkheden hebt. In ieder geval bedankt voor de informatie! Liefs
snap niet waarom je na een hbo opleiding een deeltijd/ bbl opleiding MBO spw niveau3...? Verder zitten we in het zelfde schuitje.. Ik doe deeltijd hbo.. moet nog een half jaar, echt aan het afronden dus, wij zijn wel al bezig voor ons eerste kindje.. Verschil is echter wel da tik een vaste baan heb, en al een diploma (MBO) heb.... Daarnaast doe ik niet voltijd maar deeltijd opleiding... Ik zou zeggen... in september stoppen emt de pil maandje je eerste menstuatie wafwachten en dan gewoon voor de echies! Wat is een mooier examen cadeau dan een baby!!?
Hoi Bjanc, Wat leuk dat je bezig bent voor je eerste kindje! Zoals ik al zei is het inderdaad niet de meest logische beslissing, maar op dit moment weet ik zeker dat ik op een kdv wil werken. En dat ik daarvoor een MBO opleiding moet volgen vind ik niet erg. Uiteraard kan ik ook een HBO opleiding doen zoals SPH (wat dan weer 4 jaar duurt), maar aangezien mijn kinderwens groter is dan weer zo lang op school zitten en een carriere kies ik voor de snelst mogelijke manier om het papiertje te hebben, zodat ik snel aan het werk kan en dus zo snel mogelijk kan beginnen aan mijn kinderwens. Ik wil niets liever dan dat! BBL omdat ik dan terwijl ik leer ook geld verdien. Jouw omstandigheden zijn inderdaad beter aangezien je al een diploma hebt en een vaste baan, super. En inderdaad, het zou een erg mooi examencadeau zijn! Wat ik mij alleen afvraag is of ik meteen na mijn afstuderen zwanger probeer te worden en dus zwanger/met kind mijn SPW moet halen, of pas daarna zodat ik al een baan heb en wat meer zekerheid ik vind het zo lastig..
Oja, dat klopt. Omdat ik mijn HBO niet af had gemaakt, had ik nog recht op studiefinanciering. Jammer Het is inderdaad wel prijzig, maar even duur als een drie jarige opleiding in totaal. En je kan het in termijnen betalen. Maar begrijp dat het te duur kan zijn. Succes in ieder geval!
wat voor een hbo doe je dan? kan zijn dat ik het over het hoofd gezien heb.. Kunt ook spw 3 als thuisstudie doen! LOI mogelijk verkort ivm je hbo diploma... zal je een ding zeggen, als je redelijk kunt leren, kun je ook spw4 makkelijk thuis doen.. Lekker werken leer idd.. Dan eerst opzoek naar werkplek, dan studie starten en lekker klussen... ZOu ik doen.. Maar tja.. het is wat je zegt, lastig...
Ik doe Vrijetijdsmanagement. En ik denk er inderdaad ook over na om via NTI thuisstudie te doen, maar je moet er natuurlijk wel genoeg discipline voor hebben en ik heb mij laten vertellen dat je daar ook wel moet rekenen op 2 jaar. Je kan wel snel klaar zijn met je opdrachten etc maar alsnog moet je voldoen aan een bepaald aantal stage uren. Maar ach het zal allemaal vanzelf wel op z'n plekje vallen