afspraken voor bezoek of 'vrij inlopen' tijdens kraamweek

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door pim, 17 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    We zijn eens aan het denken over hoe we het straks willen in de kraamweek. We willen in ieder geval ruime rusttijden en deze ook op het geboortekaartje vermelden. Maar hoe hebben jullie het gedaan/gaan jullie het doen met bezoek? Laat je iedereen gewoon komen (lijkt mij eerlijk gezegd het meest gezellig en het minst geregel, de boel regelt zichzelf wel) of ga je echt afspraken maken wanneer wie komt (dat heb ik bij mijn zus gezien en dat vond ik eigenlijk heel ongezellig). Ikdenk dus zelf aan iedereen maar laten komen. We hebben geen hele grote familie, dus dat is volgens mij goed te doen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Pim

2. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Wij hadden op de kaartjes gezet of ze eerst even willden bellen, anders heb je kans dat iedereen tegelijk komt. Dit gelde natuurlijk niet voor ouders en broers ;)
    En je weet natuurlijk nu nog niet hoe je je voelt na de bevalling.

3. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Wat ik bij mij zus zag was dat het bij geplande afspraken echt lange bezoeken werden, terwijl je anders gewoon even een kort bezoekje krijgt, dan misschien wel met wat meer mensen tegelijk, maar dat maakte me niet zo uit.

Pim

4. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Kraambezoek is wat anders dan visite, teminste dat is bij ons het geval.
    Meestal bleven ze maar een uurtje en spraken we voor later wat af. Het is maar net wat je gewend bent.

5. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Dat is ook zo. Bedankt voor je reactie in ieder geval. Ik ben benieuwd naar ieders ervaringen, zodat wij onze gedachten er ook eens goed over kunnen laten gaan.

Pim

6. Aman

Aman Actief lid

13 mei 2006
    335
    0
    0
    Ik ben ook echt van het laat maar komen, lekker gezellig.

Tijdens de kraamweek dacht ik daar alleen heel anders over en was ik heeeel erg blij met een strenge kraamhulp die iedereen na een uurtje wegstuurde.

Wij zullen bij een eventuele volgende zelfs een kraamfeest plannen voor de mensen die iets verder weg staan (ooms, tantes, neven en nichten en kennissen) en zo de kraamweek alleen doorbrengen met naaste familie en echte vrienden.

Ik wilde op het laatst de telefoon gewoon niet meer opnemen omdat ik al die mensen kotsbeu was.

7. Jenny

Jenny Fanatiek lid

14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Wij laten er niets over op het kaartje zetten. Ik heb zoiets van we zien wel. Ik denk dat de meeste mensen eerst wel zullen bellen. Misschien denk ik er straks anders over, maar ik ben het liefst bezig en als ik rustig aan wil doen dan slaap ik. Ik kan niet stil zitten en heb graag mensen om me heen. Op dit moment verveel ik me dood. Zit in de ziektewet, moet het rustig aandoen. Dat kan ik dus niet. Wordt helemaal gek van mezelf.
    Liefs Jenny

8. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Daar zou ik maar niet al te hard op rekenen. van verschillende mensen heb ik gehoord dat er om er regelmatig mensen onaangekondigd langskwamen en vervolgens ook nog uren bleven...

9. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Als ze eerst moeten bellen (op het kaartje zetten), dan kun je dan nog wel zien wat je doet; ze allemaal laten komen of op afspraak.

10. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Maar ik heb er dus geen zin om continu gestoord te worden met bellers die dan vervolgens ook nog komen. Dan maar meteen komen wat mij betreft.

Pim

11. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Wij hadden wel op het kaartje gezet, graag even bellen voor bezoek, maar wat betreft bezoek waren we hier in het begin verder wel flexibel in. Iedereen mocht komen, maar het is wel fijn als je weet wie je kunt verwachten. En of er nu 2 of 10 mensen kwamen, dat maakte ons niet zoveel uit. Zeker in het begin bestaat het bezoek toch vaak uit naaste familie en vrienden.

Na de eerste dagen zijn we het wel een beetje gaan plannen. Dus als er 's ochtends al bezoek stond, dan eventueel 's avonds maar niet meer allemaal tegelijk. Het is allemaal hartstikke leuk dat bezoek, maar je moet ook een beetje aan jezelf denken!

12. wolkje

wolkje Actief lid

16 mei 2006
    179
    0
    0
    wij lieten mensen ook eerst even bellen... we merkten dat pepijn niet zo goed tegen drukte kon, dus regelden we een beetje de hoeveelheid bezoek. scheelt wel dat ik eerst nog 5 dgn in het ziekenhuis lag.... en daar dus alleen familie en een paar goede vriende heb gezien, hihi

13. deborah

deborah Actief lid

2 dec 2005
    348
    0
    0
    hier ook eerst even bellen, we hebben een grote fam en die blijven vaak ook nog lang plakken.

14. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Wij hebben op t kaartje gezet:
    Wil je Isa komen zien,
    bel dan even anders slaapt zij misschien.
    Als mensen bellen kun je zelf even zien wanneer het uitkomt.
    Je hebt je rust ECHT nodig!! ;)

15. liselotje

liselotje Bekend lid

17 sep 2005
    548
    0
    0
    limburg
    Voor mij is het is het nog (heel :( ) ver weg maar wij houden dan een kraamborrel waar weet ik nog niet of thuis of ergens anders...naaste familie en dikke vrienden zullen direct komen maar voor degene waar je normaal niet veel contact mee hebben gewoon alles op een avond/middag want ik heb het bij mn zussen gezien dat als het kind een half jaar oud is er nog mensen op kraamvisitie komen en zo heb je alles in eens gehad.....dus misschien ook voor over na te denken.....

groetjes liselotje ;)

16. djara

djara Fanatiek lid

12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    wij lieten de visite ook even bellen.....sochtend deden wij niets, zodat wij rustig aan de dag konden beginnen.....wij hadden dus allen smiddags en in de begin van de avond...

we hadden het op het kaartje staan, en iedereen heeft ook keurig gebeld.

ook ik heb 5dgn in het zh gelegen en daar kwam alleen naaste familie!!

wat ik ook leuk vond van een afspraak maken was dat ik ook iedereen die kwam normaal aandacht kon geven. heb je je huis vol, dan kan dat al niet....en vergeet niet, visite komt met doel om de baby even vast te houden..( ook al is het even voor de foto) dat doe je al sneller als het huis minder vol is..... voor de baby is het dan ook rustiger...

maar goed, dit zijn mijn ervaringen.......

17. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    We hebben het er gisteravond nav jullie rreacties nog eens over gehad.

Ik denk dat wij op het kaartje gaan zetten dat we graag bezoek in de kraamweek krijgen (mijn man is in de kraamweek en 2 weken daarna vrij) en dat iedereen zonder bellen kan langskomen. Wel zetten we dan ruime rusttijden (bijv. van 13.00 -16.00 uur en na 20.30) op de kaart zodat we ook aan ons zelf toekomen. Verder bezoek tijdens de rusttijden niet binnenlaten (kaartje op de voordeur) en wegsturen als het rusttijd is.

Als iedereen gaat bellen tevoren zit je toch al gauw weer even je verhaal te doen en je zult toch niet vaak nee zeggen. En ik heb ook totaal geen zin om al het bezoek te plannen. Als de slaapkamer vol is - mijn moeder drukt me op het hart om die week heerlijk in bed te blijven en iedereen lekker op de slaapkamer te ontvangen - gaan degenen die er het langste zitten wel weer weg.

Ook willen we niet zo'n enorme uitloop hebben dat je na een maand nog een paar keer per week/weekend kraambezoekjes krijgt.

We zien wel hoe het uitpakt!

Pim

18. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Als de kleine op tijd is, beval ik midden in de bouwvak! Veel mensen zijn op vakantie in die periode, dus ik geloof niet dat ik overstroomd zal worden met bezoek ;) .
    Op het kaartje hoeft er wat mij betreft niets over vermeld te worden. Ik denk dat iemand met een beetje gezond verstand zelf wel weet wat wel en niet een goede tijd is voor kraambezoek, en verder is mijn moeder hier in huis, en die kan vrij kordaat handelen!

19. Niet meer actief

Ik was blij met mijn kraamhulp, die regelde dat en ik baalde de eerste dagen dat ik geen bezoek had gehad en geen kaartjes. Maar dan worden de kraamdagen zwaarder en besloten mensen te komen. Ook niet erg, maar toch onaangekondigd of een hele tijd.

Voor de volgende vind ik een kraamfeest een beter idee. Alles tegelijk en dan zorgen die we iemand inhuren die alle hapjes en drankjes regelt en het bezoek in ontvangst neemt. Maar goed met een 2de schijnt al minder druk te zijn dan met een 1ste

20. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Wij laten ook op het kaartje zetten, bepaalde tijden wij rusten van...tot...en na....
    En ook bellen voor een afspraak, maar dan zou ook iedereen moeten bellen want als de fam dit niet doet heb je nog alle broers en zusters er staan.
    Overigens gaat onze baby straks ook niet van schoot op schoot, daar worden ze alleen maar onrustig van.
    Wat ze ervan denken maakt me niks uit.

Deel Deze Pagina