Fruit en groenten

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door FEE88, 8 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Ons meisje krijgt ivm verstopping al vanaf 9 weken (in overleg met ha) fruit (peer) en zo langzamerhand had ze zin in steeds meer dus nu zitten wij op een half groot potje peer. We zijn vanaf zondag ook begonnen met groenten. Dit is haar schema:

8.30 uur 210+7
    10.30 uuur fruit (half potje groot)
    12.30 uur 210+7+pap
    16.30 uur 180+6
    18.30 uur (half potje groenten klein)
    20.30 180+6

De eerste fles van 210 drinkt ze niet altijd helemaal leeg en soms laat ze van de overige flessen 10 cc staan.

1. Krijgt ze genoeg/teveel melk binnen?
    2. Ik weet dat de eerste maanden fruit/groenten voor wennen is, maar omdat ze al zo lang fruit krijgt wil ze echt graag meer is dit erg?
    3. Ik doe nu potjes met groenten en fruit want ik krijg het anders niet glad genoeg, heb je daar nog tips voor?
    4. Van appel krijgt ze spuitluiers en krampjes is dit bekend dat jonge baby's hier last van kunnen krijgen? En kan het zijn dat ze er eczeem van krijgt? (ik blijf sowieso lekker bij peer want dat gaat prima gewoon even een vraagje)
    5. We aten gisteren bij mn schoonouders en die hadden worteltjes gemaakt ze zat bij mij op schoot en pakte een stukje wortel van mijn bord (er zat verder niks op aan zout etc.) kan ik haar dan gewoon haar gang laten gaan en zelf laten ontdekken of is dit gevaarlijk ivm verstikking?

Sorry voor de vele vragen maar ik hoop dat je me een beetje kunt helpen :)

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Wanneer je kindje wat melk laat staan en tussendoor hongerig is, mag je ook tussendoor nog een beetje melk geven in plaats van meer fruit. De bijvoeding speelt alleen nog een rol in het leren happen van een lepeltje en het leren herkennen van smaken. Het is goed om nog even met de appel te wachten, misschien dat deze vrucht voor jouw kindje wat klachten geeft, dat verschilt heel erg per kindje, dat kun je dan beter even uitstellen. Je kindje mag zelf van een stukje wortel happen, dat wordt vaak gedaan bij kindjes die starten met bijvoeding. Het is wel belangrijk om goed in de gaten te houden dat ze geen te grote stukjes neemt.

Groetjes Eveline

Deel Deze Pagina