Dat is overduidelijk niet op dit geval van toepassing, hier gaat het nu juist om het bieden van zorg aan een ouder en niet om commerciële verhuur van een kamer.
de moeder van TS is oud en werkt niet en krijgt een uitkering ... dus ja, ik ging gelijk uit van bijstand ... Volgens mij kon het vroeger wel, maar omdat er vreselijk mee gesjoemeld werd is die regel ingesteld ...
Ik heb mijn schoonvader 1.5 jaar in huis gehad maar ben eerli gezegd blij dat die weg is. Hij vereenzaamde heel erg en had een groot huis. Wij zijn bij hem gaan wonen , maar langzaam werden we gek terweil die man alles maar ook alles voor ons doet. Hij heeft ook zijn eigen leven gaat ma biljarten woensdag stamkroegje zaterdag stamkroegje vrijdag en zondag ook weg. Hij was vaak alleen donderdag thuis soms dinsdag ook. Maar in iedergeval het is zwaar heel zwaar. Nu woont die in een aanleun woning en die man is op gebloeid was echt goed voor hem. Hij eet 3 dagen bij ons en 2 bij schoonzus en komt nog veel maar is nu anders. Ik zou heel heel goed nadenken wij dachten dat doen we wel even maar ging toch even anders.
bedankt voor alle lieve reacties en tips... mijn moeder is nog geen 60 dus zo oud nog niet. We gaan idd kijken of zij op korte termijn een huisje vlakbij ons kan krijgen...denk dat dat de beste oplossing is. Zo heeft zij haar eigen centjes en toch nog een eigen stekkie. Iedere avond dekken we de tafel dan met een extra bordje en in het weekend kan ze natuurlijk ook blijven slapen. Het zou zeker een grote stap zijn geweest maar ik denk wel dat wij het zouden redden. Kan het echt heeeel goed met haar vinden gelukkig....je hoor het vaak anders de laatste tijd
Als je het toch zou willen, gewoon even langs de gemeente gaan om info te vragen. Ik wil nog even zeggen dat ik het echt geweldig vind dat jij en je man dit zouden willen doen. Heel jammer dat er nog maar weinig zijn die dit willen. Ik zou het ook zo doen met mijn schoonouders (moeder is overleden). Het zijn toch de mensen die jaren voor jou hebben gezorgd. Beter in huis dan vereenzamen ergens in een bejaardentehuis, hoe leuk ze het daar ook maken. Ik hoop dat ze een woning dicht bij jullie kan vinden!
Dat heb je goed gezegd, zo is het vaak wel! Eeuwig ben je dankbaar dat jouw moeder jou verzorgd heeft, en vind ik het ook niet meer als normaal dat jij hetzelfde terug doet als dat nodig is. Ts, vind het ook heel knap van je! En zou het zeker doen als het mogelijk is! Je hebt maar 1 moeder, en zij blijft niet eeuwig in leven.
Ik vind het ontzettend knap van je dat je dit zou willen doen. Mijn moeder en ik hebben ook wel eens discussies en soms is ze me net teveel, maar ik zou haar zeker in huis nemen, als dat nodig zou zijn. Ze heeft me gedragen, verzorgd en opgevoed tot wie ik ben. Dat zou ik haar niet terug kunnen betalen. Zij heeft ook met mijn pittige karakter moeten handelen, dus ik zou er graag iets terug voor willen doen. Hopelijk doet of doen mijn kind(eren) dat ook later voor mij (als het nodig is).
Op zich, ik zou mijn moeder of schoonmoeder ook met alle liefde in huis nemen hoor! Probleem in Nederland is alleen dat je jezelf daar ontzettend mee in de vingers kunt snijden! Niet alleen verliest de ouder vaak de uitkering, allerlei toeslagen vallen ook weg. En als kinderen word je meteen aangemerkt als mantelzorger, waardoor je ouder allerlei hulp niet meer van buiten mag krijgen, jij moet dat gaan doen. Kennis van moest daardoor haar baan opgeven!
misschien een raar idee maar kun je geen mantelzorg aanvragen dan krijg jij geld om voor je moeder te ""zorgen"" het is geen vetpot maar misschien net genoeg zodat jullie het kunnen redden.
Ten eerste hartstikke lief van je dat staat voorop. Maar mocht je moeder een AOW hebben, hoe lief dan ook, niet aan beginnen, je moeder zal dan een groot deel van haar AOW kwijtraken. Dit gebeurd ook als zij vaak bij jullie is, dat zien ze ook als samenwonen.