wij hebben ook een katoenen duodeken met een dekbedovertrekje er omheen, echt ideaal! dat gedoe met lakentjes vond ik ook niks, mijn zoontje is nogal een woeler
Ik zelf ben kraamverzorgster, en raad het dan ook ten zeerste af om een dekbedje te gebruiken, zoals al eerder vermeld is het gewoon gevaarlijk, mocht je kindje eronder komen, wegens de warmte, en omdat een dekbedje niet ademend is, is de kans op wiegendood des te groter... een dekentje van fleece is ook niet veilig, deze nemen geen vocht op, dus kan je kindje zijn of haar zweet niet kwijt... Gebruik altijd een katoenen dekentje met eventueel een lakentje erbij, dit mag en is veiliger voor je kindje, je mag eventueel ook een katoenen dekentje in een dekbed hoesje doen, en laat wel duidelijk zijn dat een baby waar bij je vanaf de eerste dag een dekentje gebruikt en geen dekbedje het verschil niet weet tussen wat wel en niet lekker is, omdat ze niets anders gewend zijn Ik wil er wel bij zeggen dat een kraamverzorgende er niet is om te zeiken maar om je te helpen, en je in de juiste richting te helpen qua veiligheid. en daarbij ook wees niet bang voor een kraamverzorgende of verloskundige of wijkverpleegkundige, wij zijn er om je te helpen, niet om je af te kraken wat je wel en niet moet doen, wij geven je adviesen wat het beste zal zijn voor je kindje, om zo weinig mogelijk risico te nemen wat betreft wiegendood....
Inderdaad k3lly ! Er word soms zo negatief gedaan over kraamverzorgsters terwijl we alleen vertellen wat het veiligste is (ben ook kraamverzorgster)
Onze kraamhulp heeft wel Eva op haar zij laten slapen, terwijl het landelijke advies op de rug is... maar verder heel tevreden hoor!
@ snoopy1979.... de eerste 2 weken mag een baby op zijn of haar zij slapen, daarna moet het op de rug... wegens doordraaien op de buik...
Volgens mij is het ook ivm wiegendood, op de rug de minste kans, omdat de longen zo de meeste ruimte hebben. Ik vind het wel vreemd dat de kraamhulp niet heeft gezegd dat we Eva na die week op de rug moesten leggen, het is de wijkverpleegkundige die het me vertelde.
@ snoopy1979: dat is inderdaad raar, dit hoort erbij gezegd te worden... Ikzelf leg in gezinnen alleen de kinderen op de zij als het kindje misselijk is of veel spuugt, dan heb je namelijk de minste kans op verslikking... het op de rug neer leggen is inderdaad ter preventie van wiegendood zodat de baby niet op de buik komt te liggen en daardoor mogelijk in het matrasje stikt... je hebt wel speciale dingen waar je een kindje tussen kan leggen, waarbij er een rol in de rug en in de buik ligt waardoor draaien op de buik niet mogelijk is...
Eva was in het begin wel misselijk inderdaad en had ook veel slijm en luchtbelletjes in haar mondje. Dus dan begrijp ik de zijligging wel. Ze lag trouwens tussen 2 opgerolde handdoeken en kon daardoor niet draaien.
dat is inderdaad ook mogelijk, maar na 2 weken moet de baby echt op de rug slapen en dan ook met een wisselhouding, dus het hoofdje steeds links en rechts neerleggen...
wij hebben ook een lakentje met dekentje gebruikt nu gebruiken we de combisleeper sinds een paar maanden